ANNONS
Annons

Kamera neoprene-fodral

Produkter
(logga in för att koppla)

pjh891013

Avslutat medlemskap
Kamera fodral

Jag har tänkt att göra ett kamera fodral och objektiv fodral som ska sitta på vid användning. Materialet kommer bli neonrene som både har dämpande, elastiska och är vattentätt. Det finns några mindre problem som nog ska gå att lösa. Fodralet ska ge kameran allt från skydd mot väta och stötar, bättre och skönare grepp till möjlighet att användas i våta miljöer.

Kameran ska kunna användas i spöregn och kunna tappas i vatten utan risk att kameran skadas. Den ska alltså klara en kortare stund under vatten. Jag har funderat lite på konstruktion och kommit fram till att det inte är helt omöjligt projekt.

Fodralet ska sitta relativt löst på kameran och inte tajt så att det blir lätt att komma åt alla reglage. Knappar och reglage är bara att märka ut på utsidan med vattenresistent färg. Displayen och ögonmusslan kan man limma fast tunn plexi eller liknande till att börja med. Fogar och sömmar kan tätas med lim och silicon. De delar som ska kunna roteras kan man använda tätningar och packningar till men det går antagligen också att bygga med enbart neopren. Men jag ska försöka hitta packningar som passar till dessa detaljer. Framtill kan man täta med en extra linns på objektivet mot neoprenet.

Jag tänker använda mig av neoprenets elastiska egenskaper vid fogarna. Till vrid och rullknapparna ska jag se till att tyget är extra löst så det går lätt att reglera. Kameran ska kunna tas in och ut genom en löstagbar botten samtidigt som objektivet ska kunna kopplas loss utan att ta ut kameran. Fodralet ska vara som en ganska löst åtsittande våtdräkt. Det ska sitta på plats men samtidigt lite löst åtsittande. Det gör också att man kan använda samma fodral till flera olika kameror.

Jag undrar om någon har några råd och tips? Vilken tjocklek på neoprenet ska jag använda? Vilket lim ska användas och vilka tätningar och packningar finns att tillgå?

Lite svårt att föstå utan några skisser men jag ska ladda upp några inom kort!

Blir försöket lyckat kan jag säkert göra några extra på beställning.
 
Hej Jonatan!

Jag tror inte på idèn, men ska du försöka manövrera kameran genom neoprenet så måste det vara tunnt (ingen stötdämpning!).
När jag själv limmar neopren använder jag Wurth:s "Limma och Täta" fungerar nästan för bra, när det härdat är skarven starkare än neoprenet.

Lycka till!

Micke.
 
Kikade runt lite på internet och hittade en som hade gjort nåt likande. Jag tror att objetektivet blir så svårt att manuvrera inte heller knapprna eller "program väljarna" som man vrider. Problemet blir de knappar som brukar styra slutar tid etc. som man scrollar med. Men det borde också fungera om man låter tyget vara extra löst just där.

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000M0o
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.