Annons

Kamera för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag skall köpa en kamera som skall användas för produktfotografering, bilderna kommer i huvudsak användas på webben, och jag kommer fota i en Cubelite med 250w lampa.

Har kollat på sidan här och valet står mellan en Nikon D70 eller en Canon 350/20D, jag gissar att för mitt ändamål så fungerar alla 3 bra. Men någon med lite mer erfarenhet kanske ändå kan göra mig klokare på vilken jag bör satsa på? Priset är inte det väsentliga då den köps in för företagets räkning.

Sen när det kommer till objektiv så har jag ingen koll alls vad jag skall ha, produkterna som kommer fotas är från ca 5cm till 40cm stora, majoriteten ligger runt 20cm i storlek.

Som en bonus vill jag naturligtvis även använda kameran privat och ta vanliga semster/familje bilder. Men där kanske standard objektivet fungerar bra?

Någon som kan göra mig lite klokare inför mitt inköp?

Tack på förhand.

Eftersom inte priset spelar nån roll så köp 20D, det är den bästa av nämnda kameror.

Den har även PC-kontakt för anslutning av studioblixt, till skillnad från de övriga modellerna du nämner.

Priset är inte den avgörande faktorn, men frågan är om jag behöver en 20D, jag gissar att produktbilder som skall läggas på webben i relativt låg upplösning inte behöver en 20D men om den är så pass mycket bättre så kan det ändå motivera ett köp.

Har du några tips på lämpliga objektiv till en 20D om man skulle satsa på den?

Nä, men du skulle ju även använda den till privatfoto, så varför inte välja det bästa :D

Sigma 18-50/2.8 och tamron 28-75/2.8 är trevliga och prisvärda objektiv (det gäller givetvis även med nikonkameror).

Jo precis man är ju lite prylgalen och det blir oftast det bästa man köper tillslut. Så det lutar åt en 20D.

De objektiv du nämner är de lämpliga för produktfotograferingen eller för privatfoton?

På objektivsidan är jag helt novis så de siffror som nämns i beteckningar säger mig inte så mycket.

Har sett att 20D säljs i ett paket med antingen 18-55 eller med det dyrare EF-S17-85 vad är skillnaden i stort på dessa 2 objektiv?

Sigma 18-50/2.8 är nog det bättre objektivet till produktfoto, då den har mindre distorsion.
Och distorsion är väl i högsta grad oönskat på produktbilder.

Båda är utmärkta till privatfoto, men med tamron 28-75/2.8 får man ingen vidvinkel.
Tamronobjektivet är annars skarpast av de två.

Val mellan Nikon och Canon, det är som upplagt för en het diskussion mellan trogna anhängare av båda märken.

Ursäkta om jag lägger mig i, men behöver man inte ett makroobjektiv om man ska plåta små saker.

Jag hade nog kollat in 60/2,8 makro eller 105/2,8 makro.

PerFogelberg skrev:
Ursäkta om jag lägger mig i, men behöver man inte ett makroobjektiv om man ska plåta små saker.
Båda objektiven jag nämnde har hög förstoringsgrad och duger fint för objekt i storleken 5 till 40cm.

Det behövs inget macroobjektiv för det.

Jag hade valt en Eos 350D och lagt resten av pengarna på optik. För mellanskillnaden får du många fina objektiv.

20D ger inte bättre bilder än 350D.

Det mest optimala objektivet är nog TS-E 90/2,8 eftersom du kan ställa perspektiv och skärpeplan för perfekta produktbilder. En del går sedan att fixa i datorn, men det är lika bra att göra det vid fotograferingen och spara tid. Allt går heller inte att fixa i datorn som hur man lägger skärpeplanet.

Ett paket:
Canon Eos 350D
Sigma 18-50/2,8 (för allmän fotografering)
Canon EF TS-E 90-2,8
Hama blixtadapter
12mm mellanring

Med risk för att göra en liten vs av detta så vill jag även lägga in en brasklapp för Konica Minolta Dynax 7D.

Skulle passa utmärkt för produktfoto då den har en bättre sökare än de nämnda kamerorna...

Om vi bortser från det så är det nog hugget som stucket jämfört med 20D som ju har ngt högre upplösning...

//Larsa

.Z. skrev:
Med risk för att göra en liten vs av detta så vill jag även lägga in en brasklapp för Konica Minolta Dynax 7D.

Skulle passa utmärkt för produktfoto då den har en bättre sökare än de nämnda kamerorna...

Om vi bortser från det så är det nog hugget som stucket jämfört med 20D som ju har ngt högre upplösning...

//Larsa

Hur är det med tiltobjektiv i Minoltasortimentet? Om man köper en utrustning för produktfoto, så skulle jag prioritera möjligheten att kunna lägga skärpan längs underlaget.

paco skrev:
Hur är det med tiltobjektiv i Minoltasortimentet? Om man köper en utrustning för produktfoto, så skulle jag prioritera möjligheten att kunna lägga skärpan längs underlaget.

Har ingen som helst aning...

Vet inte om Michael tänkt på den möjligheten & jag är väl inte så övertygad om att det verkligen är nödvändigt heller då man vid produktfoto kan använda så pass liten bländare så att skärpedjupet ändå räcker till...

//Larsa

För produktfotografering är det en fördel med större skärpedjup. Helst väldigt stort!

Alltså ska du ha en liten sensor.

Det betyder något som inte är så omtyckt här på fotosidan; en digitalkompakt.

Dvs köp en avancerad digitalkompakt med så liten sensor som möjligt för skärpedjupet, och så många manuella inställningar som möjligt för fokuskontrol vitbalans etc, etc.

Var faktiskt inne på den tanken också...

Jag vet inte hur stor erfarenhet Michael har & nu är vi t.o.m. inne på tiltobjektiv...

//Larsa

Jag skulle inte säga att jag har någon erfarenhet alls av detta område, mer än att jag ägt normala kameror jag använt för vanligt semester fotograferande och med minimalt pillande på inställningar.

Så alla tips emottages med största tacksamhet.

Jag funderade lite igår kväll innan jag skulle sova, och funderade om jag verkligen behöver utrustning för runt 20.000 kr känns lite overkill.

Som sagt, jag har redan beställt ett Cubelite 60cm kit, idag har jag en gammal Digital IXUS som är av för dålig kvalité. Därför tänkte jag byta upp mot något bättre.

Bilderna kommer till 99% användas som produktbilder i webshop, normal bilderna i shoppen är max 200x250 och man kommer kunna klicka på bilden för att få en förstoring kommer inte ha dem större än 800x600 troligen ner mot 600x400 kanske.

Som bonus kommer jag även använda den privat, men idag använder jag i stort sett aldrig min IXUS, så jag antar att den kommer åka fram ett par ggr om året privat men det är försumbart.

Så om jag lägger ribban på ca 8.000 ex moms finns det någon vettig kompaktdigital att ta med i beräkningen? Eller skall man satsa fullt ut ändå och gå på en EOS350 ändå?

Fyller på med lite mer information för att underlätta för er att hjälpa mig med ett bra val av utrustning.

Jag skall alltså endast använda utrustningen för våra egna bilder, skall inte jobba mot externa kunder.

Idag använder vi bilder som leverantören har tagit fram, oftast är dessa i lågupplösning och kraftigt jpg komprimerade.

Jag vill börja ta våra egna produktbilder av följande anledningar,

Ha full copyright på bilderna
Ha ett enhetligt utseende på bilderna
Bättre bilder kvalitetsmässigt (leder förhoppningsvis till ökad försäljning)
Utmärka oss från konkurrenter (som idag använder samma bilder)

Vi har varit igång på nätet ett antal år så vi är inte i uppstart fas, utan försäljningen går bra och det finns kapital att investera i fotoutrustning, men samtidigt så vill man ju inte slösa pengar på häftiga saker även om man är prylbög bara för sakensskull, för mig finns det isåfall roligare prylar att spendera pengar på.

Förmodligen kommer jag läsa olika tips om produktfoto på nätet, exprimentera lite och när jag hittat en inställning som funkar bra så kommer kameran förmodligen sitta på stativet med samma inställningar. Risken att jag helt plötsligt skall bli frälst på foto och börja springa på stan och ta kort är minimal :)

Så om vi skall se på det realistiskt pris/prestanda för ändamålet vad skulle ni experter råda mig att köpa.

wico skrev:
Jag skulle inte säga att jag har någon erfarenhet alls av detta område, mer än att jag ägt normala kameror jag använt för vanligt semester fotograferande och med minimalt pillande på inställningar.

Så alla tips emottages med största tacksamhet.

Jag funderade lite igår kväll innan jag skulle sova, och funderade om jag verkligen behöver utrustning för runt 20.000 kr känns lite overkill.

Som sagt, jag har redan beställt ett Cubelite 60cm kit, idag har jag en gammal Digital IXUS som är av för dålig kvalité. Därför tänkte jag byta upp mot något bättre.

Bilderna kommer till 99% användas som produktbilder i webshop, normal bilderna i shoppen är max 200x250 och man kommer kunna klicka på bilden för att få en förstoring kommer inte ha dem större än 800x600 troligen ner mot 600x400 kanske.

Som bonus kommer jag även använda den privat, men idag använder jag i stort sett aldrig min IXUS, så jag antar att den kommer åka fram ett par ggr om året privat men det är försumbart.

Så om jag lägger ribban på ca 8.000 ex moms finns det någon vettig kompaktdigital att ta med i beräkningen? Eller skall man satsa fullt ut ändå och gå på en EOS350 ändå?

Med en 350D får du relativt stor sensor.

Av din beskrivning av vad du ska använda kameran till behöver du inte en systemkameras finesser, och du vill inte ha systemkamerans korta skärpedjup.

Om du tänker lägga 8000 kr på en produktfotograferingskamera med begränsat privatanvändande kastar du bort pengar.

En 4000-kronorskamera kommer duga bra. Möjlighet att fota när du är ansluten till datorn är trevligt. Praktiskt att kunna använda datorns störe skärm.

Lägg hellre lite pengar på studiomiljön. Bygg/köp en egen större ljusbox (vitt tyg och metallstänger duger bra) så du kan jobba friare.

Det dyraste här är belysningen och det finns lite alternativ här i fotosidans olika forumtrådar.

Eftersom det inte är personer du ska belysa kan du faktiskt klara dig med några byggstrålkastare. Det kan bli varmt om du kör dom kontinuerligt vilket inte modeller gillar. Färgtemperaturen blir som för vanliga glödlampor men eftersom du kör digitalt kan antingen kameran automatiskt kompensera bort den gula dragningen eller så gör du det enkelt i efterbehandlingen.

Riktiga fotolampor ger vitt ljus men kostar flera tusen och lampan måste bytas rätt ofta.

Lycka till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto