Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare, 15.000 max

Produkter
(logga in för att koppla)

Romeon

Avslutat medlemskap
Hej Allihopa och tack för ett bra forum. Jag har läst runt lite grand om olika kameror men jag förstår knappt vad som står om dom. Jag har en budget på 15.000 kronor och vill ha så mycket kamera jag kan få för det priset.

Användningsområden:
* Djur: Jag har fyra hundar, så en massa rörelse och närbilder på dom.
* Personer: Jag är intresserad av att ta foton på människor, allt ifrån helbilder till ansiktsbilder.
* All-around: När jag är på semester, fotar för att fota och så vidare.
* Närbild, eftersom jag också jobbar som nageldesigner så vill jag ha en kamera som kan ta bra bilder på naglarna och fånga deras färger etc.

Min kunskap:
Jag vet hur man startar en kamera.

Där ovan har ni lite djupare information om vad jag vill ha av kameran och min kunskap (eller snarare brist på den) gällande systemkameror. Det jag använt hittils är vanliga digitalkameror i kompakt format.

All information mottages tacksamt.

Tack än en gång,
Romeo

Vill du att objektiv och grejer ska ingå i de 15 000 kr eller bara kamerahuset?

Med tanke på det du skriver verkar det som att du inte har något alls nu, så jag antar att allt ska ingå?

Då skulle jag t.ex. rekommendera ett kit med en Nikon D5000 med 18-55 och 55-200 mm objektiv,
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD500018200VR

Ett macro-objektiv för närbilderna, t.ex. Nikkor 85/3,5 VR DX och
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni85vr

En blixt som SB-600 eller SB900
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sb-600

Och ett stativ kanske.

Fast det finns många sätt att sätta ihop ett paket som det här, men det här är det jag tror är prisvärdast :) Här på Cyberphoto blir det lite över 15 000 men det finns ju många andra handlare så det går nog att hitta för under 15 000 kr också.

Hej Rickard!

Tack för ditt svar, jag ska med en gång ta en titt på länkarna du skickade.

Precis som du sa, så har jag ingenting, ja min digitala kamera då men utöver det så har jag ingenting. Tack för länkarna än en gång, ska kolla igenom dom nu =) Fler förslag tas gärna emot också självfallet.

Hej Rickard!

Tack för ditt svar, jag ska med en gång ta en titt på länkarna du skickade.

Precis som du sa, så har jag ingenting, ja min digitala kamera då men utöver det så har jag ingenting. Tack för länkarna än en gång, ska kolla igenom dom nu =) Fler förslag tas gärna emot också självfallet.

ett dyrt macroobjektiv för att fota naglar känns aningen overkill. Du kommer långt med en kitlins i början. Och fungerar gott till dina allround grejer likaså :) titta gärna på 50mm 1.8 också, (nikon/canon, vilket du föredrar) blir prima till porträtt. billig är den också vilket är trevligt.

En canon EOS 550D med 18-55 å tex Speedlite 430EX mk2 kommer du väldigt långt med på alla dina avseenden...

Lätt å smidig kamera med trevliga menyer å lätt att lära sig, jag personligen har väldigt svårt för Nikons väldigt snurriga och inväcklade menyer...

hej och tack för era svar så länge.

Läste på en hel del om 550 på nätet nu efter tipset och tydligen finns det en ännu vassare som heter "canon 7d".

Vore det någonting att rekommendera? Jag är lite av en person som gärna köper bra på en gång, även om jag antaligen inte kommer att utnyttja ngt ur den i början, men att ha något bra redan från början skadar inte.

Vad rekommenderar ni? Eller ska jag hålla mig till 550? Såg att d7 kostar några tusen mer men har jag lagt ut 15 kan jag likagärna lägga ut 17-18 antar jag.

Mvh
Romeo

7D är en grymt mycket bättre kamera. Väldigt mycket snabbare, mera megapixel och filmfunktion.
Kolla efter 7D med 15-85IS. Väldigt bra allround objektiv. Tror du får det kittet för runt 15-16. Riktigt bra grejer. Annars har du 50D som är lite äldre, men den kan du inte film på om du vill ha den möjligheten.

Alltså en 7D tar ju upp hela din budget bara den :)

För lite mer får du ett 15-85 också, men du behöver ju fortfarande ett macro och gärna en blixt också.

Jag tror inte att du får några problem att klara dig med en D5000 eller en 550D, fast å andra sidan, D300s och 7D är ju bättre om du vill lägga de pengarna!

Vill du ha ett objektiv för att fota dina nageldesigner så är det väl inget fel med det tycker jag :)

Eller så köper du en Pentax k-7 + 18-55 (kitobjektiv som är vädertätat) för 9990 på cyberphoto, och då har du 5000 kvar som kan lägga på ett till objektiv.

Tack igen alla för era svar. Jag har höjt min budget till 20.000 nu.

Jag är som sagt novis så jag har inte en suning om vad allting gör. Vad jag förstått är 7D en av dom bättre kamerorna för den prisklassen. Jag har förstått att macro objektiv är för att ta nära kort. Men närbilder blir det få, alltså tänk er att man står 50cm-1meter ifrån handen jag kommer ta bild på.

Det är alltså inte bara nageln utan hela handen som fotas. Ni pratar om 15-85IS, exakt vad är det? Detta kanske inte är rätt ställe att ställa en sån fråga, då ber jag om ursäkt, men det kommer att hjälpa mig i mitt val.

Angående: Pentax k-7 , det ska jag också kolla upp tack.

Edit: Såg precis att det finns 18-135IS, vad är det för skillnad på den och rekommenderade 15-85IS?

Den blixten som någon rekommenderade tidigare, 430EX mk2, kan man ha den till?

Såg också att det fanns 430EX II, är den bättre än 430EX mk2? :D Många frågor jag vet, men jag känner mig som någon som ska göra prov i kinesiska men kan inte ett ord :)

Behöver jag något zoom objektiv för hundarna om dom är lite längre bort?

Senast ändrad:
Vill du ta bilden på hela handen behöver du inget macro.

Någon Canon-ägare får nog utreda om Canons objektiv, det ger jag mig inte på :)

Är du nybörjare så ska du nog hoppa över 7D pga dess komplexitet vilket kan göra fotografering ännu mer av en huvudvärk. En 550D med ett eller högst två objektiv duger fint till det mesta du kan tänkas fota och/eller filma.

Man jagar inte mygg med bazooka..

/ Magnus

Rör om lite i grytan

En Nikon D90 med Nikon AF-S 16-85 VR ca 12500:-
Bättre val än D5000 som inte har inbyggd fokusmotor vilket gör att färre objektiv passar till D5000.

Köp till Nikon AF-S 35mm f/1.8 för 2000:-
Nikon Nikon AF-S 70-300 VR för 5500:-

20000:- blir det, ett bra paket som du kan leva med länge. Bara bra objektiv som du kan behålla i många år.
Ett riktigt bra kamerahus som man inte "växer ur" allt eftersom man utvecklas som fotograf. Det har fortfarande Auto-lägen för nybörjaren så det kan användas i princip som en kompaktkamera om man så önskar

Hade jag varit en nybörjare och köpare av en D-SLR, med alla dessa långa rader av förslag, suck (!), skulla min hjärna ha klappat ihop!
Sanningen är den här:
- Vilken som helst D-SLR från de största tillverkarna, med en ingående kitzoom, räcker för de flesta användare i många, många år, tills man kanske senare köper på sig all extra utrustning, - först då!
Massa utrustning ger aldrig bättre bilder. erfarenheten får man genom sin egen praktiska fotografering ....

Är du nybörjare så ska du nog hoppa över 7D pga dess komplexitet vilket kan göra fotografering ännu mer av en huvudvärk. En 550D med ett eller högst två objektiv duger fint till det mesta du kan tänkas fota och/eller filma.

Man jagar inte mygg med bazooka..

/ Magnus

Håller inte med :)

Jag tror snarare att det går lättare att lära sig på en avancerad kamera eftersom den just är gjord för att användas fullt ut, inget grötande i menyer och grejer för att ändra enkla saker och så!

Hade jag varit en nybörjare och köpare av en D-SLR, med alla dessa långa rader av förslag, suck (!), skulla min hjärna ha klappat ihop!
Sanningen är den här:
- Vilken som helst D-SLR från de största tillverkarna, med en ingående kitzoom, räcker för de flesta användare i många, många år, tills man kanske senare köper på sig all extra utrustning, - först då!
Massa utrustning ger aldrig bättre bilder. erfarenheten får man genom sin egen praktiska fotografering ....

Ungefär det jag sa, väldigt tidigt i tråden. Vill bara tillägga att trådskaparen verkligen inte behöver ett dyrt makro för att fota naglar inkl. handen, då funkar mer eller mindre vilket objektiv som helst.
du kommer dock behöva köpa blixt eller annan ljuskälla om du skall få till ett bra resultat med kitlinsen inomhus då dom är rätt ljussvaga.

Mer behöver du inte! :)

550D + kitlins + blixt. + massor av pengar över.
Jag rekommenderar att du tar en tripp till en fotobutik och testar vad som känns bra i handen för dig.

über & out.

Är du nybörjare så ska du nog hoppa över 7D pga dess komplexitet vilket kan göra fotografering ännu mer av en huvudvärk.
Jag håller verkligen heller inte med om detta. Att 7D har en handfull fler funktioner än en 550D gör den inte ett dugg mer komplex. Det är inte svårare att fota med varken den ena eller den andra, men med 7:an finns det större utrymme att växa i som fotograf. Och tvärt om finns det risk att växa ur en instegsmodell alldeles för fort.
Jag kände själv att min gamla 400D inte räckte till efter bara nåt år och skaffade mig en 5D2 precis när den släpptes och det ångrar jag inte för en sekund!

Sanningen är den här:

Exakt så!

Frågan är om man som nybörjare som kan "starta upp kameran" ens ska välja en DSLR som första kamera? Kan tänka mig att t.ex. en Canon G11 eller motsvarande skulle kunna vara bättre att börja med.
Redan där finns plats att växa från nybörjare.

Frågan är om man som nybörjare som kan "starta upp kameran" ens ska välja en DSLR som första kamera? Kan tänka mig att t.ex. en Canon G11 eller motsvarande skulle kunna vara bättre att börja med.
Redan där finns plats att växa från nybörjare.
Vad är det som skulle vara bättre med en G11 än en systemkamera? Om man vill lära sig fota är det utan tvekan bäst att göra det på en systemkamera och experimentera med dom olika lägena, lära sig hur "treenigheten" påverkar bildresultatet och så vidare. Om man tycker att det verkar för krångligt med en systemkamera är man nog inte direkt intresserad av att fotografera mer än att bara ta lite bilder.

Senast ändrad:
Vad är det som skulle vara bättre med en G11 än en systemkamera? Om man vill lära sig fota är det utan tvekan bäst att göra det på en systemkamera och experimentera med dom olika lägena, lära sig hur "treenigheten" påverkar bildresultatet och så vidare. Om man tycker att det verkar för krångligt med en systemkamera är man nog inte direkt intresserad av att fotografera mer än att bara ta lite bilder.

Dels är det en prisfråga, 20K är kanske ingen jättesumma men om man efter en tid kommer fram till att foto var nog inget för mig eller man bara använder kameran vid enstaka tillfällen så har man inte förlorat lika mycket (även vid en försäljning tappar man ju en del).

Dels så, för att göra en liknelse, om du ska lära dig köra bil så startar du knappast med formel 1.

Men visst ger en dslr dig mer möjligheter när du väl lärt dig att utnyttja den, treenigheten kan du för övrigt prova dig fram med också på G11 tror jag.

Jag är osäker på vilket som är bäst om man är nybörjare men det skadar inte att tänka igenom alternativen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar