Annons

Kamera med manuella inställningar.

Produkter
(logga in för att koppla)

ulho

Avslutat medlemskap
Jag har börjat intressera mig för nattfotografering, det vill säga väldigt långa slutartider. I dessa fall så har man ingen nytta av motor, autofocus etc. tvärtom är allt som går på batteri negativt, på en vanlig systemkamera kan det t.o.m. kosta batteri att hålla slutaren öppen. Det blir ett problem speciellt på vintern. Min tanke är att köpa en så manuell kamera som möjligt, gärna begagnad, är det någon som har ett förslag på vilken kamera som skulle passa?
 
Nikon FM, FM2, FM2n och FM3a är en serie trevliga kameror med batterioberoende slutare. Samtidigt någotsånär nya kameror.

Annars kan du ju använda en F3 eller F4 där T-läget inte drar någon ström.

Men det finns hur många andra kameror som helst. Vad vill du ha för objektivfattning och vilka egenskaper är viktiga?
 
Hej Jim!
Verkligt snabb respons...
I dag använder jag en Canon EOS och jag inbillar mig att det inte finns en vettig manuell kamera där dom objektiven passar. Men det är förmodligen inte ett problem eftersom jag räknar med att använda ett fåtal brännvidder.
Nikon F4, är det kameran med den grymma ljusmätningen? - 7 EV?
 
Här finns Canons FD serie. Kan troligen idag köpas, nästan gratis.
http://www.photozone.de/bindex2.html

Själv har jag både F1 New och EF. Ser att EF kom -73. Köpte den begagnad runt -80. Har aldrig nekat någonsin hur kallt det än är. F1 gillar inte under -25 och därunder, om man är ute några timmar.
 
Senast ändrad:
Jag har en Pentax KX och det enda man behöver batteri till är ljusmätningen.
Den har spegeluppfällning, bra för att minska vibrationerna under exponeringen.
För nattfoto behöver jag bara ett stativ och en trådutlösare.
 
Varför inte en kamera av mätsökartyp , Yashica Lynx 1000, Agfa Ambi Silette,eller en Kiev 4.

Inga speglar som vibrerar, bra optik , och kan hittas billigt.

Enrico
 
Jag skulle vilja rekommendera en gammal konica T3 eller T4. T3 är väl något robustare. Båda funkar utan batteri och är mycket gedigna. Tror att det sitter samma slutare i båda. Denna slutare anses av vissa som den bästa mekaniska slutare som gjorts. Spegeluppfällning funkar med hjälp av självutlösaren (även på B). Fördelar med dessa kameror är att de går att få tag i till en låg penning, väldigt gedigna samtidigt som hexanon objektiven rent ut sagt är grymt bra och finns att få tag i för ett par hundralappar. I alla fall de vanliga brännvidderna. Som kuriosa kan jag nämna att konica hexanon AR 40mm F1.8 när det kom 1979 uppmättes till det skarpaste objektivet som dittills gjorts, av en ansedd fototidskrift, vann över leica, zeiss, nikkor etc...detta objektiv har jag sett säljas för en hundralapp.

Ljusmätningen kan väl inte på något sätt tävla mot exempelvis Nikon F4.
 
Jag kan rekommendera canon FT QL, en helmanuell kamera, endast batteri till ljusmätaren. FL optiken ger hög prestanda för pengarna. Min FT har varit ute på många vinterturer utan att klaga. Köp en lös ljusmätare till, alternativt hitta en canon light meter booster på ebay så får du ljusmätning till -4ev, funkar på FTb och Pellix också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.