Annons

Kamera för max 4500:-

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnaWolf

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag och frugan är på jakt efter en bra kamera som passar denna budget. Vi har sneglat både på de billigaste D-SLR som Nikon D40, Sony A200 och liknande men vi har också haft funderingar på kompakta långzoomar. Vill ha möjligheten att plåta RAW samt att kunna göra mer avancerad fotografering. Annat än Auto i alla fall ;-) Detta har visat sig vara en djungel utan dess like när man har en begränsat med pengar och jag hoppas få lite tips här.

/Magnus
 
Överväg att köpa begagnat för att få så mycket som möjligt för pengarna. Pentax K100D är nog ett gott val lätt begagnad om man vill ha en bra tålig kamera för rimliga pengar.
 
Hej! Läser på din sida att du just nu bara har en kompaktkamera och konstaterar att du får se det som en utmaning att ta bra bilder med denna. Har själv en helautomatisk panasonickompakt med 3 gångers zoom, precis som ni, och tyckar det är lite inspirerande att försöka lyckas med denna, vilken jag uteslutande fotograferat med i två år utan att ledsna. Den kan mer än man tror är min spontana kommentar. Sopa bort eventuella förutfattade meningar och ge den en ärlig chans är mitt enkla tips för mer inspirerande bilder. Det funkar i alla fall för mig :)
 
Jag är också ny i DSLR-världen men jag är grymt nöjd med min Canon EOS 1000d, den klarar sig under er satta prislapp. Kitobjektivet är inte jättekul, så jag har redan beställt nya grejer, men man behöver ju inte ha så bråttom som jag.

Mitt tips är att kolla de olika entry-level DSLRs som finns, läs på lite om dom och sen gå till en fotoaffär och känn på dom. Bilda en egen uppfattning. Kamerorna i det prissegmentet är säkerligen ungefär lika bra allihop, men det är ju den som fotograferar som skall trivas med den. Jag gillade att Canonen var lätt, andra gillar när det är större och väger mer.

Här får ni säkert många tips, men jag är säker på att ni inte skulle ångra ett inköp av en DSLR. Och vill man spara lite kan man alltid köpa tex en beg EOS 350d på blocket billigt och sedan lägga krut på en bra glugg.

Lycka till!
 
Hej! Läser på din sida att du just nu bara har en kompaktkamera och konstaterar att du får se det som en utmaning att ta bra bilder med denna. Har själv en helautomatisk panasonickompakt med 3 gångers zoom, precis som ni, och tyckar det är lite inspirerande att försöka lyckas med denna, vilken jag uteslutande fotograferat med i två år utan att ledsna. Den kan mer än man tror är min spontana kommentar. Sopa bort eventuella förutfattade meningar och ge den en ärlig chans är mitt enkla tips för mer inspirerande bilder. Det funkar i alla fall för mig :)
Kompakten har fungerat väl, men det känns som man har uttömt alla möjligheter med den nu. Vill helt enkelt testa något nytt nu.
 
Absoult inte - men visst de finns de som inte heller kan tänka sig en begagna bil och då hellre väljer en enklare modell för samma pengar/kostnad. Med prisfallet som är och med alla "prylbögar" så finns det stora vinster i att köpa begagnat.

Tipset just på Pentax K100D är för att den inte finns att köpa ny längre och mer prisvärd "entry level" kamera kan inte jag tänka mig, den är dessutom vädertätad och vida överlägsen Nikon D40 som någon valde att jämnföra med. Nej, jag har den inte själv utan jag kör med Canon så jag är inte partisk rörande Pentaxen, den är bara en väldigt bra kamera för tämligen lite pengar.
 
Här på fotosidan - mindre risk att bli lurad här också.

Ska kolla upp det. Annars så är priserna hutlösa. På Tradera och Blocket, för att ta ett exempel, så säljer de begagnade Nikon D40 för 3500:-, vissa med bara kamerahuset, när man kan köpa den ny på Elgiganten för 2999:-. Inte så värst realistisk prissättning där inte!
 
Nyskick

Med den budgeten skulle jag definitivt köpa begagnat. Många säljer ju oxå kameran med 2 eller fler objektiv, annars, med bara kitgluggen kommer önskan efter fler objektiv ganska omgående. En kamera som bara "gått" runt 1000 bilder är bara inkörd, och bör hålla i många år om den inte har utsatts för stötar och slag eller varit ute i regn och rusk.

Men några plåtar på som fan och tar bortåt 50.000 bilder om året i vått som torrt. Canon 20D/30D(kan gått många "mil"), Nikon D80, Pentax K10D(regn och dammtätad), Pentax K100D(ej regn och dammtätad som det står ovan) och Nikon D100? samt nån Olympus är bra val, men det är alltid en viss risk med begagnat.
 
Gör man bort sig helt om man köper en Nikon D40 i dagsläget? Det är ju bra pris på den just nu, men det är ju en gammal modell vad jag har förstått.
 
Visst är D40 billig, men jag tror att en något modernare modell (t ex Canon 1000D) kan vara mer prisvärd.
 
Jag anser du bör sätta dig klart mer in i kamrorna då du ställer en sådan fråga..Inget elakt menat..Absolut inget elakt.. men du "tänker" med plånboken mest tror jag..

Sätt en absolut övre ribba du kan lägga i pengar utan att titta på vad den o den kostar du har sett.. Utan sätt DIN ekonomiska gräns.... Skriv funktioner du vill ha.. Och börja inte tumma på funktioner för passa in modeller så dom kommer med. Utan skriv inför dig själv ärligt vilka funktioner DU vill ha... Inte som andra säger du behöver. Utan som DU vill ha.. Minns att denna lista gör du enbart för dig själv. inte för någon annan. Så du kan vara ärlig inför dig själv... Ingen kan kritisera ens...Så vill du ha stabilisering autofokus osv så skriv ner det.Så besöker du plats där du kan känna o så lite. tar enhandsgrepp och skuggar optiken så det blir som du kommer få göra sedan då sol eller himel eller blänk från vatten eller strålkastare måste skuggas.. Då tar man enhandsbilder.

Och detta är oerhört vanlig fotometod om du skall ha fina bilder dår du inte bestämmer objektens plasering mm Utan får ta som det går..

Sedan plockar du in dom kameror som får plats i kategorin du kommer fram till..DVS kameror som har det du vill ha..

Sedan kommer du se några som kanske möter dom flesta saker du önskar dig i funktioner.. Du bör om du skall växa titta på hur enkelt man finner funktioner isoval Ev mm.. saker man fota använder då man börjar bli lite varmare i kläderna..samt som klarar att du håller med en hand och kan trycka av stabilt. med andra handen skuggande optiken.. Tänk också tyngre optik. Kitoptik är lätt oftast. medans senare inköpt finare brukar vara tyngre..

Så skulle jag gjort..Sedan efter detta skulle jag i alla topics där dom olika kamrorna möts med olika tipslämnare så kan du läsa utan ens du syns du inhämtar info..

Sedan om där är något du ännu känner dig osäker på så frågar du bara..

men undrar man som du gör här så har du en del kvar att göra innan du kan fatta ett beslut tycker då jag.. För du frågar med endast ett syfte. Att få ok på att du inte behöver betala mer än så...

men det svaret kan ingen annan ge dig.. Du kan endast svara på det.. Så gör listan Kläm o känn. Sortera ut dom som möter dina önskningar osv..

Sist kommer det tristaste.. Nämligen anpassa kamerafunktioner osv till plånbokens ekonomiska gräns.. och där som först kan du kompromissa med saker mot plånboken..

men att börja med att sätta in marknadens lägst utrustade kameror och fråga om man gör bort sig handlar enbart om plånboken..

inte om den möter dina önskningar..

Så ut och eftersök mer info osv.....

mvh
Tobbe..
 
Om du tycker att D40 har de funktioner etc. som du anser dig behöva (vilket den antagligen har) så är det en mycket prisvärd kamera JA. Jag vet inte vad du hittat för bästa pris på den, men den finns på mediamarkt för 2790 kr med VR optik, sen kunde man köpa till 55-200 VR och en extern blixtför löjligt lite pengar, vill dock ha osagt vad priset på det tilläggspaketet är.

Mitt tips är annars att du åker till en välsorterad affär och kolla på lite olika kameror och välja den du fastnar för. Du kommer ta bra bilder med vilken systemare du än väljer. Det som kan bli intressant sen är om du fastnar i fototräsket och köpa mer tillbehör och optik, då är det en fördel att sitta med ett system som det finns gott om grejer till.

/Fredrik
 
sony a200

Om man kollar på Blocket, till exempel, så är priserna på tok för höga plus att utbudet inte är så värst intressant. Var kan man hitta billiga, bättre begagnade kameror? Tips skulle uppskattas.

Tjena Magnus. Ville tipsa dig om ebay.co.uk jag har precis beställt en sony a200 med 18-70 objektiv + 4gb minneskort och väska. DESSUTOM ingår 12 mån europa garanti. Helt ny från "butik" på ebay. Allt detta för 3400:- inkl frakt.
Värt att tänka på.
 
Om du tycker att D40 har de funktioner etc. som du anser dig behöva (vilket den antagligen har) så är det en mycket prisvärd kamera JA. Jag vet inte vad du hittat för bästa pris på den, men den finns på mediamarkt för 2790 kr med VR optik, sen kunde man köpa till 55-200 VR och en extern blixtför löjligt lite pengar, vill dock ha osagt vad priset på det tilläggspaketet är.

Mitt tips är annars att du åker till en välsorterad affär och kolla på lite olika kameror och välja den du fastnar för. Du kommer ta bra bilder med vilken systemare du än väljer. Det som kan bli intressant sen är om du fastnar i fototräsket och köpa mer tillbehör och optik, då är det en fördel att sitta med ett system som det finns gott om grejer till.

/Fredrik
Jo, den har nästan allt som jag behöver utom bildstabilisering. Men det hade jag ju inte på min förra kamera heller och 6 MP funkar alldeles utmärkt för det jag ska göra med bilderna. Den har i alla fall fått bra kritik. Tyvärr är det också så att min budget har krympt med en tusenlapp så alternativen krymper snabbt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.