Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för scenfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_Punk

Medlem
Halloj,

Tänkte höra om någon här kan hjälpa mig med tips på kamera för ett lite speciellt ändamål.

Jag äger ett företag som håller på med teknikproduktion för event och konserter. Vi vill gärna fota våra jobb för att använda dem i reklam- och dokumentattionssyfte.

Problemet är att vår gamla digitalkamera (och flera nyare jag testat) inte klarar av att ge ett bra resultat i den miljön vi arbetar.

Det rör sig alltså om stora relativt mörka lokaler, med fotograferingsmålet på relativt långt avstånd (man vill ofta få med hela scenbilden) och ett mål som är ljusstarkt (massa strålkastare).

Problemet jag har är att det blir alldeles för långa slutartider och därmed suddiga bilder för att man darrar på handen.

Jag skulle alltså behöva följande funktioner:

Krav:
- Ej behöva stativ, det finns det inte tid för mitt under konsert.
- Ej behöva blixt (sabbar både show och bild).
- Enkelt handhavande, ingen tid att stå och pillra med inställningar.
- Bra batteritid.

Önskemål:
- Liten och lätt.
- Tålig.
- Bra grepp.

Vad jag föstått ska man inte titta sig blind på upplösningen i mitt fall, utan snarare gå på hur ljuskänslig optiken är. Jag förstår även att kameror med riktigt bra optik förmodligen varken är små eller simpla att handha, därav är detta endast önskemål och inte krav.

Priset är inte det största hindret, men det är klart jag har det i åtanke. Uppåt 10 000 kr kan jag sträcka mig, bara resultatet blir bra.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand / Hasse
 
Canon Eos 20D svarar säkert mot dina behov, men den kostar ju mer än 10 000. Med ett Sigma 18-50/2,8 kostar kalaset med minneskort 20 000 ink moms. Då får du hög kvalitet, smidighet och tålighet.

En Eos 300D eller Nikon D70 med samma Sigma 18-50/2,8 ligger under 15 000. Allt under detta har svårt att fungera i dåligt ljus. Jag tror att du ska överväga att satsa åtminstone 15 000 ink moms.

En Canon 300D med billigaste zoomen kostar under 10 000, men då är objektivet så ljussvagt att det blir problem. Du kan köpa ett 50/1,8 för dryga tusenlappen, men då förlorar du zoomens smidiget.Men ska du plåta på lite längre håll så funkar det.

Digitala kompakter har mycket svårt med autofokus och bildkvalitet i svagt ljus. Oftast är ISO 400 högsta nivå och då är bildkvaliteten bedrövlig. En digital systemkamera ger helt acceptabel kvalitet vid ISO 1600.
 
Senast ändrad:
när jag plåtar på scen använder jag DSLR och spotmäter med bländarförval inställt.
eftersom man direkt ser resultatet så lär man sig hur man ska plus- eller minuskompensera beroende på hur mörkt/ljust huvudmotivet är.
man kan oxå köra manuellt men då måste man kika på ljusmätaren noga när ljuset ändras.
personligen tycker jag bländarförval + spotmätning funkar alldeles ypperligt på scen.

det finns DSLR-kit som kostar runt 10 papp.. kanske är det något sådant du ska titta på.
dom brukar klara rätt höga ISO'n utan allt för mcyket brus (större sensor).
dom har även enormt mycket bättre batteritider (åtminstone nikons DSLR'er).
tåliga med bra grepp har dom flesta oxå.
liten och lätt är väl inte en DSLR, men det är mycket svårare att undvika skakningsoskärpa med en liten kamera när man plåtar utan blixt eftersom man lättare rör på kameran vid exponeringstillfället när kameran är för lätt.

edit: hepp.. där var jag alldeles för långsam.. ;o)
 
Tack för svaren hittils,

Christel... jag kanske borde sagt att jag är total novis på foto. DSLR??? Du skulle inte kunna berätta vad du använder och hur, men på svenska istället för grekiska ;-)

BTW... jag tror jag vet vem du är och vi har träffats. Jag är själv från Bro/K-ängen.
 
ThomasT skrev:
En begagnad 300D är det nog som gäller samt ett objektiv med bränvidder kring 70-300mm (du skrev som sagt att det är långa avstånd som du fotar ifrån). Det går att hitta för under 10 000 kr utan problem.

Men se upp för telezoomar. De är oftast så ljussvaga att det blir svårt att använda i detta fall. Jag gissar att ett 50/1,8 eller möjligen 85/1,8 skulle vara bäst. Sedan kan du komplettera med ett 35/2 för mindre lokaler.
 
ops..
med DSLR menas digital systemkamera.
sorry.
de kameror som magnus och thomas rekommenderar är alla digitala systemkameror.

wh00t?!
jag hoppade in på din profil snabbare än ögat men blev inte så mycket mer klokare än att efternamnet kanske möjligvis eventuellt låter lite lite bekant.. (dåligt minne)
ser att du gått ut UBG 91 och det var precis när jag slutade plugga på komvux i samma lokaler.
(93 började jag jobba som assistent på det nystartade medieprogrammet)

nu måste du berätta!! var och när och hur träffades vi?! *gryyyymt nyfiken*
 
Jag tror tyvärr att mycket av det ni tipsar om är alldeles för avancerat för att vi ska ha tid att använda det i jobbsituationer. Det handlar om att klämma in ett par bilder då och då när man har några sekunder över.

Jag har kikat runt lite på olika kameror, men jag kan absolut inte tillräckligt mycket för att avgöra vad som har en chans att fungera.

T.ex så tyckte jag (i sann lekmanna-anda ;-) att Konika Minolta Dimage Z3 ser ut som en hyfsad kamera med funktioner som skulle kunna passa mig, och ändå går att hantera för en ovan fotograf.

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3.php

För att se hur urusla våra bilder blir nu (med en gammal hedenhöskamera och okunniga fotografer) kolla gärna in www.technosound.se (bildgalleri och nyheter, obs de bättre bilderna på "U2-mässan" är inte tagna av oss).

Beskåda "kvaliten" på de bilderna så förstår ni nog bättre vad jag jämför med :)
 
Estethia skrev:
ops..
med DSLR menas digital systemkamera.
sorry.
de kameror som magnus och thomas rekommenderar är alla digitala systemkameror.

wh00t?!
jag hoppade in på din profil snabbare än ögat men blev inte så mycket mer klokare än att efternamnet kanske möjligvis eventuellt låter lite lite bekant.. (dåligt minne)
ser att du gått ut UBG 91 och det var precis när jag slutade plugga på komvux i samma lokaler.
(93 började jag jobba som assistent på det nystartade medieprogrammet)

nu måste du berätta!! var och när och hur träffades vi?! *gryyyymt nyfiken*

Ahh, OK då är jag med på vad du pratar om lite bättre (se gärna mitt förra inlägg om vilken nivå jag är på vad gäller fotograferande).

Jag har något svagt minne av att du var polare med en kille som heter Per. Han höll på mycket med närradion i K-ängen. Men jag kan blanda ihop det också. Känner igen dig på bilden och kopplar med namnet i alla fall :)
 
åhå.. ja då kanske en hybrid (kompaktkamera som ser ut som en systemare) är nåt lite mer för dig.
:eek:)

per, per.. per.. hm. nä. du måste nog beskriva närmare. jag har numera ett uruselt namn-minne.
jag höll själv på å sända ett tag nere på närradion, tillsammans med en massa fjortisar, så det låter ju inte omöjligt.
du har nog inte blandat ihop iaf så nu blir jag förstås ännu mer nyfiken...
:eek:D


edit: du menar inte Tummen?
 
Jag tror en något enklare kamera skulle passa mycket bättre jag med. Frågan är bara om man kan uppnå hyfsat resultat ändå (jag pratar inte om proffsbilder här, men bättre än nu)?

Det var inte Tummen jag tänkte på, men visst vet jag vem dt är. Jag umgicks en hel del med Z förr. Känner du Tummen så vet du nog vem den flaggstången är också ;-)
 
hehe, problemet är att jag känner så många per nuförtiden att jag inte riktigt kommer så långt bak i tiden (jösses va gammal man kände sig nu).

jag kände inte tummen, jag känner bara till honom.
jag minns honom just för att han berättade en gång hur det kommer sig att folk kallar honom för tummen samt att han var lite lik min första pojkvän (som oxå sände på radion) som (strax före min egen radioperiod) small i luften och dog.
:ó(

du kanske kan mejla mig efternamn eller nåt på per, för nu är jag så nyfiken att jag döööör. ;o)
 
Om du inte vill ha en systemkamera, som definitivt är bästa alternativet för den typen av foto, så kanske en kamera som tex Konica Minolta A2 kan vara något. Den har hyfsade brusegenskaper för den typen av kamera och den har bildstabilisering.
Bildstabiliseringen hjälper ju dock bara till att bli kvitt oskärpa som skapas av att man rör kameran. Om artisterna rör sig under tiden så kan de ändå bli suddiga.

En systemkamera behöver inte vara så himla avancerat dock. Bara man får kläm på att ställa in den lite till en början så kan man ju använda programautomatik sedan, vilket jag antar att ni gör nu åxå.

En 300D är nog inte så dumt, tillsammans med en någorlunda ljusstark optik. 50/1.8 eller kanske en Tamron 28-75/2.8, eller sigman som Magnus föreslagit, lite beroende på behovet av vidvinkel. Det låter på dig som att du kommer att behöva nå "lite längre" och då kanske tamronen är bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.