Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med inbyggd riktbar blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
De flesta kameror har en inbyggd blixt, men den brukar vara fast riktad framåt. Finns det någon kamera med riktbar inbyggd blixt? Finns det några tekniska orsaker till att inbyggda blixtar inte går att rikta?

Anders

De flesta kameror har en inbyggd blixt, men den brukar vara fast riktad framåt. Finns det någon kamera med riktbar inbyggd blixt? Finns det några tekniska orsaker till att inbyggda blixtar inte går att rikta?

Anders

finns nog inga sådana kameror...
en anledning skulle kunna vara att de kanske är så svaga att det inte är jättemycket vits att rikta dem nånstans

sen skulle det ju minska efterfrågan på externa blixtar

säkert knepigt att bygga billigt och få det hållbart samtidigt

Du kan ju ha med dig en liten spegel för att rikta blixten. Men som reine sa så är det offtast inte så mkt kraft till att studsa dom i tak väggar osv.

Till min kamera brukar jag använda min vita skidglas ögonpåse som jag förvarar kameran i och använder framför blixten för att göra blixtljuset mjukare, och med större spridning, fungerar ju bara på närmare håll, kanske en meter. Men ger stor skillnad i blixtljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar