Annons

Kamera kontra mediat

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
En fundering om vad som är optimalt som kanske någon kan eller vet något om eller själv stött på. Berättar lite så klarnar det nog

Tar bilder i raw på fåglar etc med en Nikon D500 och ett 200-500 Nikon tele. Ett alldeles förträffligt ekipage. Gör om ibland för socialt media till 2048 pixlar på längsta. Bilden blir ca då ca 2-4 MB stor. Ser skarp och fin ut på min bästa skärm. Även i Facebook.

Bilder tagna med en Fujifilm GFX 100S beter sig lite annorlunda. De både ser och är skarpare på min skärm i sitt raw format i samband med att jag redigerar dem. Gör om för socialt media etc med samma 2048 på längsta sidan och jpg filen blir nu mellan 4-7 MB

Det är nu som det förbryllande kommer. Bilden från D500:an ser faktiskt skarpare och krispigare ut i Facebook på min ena skärm än Fujifilms bilden som jag vet är vassare.

Någon som har sett samma och tänkt kring detta? Behöver man tänka på eller göra något - skala ner skärpan etc - för att det ska se så bra ut som möjligt på ex Facebook.

Kan leva med det - inget problem men det är en intressant konsekvens eller kanske en inkonsekvens.
 
Senast ändrad:
Tror jag kanske kom på det ... D500án har RGB som färgprofil och DFX100S har Adobe. Har ändrat till RGB i bägge fallen så får kolla hur det blir
 
Tror jag kanske kom på det ... D500án har RGB som färgprofil och DFX100S har Adobe. Har ändrat till RGB i bägge fallen så får kolla hur det blir
Menar du aRGB och sRGB? aRGB blir ofta ganska konstig på skärm lite brunaktig eftersom många skärmar inte klarar den större färgrymden, däremot är den bättre om man ska skicka den till utskrift. Jag exporterar alltid ut i sRGB eftersom 99% av bilderna ses på skärm
 
Menar du aRGB och sRGB? aRGB blir ofta ganska konstig på skärm lite brunaktig eftersom många skärmar inte klarar den större färgrymden, däremot är den bättre om man ska skicka den till utskrift. Jag exporterar alltid ut i sRGB eftersom 99% av bilderna ses på skärm

Kollade för säkerhets skull. sRGB. Fanns bara det valet i kameran bredvid Adobe
 
Kollade för säkerhets skull. sRGB. Fanns bara det valet i kameran bredvid Adobe
Jag TROR att det egentligen inte spelar någon roll vad du ställer inne kameran, rawfilerna blir ändå i största färgrymd Adobe. Men att när du tar in dem i tex LR så ställs färgrymd in efter den inställning du har ställt in i kameran. Men du kan ju här ändra till något annat. När du exporterar ut från LR så har du också ett val i exportinställningarna och där bör du ha sRGB om du avser att använda dem på nätet.
 
Du har en hund begraven någonstans.
En bild byggs av pixlar.
Lika många pixlar tar ungefär lika mycket bytes. Ungefär beror på jpg-komprimeringen.
Så 2048 pixlars bredd o samma höjd bör ge ungefär samma filstorlek från i princip alla kameror.
sRGB & ARGB bygger på lika många färger. Det är bara det att spektrat i ARGB som är större. Alltså den intensivaste gula färgen är mer intensiv i ARGB än i sRGB. Men den innehåller inte fler färger.
O jpg är 8 bitars färgrymd.
Så filerna borde inte alls bli dubbelt så stora när du exporterar inom samma ramar, så något bör skilja.
 
Färgprofilen påverkar just bara färgrymden, inte skärpan. Jag har själv en 50R med halva upplösningen jämfört med 100S men får ändå skala ner bilderna i flera steg för bästa skärpa, för publicering på webben.
 
Färgprofilen påverkar just bara färgrymden, inte skärpan. Jag har själv en 50R med halva upplösningen jämfört med 100S men får ändå skala ner bilderna i flera steg för bästa skärpa, för publicering på webben.

Vad betyder det i praktiken? Hur gör du det?
 
Du har en hund begraven någonstans.
En bild byggs av pixlar.
Lika många pixlar tar ungefär lika mycket bytes. Ungefär beror på jpg-komprimeringen.
Så 2048 pixlars bredd o samma höjd bör ge ungefär samma filstorlek från i princip alla kameror.
sRGB & ARGB bygger på lika många färger. Det är bara det att spektrat i ARGB som är större. Alltså den intensivaste gula färgen är mer intensiv i ARGB än i sRGB. Men den innehåller inte fler färger.
O jpg är 8 bitars färgrymd.
Så filerna borde inte alls bli dubbelt så stora när du exporterar inom samma ramar, så något bör skilja.

Ramen är inte helt lika. Höjden på formatet hos en GFX 100 är högre även om längden är 2048. Vet inte om det förklarar allt men..
 
Jag TROR att det egentligen inte spelar någon roll vad du ställer inne kameran, rawfilerna blir ändå i största färgrymd Adobe. Men att när du tar in dem i tex LR så ställs färgrymd in efter den inställning du har ställt in i kameran. Men du kan ju här ändra till något annat. När du exporterar ut från LR så har du också ett val i exportinställningarna och där bör du ha sRGB om du avser att använda dem på nätet.

Använder Photolab 5 men det ska väl inte betyda något annat
 
Den ena kameran lämnade bilderna i Adobes färgrymd och DXO var inställt på "orginal" vilket borde bli samma. D500 var inställd på sRGB och borde i så fall lämna jpg filen i samma färgrymd

Har ändrat nu till att bägge kamerorna levererar bilden i Adaboe´s färgrymd medan jag i DXO Photolab sedan ska exprimentera lite mellan sRGB och Adobe RGB i den färdiga jpg filen

1649769648762.png
 
Senast ändrad:
Den ena kameran lämnade bilderna i Adobes färrymd och DXO var inställt på "orginal" vilket borde bli samma. D500 var inställd på sRGB och borde i så fall lämna jpg filen i samma färgrymd

Har ändrat nu till att bägge kamerorna levererar bilden i Adaboe´s färgrymd medan jag i DXO Photolab sedan ska exprimentera lite mellan sRGB och Adobe RGB i den färdiga jpg filen

Visa bilaga 164911
Om din skärm klarar AdobeRGB så kan du ju använda det internt, men ska du exportera till webben så sätt sRGB vid exporten, du kan säkert ställa in detta under export
 
Vad betyder det i praktiken? Hur gör du det?

Istället för att ändra storlek i ett steg så minskar jag bildens storlek med kanske 20% per gång tills jag har ungefär önskad storlek och ändrar sedan en sista gång till exempelvis 1400 pixlar, eller vad jag nu vill ha. Lite tidsödande men ger bäst resultat, tycker jag. Brukar finnas olika alternativ för hur skärpan ska "följa med" vid storleksminskningen. Ger antingen mjuka övertoningar eller skarpa kanter - minns inte exakt benämningarna men du får testa dig fram. Så gjorde jag tills jag hittade inställningar som jag blev nöjd med.
 
Istället för att ändra storlek i ett steg så minskar jag bildens storlek med kanske 20% per gång tills jag har ungefär önskad storlek och ändrar sedan en sista gång till exempelvis 1400 pixlar, eller vad jag nu vill ha. Lite tidsödande men ger bäst resultat, tycker jag. Brukar finnas olika alternativ för hur skärpan ska "följa med" vid storleksminskningen. Ger antingen mjuka övertoningar eller skarpa kanter - minns inte exakt benämningarna men du får testa dig fram. Så gjorde jag tills jag hittade inställningar som jag blev nöjd med.

OK - Tack
Får testa lite och se om det blir skillnad
Men tror att interpoleringen kan spöka till det när man skalar ned ex en mellanformatsbild till ex 2048. Många genvägar där
 
OK - Tack
Får testa lite och se om det blir skillnad
Men tror att interpoleringen kan spöka till det när man skalar ned ex en mellanformatsbild till ex 2048. Många genvägar där

Interpolering, där var ordet jag sökte - tack. Ja jag upplever det som att mycket av skärpan försvinner om man i ett steg går från bilden i full upplösning till webbupplösning. Jag tror att jag använder en som skärper bilden lite vid storleksändringen (har gjort ett funktionsmakro så minns inte så noga vilka inställningar jag har...) och tycker att det blir bäst resultat.
 
Interpolering, där var ordet jag sökte - tack. Ja jag upplever det som att mycket av skärpan försvinner om man i ett steg går från bilden i full upplösning till webbupplösning. Jag tror att jag använder en som skärper bilden lite vid storleksändringen (har gjort ett funktionsmakro så minns inte så noga vilka inställningar jag har...) och tycker att det blir bäst resultat.

Intressant. Ska söka lite efter om det finns erfarenheter som rör skalning och interpolering från stort bild format
 
Den ena kameran lämnade bilderna i Adobes färgrymd och DXO var inställt på "orginal" vilket borde bli samma. D500 var inställd på sRGB och borde i så fall lämna jpg filen i samma färgrymd

Har ändrat nu till att bägge kamerorna levererar bilden i Adaboe´s färgrymd medan jag i DXO Photolab sedan ska exprimentera lite mellan sRGB och Adobe RGB i den färdiga jpg filen

Visa bilaga 164911

Ja, det blev skillnad till det bättre på min "sämre skärm". Svårt att säga - hur mycket - när man bläddrar fram och tillbaka. Men oavsett vilken profil som kameran lämnar på bilden in så ska det utgående formatet vara sRGB för att jpg bilden ska göra sig bäst på en skärm. Ingen tvekan om det. Adobe´s för utskrift. Det visste jag innan men hade inte kollat att det blev så i praktiken. För D500án blev det så men inte för GFXén
 
Senast ändrad:
Istället för att ändra storlek i ett steg så minskar jag bildens storlek med kanske 20% per gång tills jag har ungefär önskad storlek och ändrar sedan en sista gång till exempelvis 1400 pixlar, eller vad jag nu vill ha. Lite tidsödande men ger bäst resultat, tycker jag. Brukar finnas olika alternativ för hur skärpan ska "följa med" vid storleksminskningen. Ger antingen mjuka övertoningar eller skarpa kanter - minns inte exakt benämningarna men du får testa dig fram. Så gjorde jag tills jag hittade inställningar som jag blev nöjd med.

Sökte lite om interpolerings tekniker men artiklarna handlade mest om att skala upp en lågupplöst bild till en med större format. Mitt "problem" är tvärs om men kan nog appliceras åt andra hållet också. Men fann lösningen tror jag med att vara noga med att den utgående färgprofilen inte är optimerad för utskrift utan är i sRGB - för skärm. Men hittade en artikel där man nämner detta med att göra interpoleringen i många steg. Tror jag passar då det nu ser bättre ut. Kanske vill du läsa om det här även om om målet i artikeln är det omvända?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.