Annons

Kamera för skidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Rastavibrationer

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag gillar att fota skidåkning väldigt mycket och tänkte uppdatera mig till DSLR.

De modeller jag har kikat på är Nikon D50 med kitobjektivet eller Canon Eos 350D med samma motsvarighet. Eftersom jag reser en hel del gillar jag Canonens kompakta storlek. Samtidigt har jag sett väldigt många bra skidbilder tagna med Nikonen, samtidigt som jag sett bilder från Canonen som är sämre. Jag har antagligen bara fått om bakfoten att Nikonen skulle ta bättre bilder vid snö. (Det måste ha att göra med fotografen). Jag skulle ändå vilja ha detta bekräftat.

Dessutom så undrar jag om någon som brukar ta skid/snowboardbilder kan uttala sig om någon av kamerorna.

Tack på förhand=)
 
Jag fotograferar själv med Nikon D50 och är oerhört nöjd med den. Vad gäller storlek som du nämner giller jag inte det argumentet om det inte är så att du har väldigt små händer, 350D:n har ganska dålig ergonomi om du frågar mig och dessutom skiljer det inte så mkt i storlek att det ska bestämma valet. Apropå de bilder du sett så tror jag som du säger att det mer har med fotografen att göra än med kameran i de fallen.

Jag upplever ibland att D50:n inte klarar av att ställa vitbalansen rätt i autoläget, vet ej hur 350D:n fungerar. Hur som helst så ska du ställa vitbalansen själv (PRE) med vilken av kamerorna du än väljer, vilket är ganska lätt då du har snö runt omkring dig hela tiden vid skidplåtning.

Kitgluggarna är jämförbara till dessa två kameror, tycker kanske bättre om nikons i handhavandet.Du kommer nog ganska snart märka att du vill komplettera din utrustning med en glugg med längre brännvidd. Det finns billiga gluggar på marknaden men ofta får du då precis vad du betalar för t.ex. Sigma 70-300 /Tamron 70-300 (som jag äger) för ca 1500:-. 70-200 mm är även en lämplig brännvidd som du kommer långt med, där har Canon fördel av att kunna erbjuda objektiv med både bländare 4 (f/4) och bländare 2.8 (f/2.8), den senare är dock dyyr precis som Nikons dito. =) Sigma erbjuder även en fin 70-200mm-glugg med bländare f/2.8 till ungefär samma peng som Canons f/4, ny ca 9000:-.

Nog om det, min mening är att du inte behöver oroa dig om bildkvalitén, båda kamerorna är mkt bra. Gå till en fotohandlare och kläm och känn på kamerorna och välj den du trivs bäst med. D50:n är grymt lättanvänd och riktigt trevlig att jobba med.

Nikon för handhavandet och Canon för ett större utbud av objektiv skulle jag säga. Kort och gott.. Någon annan av en annan uppfattning?
 
Nu har jag blivit lite mer inne på D50n igen. Den är precis som du säger skönare att hålla i. 350D är ju ändå ingen kamera man stoppar i fickan och då spelar den lilla storleksskillnaden ingen roll. Tack så mycket för hjälpen.
 
Inga problem, lycka till med dina inköpsplaner! =)
Ett tips är att kolla runt, bl.a. på freeride.nu för att läsa tips och trix kring skid-/snowboardfotografering, se länk.
Men först, ha en riktigt varm och go sommar! =D
Mvh Erik

http://www.freeride.se/content/71/
 
Har du fastnat för Nikon D50 så tycker jag du ska satsa på en Nikon.
Däremot vill ja delge dig mina erfarenheter av skidgotografering.

som skidlärare så har jag ganska lätt att komma ikontakt med skidåkare när jag känner för att fotografera dessa, så det har blivit lite bilder även om ajg inte har satsat särskiltseriöst på det.

Det jag har märkt är att det viktigaste är:

-Snabb kamera
-Bra objektiv
-kan ta många bilder åt gången.
-Lättarbetade funktioner där man ofta ställer om bla focuspunkter, väldigt ofta och snabbt.
-Bra blixtegenskaper

När man fotograferar skidåkare som tex hoppar eller friåker så måste man tänka på att skidåkaren åker minst i 50 km/h och ofta ser du inte åkaren innan hoppet.

Senast jag fotogaferade så plåtade jag åt anläggningen som skulle ha nya frächa bilder till deras liftkort/brochyrer/hemsida och lite annat.

Jag ställde mig under ett bigjump så att jag inte såg någonting. Jag gav tecken om att åkarna kunde åka och jag såg dom starta, sedan skymdes dom av hoppet. 3-4 sek efteråt dök dom plötsligt upp i luften och gjorde sina trix ultrafort, då gälelr det att bränna av bildena fort, ha gjort alla förinställningar korrekt och vara beredd med kameran och panorera med! Precis när denne landat kom nästa i hoppet och man fick börja om igen, man hinner inte göra om sina inställningar.

Skulle därför vilja påstå att förberedelser och snabb kamera+bra objketiv och bra seriebildtagning är A o O

Av respekt till köparna lägger jag inte ut bilderna, men däremot 2 andra bilder.

Utrustning Canon 20D, 24-70 2.8 L

på ena bilden VRÄKTE snön ner! då vill man ha en kamera man litar på! minus 15 grader, stormbyar, och nervräkande snö. Pilla med knapparna utan vantar var otänkbart
 

Bilagor

  • 11111111.jpg
    11111111.jpg
    51.5 KB · Visningar: 442
Kalle: Du ger dig alltså ut med din dyra 20D i snöyran? Har du gjort det ofta? Hur skyddar du den? Några problem?

Jag har köpt en 30D som säkert kommer att hänga med upp i bergen ofta...men i snöoväder?
 
Är det minusgrader så skyddar jag den inte så mycket... har tappat den 2 gånger i 1 meter snö haha... jag mest orolig över objektivet när det fastnade massa snö på linsen.. men det är bara att borsta bort all snö, blåsa bort, och sedan torka bort med en liten trasa så det itne hinner komma in vatten. Men i ärlighetens namn skudder jag den också ganska mycket, då kör jag bara en genomskinlig påse, typ 5liters påse runt kameran.

Stoppa ner kameran med baksidan ner i påsen så objektivet sticker upp ur påsen. sätt lite gummisnoddar runt det hela, klart! vädertätat!

Edit: Nej jag har LADRIG haft problem med min 20D, inte det misnta problemet trots all snö!

Man ska vara rädd om sina saker och man ska ta väl hand om dom och skydda grejerna, men dom tål betydligt mer än vad folk tror!
 
jag kör med en Nikon D70 och har fotat en del den senaste säsongen... En bra sak jag har märkt är att lägga kameraväskan så den ligger fast i snön och så den inte har nåt fack öppet upp mot backen ;). Har både råkat ut för en snöfylld väska med alla objektiv i, samt en öppen väska fylld med utrustning studsa ner för berget med objektiv flygandes ut i snön. hehe! Utrustningen klarade sig utmärkt, trots att jag inte har någon direkt proffsoptik.

Angående kameraval så tycker jag t.ex. att min D70 hindrar mig från att ta de bilder jag vill, då snabbheten är väldigt viktig. På vanliga "åk"-bilder funkar det klockrent då min timing ändå klarar av det. När det sedan kommer till jibbing så klarar jag oftast det också. Men när det kommer till stora klipphopp så saknar jag allt en snabbare kamera. Det skulle ju dock absolut inte sitta fel med en snabbare kamera i de andra situationerna.

Oavsett vilken kamera du väljer kommer du att nöjd!
Detta kanske blev ett intet-sägande inlägg, men det jag menar är att det nog inte är någon större skillnad på kamerorna just för skidfotografering, förutom att canonen tar en halv bild mer i sekunden. Enligt mig spelar dock detta ingen roll, då sekvenstagning, för mig, inte är ett alternativ med 2.5-3fps...
Jag tycker att du helt enkelt ska gå efter vilken kamera som känns bäst i handen, och känns rätt för just dig. Och sen bara fota på, finns inget roligare att fota än skidåkning =)

/Olle
 
men min 20D tar 5/sek.. :)) ganska lagom.. men du har rätt.. man kan inte få en för snabb kamera i skidbacken... kannons N modell tar ju 8/s det vore mumma.... Men under 5/sek skulle känans svårt...
 
Kalle_B skrev:
men min 20D tar 5/sek.. :)) ganska lagom.. men du har rätt.. man kan inte få en för snabb kamera i skidbacken... kannons N modell tar ju 8/s det vore mumma.... Men under 5/sek skulle känans svårt...

mm, men sen är den väl lite dyrare också, vad jag vet? =)

Canons N-hus tar vad jag vet 8.5fps. Nikon D2x smeker hem 8fps på högfartsläget på 6.4mp och 5fps på 12.4mp. Jag önskar att Nikon kunde komma med en kamera, som är lite billigare än D2x, 8-10mp med 8-8.5fps (en D3h kankse?). Det vore drömmen för min del! =P
 
Visst vore det mumma med en snabbare kamera men det finns ju som sagt en hake, priset. =)
Hur är D200 om man ställer ner bildstorleken förresten? Någon som vet?

Andreas! Kom på en till fördel med D50:n. Du har blixtsynk upp till 1/500 s. mot 350D som bara har synk till 1/200 s. Kan i vissa situationer vara kul och kanske nödvändigt att använda fyllnadsblixt och då har jag svårt att tänka mig att 1/200 s räcker, är skeptisk till 1/500 s i många fall men det är hur som helst bättre. =)

Val av objektiv slog mig också, Nikons 18-55 som följer D50:n är en trevlig glugg men är kanske inte alltid så användbar vid skidfoto. En idé kan vara att deala till dig t.ex. ett 18-200 mm finns både i Sigma, Tamron och Nikons egna med VR, dock lite dyrare. Detta är inte heller optimalt förutom att du slipper krångla med att byta objektiv ute i backen samtidigt som du får en riktigt smidig kamera att ta med. När du sedan tröttnat på ljusstyrkan i detta ob´jektiv och bestämmer dig för någon dyrare variant har du fortfarande kvar 18-200 som en schysst reseglugg t.ex.

Fundra på det, en idé vore i så fall kanske att trots allt köpa kittet och sälja 18-55:an och inhandla en 18-200:a.

Lycka till, som sagt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.