Annons

Kamera+Objektiv för dessa behov.

Produkter
(logga in för att koppla)

Boniac

Aktiv medlem
En kamera som kan kosta runt 8000kr. Den skall vara robust och gedigen. Klara av konsertfoton från ca: 25m håll. Helst en nikon.

Runt 25 meter säger du? Nu antar jag bara en massa saker här nedan. Säg till om det låter helt galet :)

Om man antar att du vill ha något annat än bilder på hela scenen, så måste du nog ha rätt långt tele. För att få en människa att fylla bildrutan på 25 meters håll behöver du en brännvidd på minst 400mm. Vill du ta bilder på enskilda personer och ansikten behöver du nog runt 900mm.

Fast så långa telen är inte billiga. Det bästa är nog att gå närmare :)

Vill du mer ta överblicksbilder över scenen kanske ett beg. 80-200 eller något liknande skulle kunna fungera?

Konsertfoto? Bra input! Då kan du satsa på en ljusstark glugg runt 100-200mm. En liten hake är att de är ganska dyra.
Ett bra förslag är en beg.EM/FM med motor plus ett beg. 180/2.8 Du kan nog hitta det kitet för runt 6 tusingar. Ett plus är att det är väldigt rejäla grejor som håller bra i tumultet vid konserter.

Begagnade kameror med fasta objektiv bör vara lösningen på ekvationen. Begagnat för priset och fasta gluggar för ljusstyrkan. Tänk på att proffsens zoom objetiv har en ljusstyrka på 2.8 och kostar minst 15 000 kronor.

Stirra dig inte blind på märket. Både Canon och Nikon gör bra kameror och objektiv. När det gäller kamerahus så finns det både begagnade Canon F-1 och Nikon F-2 till hyffsade priser. Vill du ha bländarautomatik så finns 80-tals modeller som F-1:n (Jag skall inte hänvisa till Nikons modeller eftersom jag har ingen aning om den). Bländarautomatik kan vara onödigt på koncerter där artisterna oftast har en jämn ljussättning.

För fotot med dina förutsättningar, ett så långt tele med stativ som möjligt.

hmmm. jag har aldrig varit någon naturfotograf men jag gillar även att ta porträtt. kan någon precisera sig med utrustning för konsertfoton från cirkus 15 meters avstånd från scen. helst nikon även ifall canon lokar.

Din nya fråga pekar på att du vill ha ett kort tele. Jag gillar 85mm för porträtt, men den är nog lite kort för koncerter på det avståndet.

Mitt förslag är
135mm med en ljusstyrka runt 2-2.5. Idag finns det till Canon och Nikon. Jag tror att det finns begagnat till de manuella kamerorna som jag nämnde innan.

Ett 50mm/1.8 el. 50mm/1.4 för översiktsbilder.

Ett 24/28 mm kan ge häftiga bilder av publikhavet.

Fotograferar du utomhus, eller inomhus? Ofta är koncerter på kvällen och blix uppskattas inte alltid, och det krävs starka och dyra blixtar på det avståndet. Därför rekomenderar jag ljusstarka objektiv. vilket leder till fasta sådana. (Ett alternativ för nya kameror är standardzoomarna på 28-70/2.8 men de kostar mellan 15000 och 20000 kronor och då spräcker du din budget).

Har du redan ett kamerahus?
Det viktiga med kamerahuset är att du har möjlighet till manuella inställningar och helst möjlighet till spotmätning eftersom en konsertscen har stora kontraster.

Canon har EOs-30 och EOS-300 som är OK. Jag vet inte vad Nikons motsvarighet heter men det är den tredje och fjärde dyraste kameran i sortimentet.

Har du max 8000 kronor så tycker jag att du skall titta på begagnat sidan. Canons och Nikons proffskameror från slutet av 70-talet och början av 80-talet är fortfarande bra kameror och de fasta objektiven till dem är fortfarande konkurrenskraftiga. Kollade på Photodos hemsida. Enligt deras MF? mätning är FD50/1.8 (Canons manuella objektiv från 70-talet) fortfarande ett av de skarpaste objektiven som finns. Motsvarande gäller säkert även för Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar