Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera köp, Nikon vs Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiagubben

Aktiv medlem
Hej, jag har äntligen sparat ihop till ett köp av en riktig systemkamera.

Och nu kommer problemet, jag är sugen på en Sony, t ex A350, mycket på grund av alla finesser, men min kompis säger att en Nikon, t ex D80 är mycket bättre.

Jag är också intresserad av ett Tele objektiv och ett lite mer standard objektiv och min budget rör sig maximalt upp till 180000kr.

Kom gärna med köpråd om Sony eller Nikon, men också om det finns andra kameror som är att rekommendera, gärna köpråd om objektiv också.

Är tacksam för alla svar, korta som långa.

Tack på Förhand

// Mathias

Tja, för 180 000:- kronor lär det ju inte bli några större bekymmer för dig att hitta bra prylar...

Vill man vara lite mer moderat i sina inköp så kanske detta paket kan vara något: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6963366 ?

Du får ett normal objektiv + ett kraftigt teleobjektiv. Till detta skall du också räkna att du får tillbaka pengar från Canon vid köp. Inga presentkort eller tillgodo kvitton, du får pengar till ditt konto!

Ett tips bara

Jag skulle alla gånger välja Nikon före Sony. Anledningen är utbudet på optik och tillgången på dessa begagnat. Priset för toppoptiken är också avgörande, Jämför priserna på den ljusstarka optiken från Nikon respektive Sony, så förstår du vad jag menar. Att nikon dessutom är en kameratillverkare som varit med länge i branschen gör också sitt till....man vet vad man får så att säga.

Jag tror Nikon är ett bättre val ur de flesta aspekter, objektiv och tillbehörsutbud (samt priser på dessa), ergonomi, handhavande och bildkvalité. Ergonomi, handhavande och menyer är i och för sig personligt vad man tycker, men jag tycker i alla fall Nikon är överlägset bäst på de punkterna.

mvh

Fredrik

Att ställa två kameramärken emot varann och hoppas på opartiska svar, är nog dessvärre att hoppas för mycket. De flesta här är trogen ett märke, skulle jag gissa, och eftersom de flesta är bra i största allmänhet så blir det svårt att rekommendera annat än sitt eget märke. De som har erfarenhet av flera märken i modern tappning är nog lätt räknade.

Jamenar, skulle någon tro mig om jag skrev:

"Köp Nikon, Sony är bara skit!" efter att ha läst att jag bara har en Nikon-kamera?

Per.

Per:
Nej, förmodligen skulle ingen köpa en nikonkamera baseratpå en sådan kommentar. Men om svaret innefattar korrekta fakta och är förklarande i sig, så blir nog valet enklare. I detta fall spelar det nog ingen roll vad för kamera som "rådgivaren" äger, för här talar marknaden för sig själv. Titta bara på begagnatmarknaden. Hur många kvalitetsobjektiv från Sony finns till salu, i jämförelse med Nikons dito? Jämför också rådande nypriser.... Nikon är enormt stora inom fotovärlden och har varit så sedan många år. Med sig har man dessutom erfarenheter från den "analoga tiden". Lägg där till Nikons goda rykte gällande kvalitetsoptik. För mig är detta fakta som förklarar och som ligger till grund för hur jag själv skulle välja. Jag fotar i dag med Nikon. Men skulle lika gärna kunna fota med Canon om det inte vore för den optik som jag i dag har tillgång till. Dock håller jag mig till de märken som dominerar kameramarknaden. Valet är fritt för var och en....jag har gjort mitt val och delar gärna med mig av hur jag tänker.

Oavsett vilken du väljer så får du excellenta kameror och kamerasystem.
Du kan knappast göra fel.
Välj den som känns bäst för dig helt enkelt!

Finns ingen som helst risk att någon ser skillnad på bilderna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto