Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare, 15.000 max

Produkter
(logga in för att koppla)

Romeon

Avslutat medlemskap
Hej Allihopa och tack för ett bra forum. Jag har läst runt lite grand om olika kameror men jag förstår knappt vad som står om dom. Jag har en budget på 15.000 kronor och vill ha så mycket kamera jag kan få för det priset.

Användningsområden:
* Djur: Jag har fyra hundar, så en massa rörelse och närbilder på dom.
* Personer: Jag är intresserad av att ta foton på människor, allt ifrån helbilder till ansiktsbilder.
* All-around: När jag är på semester, fotar för att fota och så vidare.
* Närbild, eftersom jag också jobbar som nageldesigner så vill jag ha en kamera som kan ta bra bilder på naglarna och fånga deras färger etc.

Min kunskap:
Jag vet hur man startar en kamera.

Där ovan har ni lite djupare information om vad jag vill ha av kameran och min kunskap (eller snarare brist på den) gällande systemkameror. Det jag använt hittils är vanliga digitalkameror i kompakt format.

All information mottages tacksamt.

Tack än en gång,
Romeo

Vill du att objektiv och grejer ska ingå i de 15 000 kr eller bara kamerahuset?

Med tanke på det du skriver verkar det som att du inte har något alls nu, så jag antar att allt ska ingå?

Då skulle jag t.ex. rekommendera ett kit med en Nikon D5000 med 18-55 och 55-200 mm objektiv,
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD500018200VR

Ett macro-objektiv för närbilderna, t.ex. Nikkor 85/3,5 VR DX och
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni85vr

En blixt som SB-600 eller SB900
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sb-600

Och ett stativ kanske.