Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för naturfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

nejalukap

Medlem
hoj!

Jag har börjat bli lite små intresserad av fotografering. Så jag skulle vilja ha lite tips på en bra kamera för naturfotografering för helst runt 2000.. kan man få en duglig till det priset?

mvh tobbe
 
Jag antar att du är ute är en analog systemkamera för vanlig småbildsfilm. För 2000:- får man inte så mycket man kan du öka lite finns fler alternativ.

Minolta Dynax 4 med 28-100 objektiv. Pris 1595:- En mycket bra kamera med AF till ett fantastiskt pris. Den saknar dock tråd- eller fjärrutlösare vilket kan vara en nackdel.

Minolta Dynax 5 med 28-100. Pris 2395:- Den har det Dynax 4 saknar och lite till. Eller Canon EOS 3000N med 28-80 om du vill köpa in dig i ett "större" kameramärke

Phenix DC828N med 28-70 objektiv. Pris 2350:- En mycket bra manuell kamera med flera professionella finesser som kan vara bra för kreativ naturfotografering. Den har "standard" K-bajonett (typ Pentax) så det finns mängder av nya och begagnade objektiv.

Eller en begagnad kamera. Det finns hur mycket som helst till låga priser just nu.

Jag hade valt Phenixen eller begagnat.
 
det stämmer bra en analog system kamera är jag ute efter.. känns som det är svårt att hitta en billig bra digital.. jo visst skulle jag kunna lägga ut lite mer än 2000 men hur mycket mer handlar det om?

mvh tobbe
 
Hej!

Rekomenderar varmt Pentax P30 som en klockren första kamera för naturfotografering. Fin automatik och goda manuella inställningsmöjligheter. Kameran såldes ofta med ett Takumar 28-80mm som jag anser håller mycket god kvalitet vad avser skärpa. Dessutom har detta objektiv macro-inställning för fotografering på nära håll vilket kan vara trevligt om man vill ta närbilder på t ex insekter.
Två kameror av detta slag inkl Takumar-objektivet ligger fn ute på tradera.
Men det finns säkert minst lika bra alternativ.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.