Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera m vridbar display - tips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ursula S.

Medlem
Jag vill ha tips inför köp av ny digitalkamera (har fn en liten DiMAGE G600): Vill bl a ha vridbar display, kort närgräns, gärna RAW-format - och förstås bra prestanda, lätt inställbar och inte för stor och tung. Och max några tusen kr - om det inte är en verkligt prisvärd systemkamera... Tacksam för tips och råd! :)

Jag vill ha tips inför köp av ny digitalkamera (har fn en liten DiMAGE G600): Vill bl a ha vridbar display, kort närgräns, gärna RAW-format - och förstås bra prestanda, lätt inställbar och inte för stor och tung. Och max några tusen kr - om det inte är en verkligt prisvärd systemkamera... Tacksam för tips och råd! :)

Har en Canon Powershoot (nånting) med vridbar display liggandes, Fick den av broschan innan han spenderade loss på en feting till system. Jag köpte dock en system rätt snart efter jag fick denna gamla goding, men kul med vridbar display och fjärr.(semikamera) dvs ej kompakt och ej system, men så väl digital:)

Vågar man köpa begagnat, månne?

Hej Mona! :)
Har aldrig hört om semikameror förut, men det verkar vara en bra kompromiss mellan små lätta kompaktkameror och tyngre, större men "duktigare" systemkameror. Tyckte du att det funkade bra m vridbar display? Jag fotar ofta blommor, och ibland småkryp på marken, och vill då fota nära och från marknivå - därav önskan om vridbar display.

Hej Mona! :)
Har aldrig hört om semikameror förut, men det verkar vara en bra kompromiss mellan små lätta kompaktkameror och tyngre, större men "duktigare" systemkameror. Tyckte du att det funkade bra m vridbar display? Jag fotar ofta blommor, och ibland småkryp på marken, och vill då fota nära och från marknivå - därav önskan om vridbar display.

Absolut, en semikamera är mindre i formatet, lättare och mindre, men med en inbyggd zoomare som kommer ut ur huset på beställning när man vill så..
Googla på vridbar kamera display, kan du finna dina svar

Klicka på länken som jag hittade eller klistra in den i din webläsare för mer info om en canon powershoot (konsumenters eget omdöme) och div andra liknande kameror för dina ändamål.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28297

Hoppas de fanns något av värde på länken.
:)

Absolut, en semikamera är mindre i formatet, lättare och mindre, men med en inbyggd zoomare som kommer ut ur huset på beställning när man vill så..
Googla på vridbar kamera display, kan du finna dina svar

Klicka på länken som jag hittade eller klistra in den i din webläsare för mer info om en canon powershoot (konsumenters eget omdöme) och div andra liknande kameror för dina ändamål.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28297

Hoppas de fanns något av värde på länken.
:)

Hej igen, Mona, och tack för länken! :)
Har nu kollat runt på Canon Powershot, litet olika modeller, och den verkar mkt intressant...
En avancerad, "riktig" systemkamera är förstås drömmen på ETT sätt - men efter bl a en bergsvandring på Madeira, med tre kamerahus och tre objektiv (det var före digitalkamerornas tid) så inser man fördelarna med en lättare kompakt- eller semikamera... Du ska möjligen inte sälja den Canon Powershot du har liggande? I så fall: vilken modell av Powershot är det?

Min nuv. DiMage G600 är riktigt duktig, men det skulle verkligen underlätta med en vridbar skärm när jag fotar sådana här små söta kryp: http://hemligheter.nu/2008/08/24/sniglar-ar-faktiskt-sota/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar