Annons

Kamera, frågor om fågel/djur (Canon 600D)

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Har idag en 600d och ett 70-200l f4.
Och känner det att kameran går upp på iso och vill absolut inte gå upp över 800 och att jag blir begränsad av det. vill helst hamna runt 5.6-8 på bländaren men då blir slutar tiden för lång under panoreringen när till exempel fåglarna flyger. så vad ska jag sikta på här näst i utrustningsväg?
Kan tillägga att Tamrons nya 150-600mm är intressant men det är ju inte lika ljusstarkt som objektivet som jag har nu.

Några tips någon
:)

Byter du till fullformat du till en modern fullformatkamera som t.ex.Canon 5DmkIII får du mindre brus vid höga iso och svagt ljus, men det fordrar nog att du även skaffar lite längre tele. Är du nöjd med det bildutsnitt du har idag, skaffa ett Sigma 120-300/2.8. Skulle dock säga att det är aningen kort för fågel. 500/4 hade nog varit bättre. Canon har även ett utmärkt 400/5.6 som är billigt men den sämre ljusstyrkan gör att mycket av den förbättring du vinner av att byta till fullformat äts upp.
Hoppas du har bra lön eller arvtant, för det där är inte gratis

Läs på

Har idag en 600d och ett 70-200l f4.
Och känner det att kameran går upp på iso och vill absolut inte gå upp över 800 och att jag blir begränsad av det. vill helst hamna runt 5.6-8 på bländaren men då blir slutar tiden för lång under panoreringen när till exempel fåglarna flyger. så vad ska jag sikta på här näst i utrustningsväg?
Kan tillägga att Tamrons nya 150-600mm är intressant men det är ju inte lika ljusstarkt som objektivet som jag har nu.

Några tips någon
:)

Kör du på bländare 4 och känner att slutartiden blir för lång vid flygande fågel hjälper det inte att byta till annan ljuskänsligare kamera. Då behöver du absolut lära dig att exponera rätt vid högre iso. Din kamera (har själv en likadan som backup- och filmkamera) klarar att ge utmärkta bilder vid 1600 iso. Lär dig att exponeringens grunder och kör med raw-format och att skärpa och brusreducera selektivt så blir det inga som helst problem, I och för sig så går det nog lika bra med jpg vid 1600 iso, se bara till att inte brusreduceringen är satt på mer än låg- medium. Det går aldrig att få skärpa på JPG-bilder där brusreduceringen är satt för högt, Och skippa auto-iso så du inte sabbar dina jpg-filer om du nu kör med enbart jpg..

Byter du till fullformat du till en modern fullformatkamera som t.ex.Canon 5DmkIII får du mindre brus vid höga iso och svagt ljus, men det fordrar nog att du även skaffar lite längre tele. Är du nöjd med det bildutsnitt du har idag, skaffa ett Sigma 120-300/2.8. Skulle dock säga att det är aningen kort för fågel. 500/4 hade nog varit bättre. Canon har även ett utmärkt 400/5.6 som är billigt men den sämre ljusstyrkan gör att mycket av den förbättring du vinner av att byta till fullformat äts upp.
Hoppas du har bra lön eller arvtant, för det där är inte gratis

Är lite osäker på om en 5DIII och Sigma 120-300/2.8 för 60.000:- är vad trådskaparen eftersträvar, men vi har å andra sidan inte fått någon budget...

Håller med om att ISO 1600 inte ska vara några problem, och i synnerhet om RAW används, för att sen brusreducera i lagom mängd.

Om du ändå vill hamna på 5.6-8 i bländare hjälper det ju inte heller att byta upp dig till 70-200/2.8 eller det billigare fasta 200/2.8

Vad är budgeten, ca?

Men lite billigare än 60", men med tipset ovan, kan det ju bli en beg. 5DII och ett 500/5.6..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar