Annons

Kamera för cykelresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vet förstås inte jag.


Ja, men då blir det bökigare om man ska fippla med plastpåsen när det börjar regna. Ju mindre prylar man har att krångla med desto större är chansen att man tar en massa bra bilder.

Att ha kameran i jackfickan har fördelen att man inte behöver stanna när man ska fotografera. Om man har den i en styrstångsväska så behöver den vara lättöppnad för att man ska kunna plocka ur kameran utan att stanna. Lättöppnad är inte helt kompatibelt med regntät.

You win some, you lose some.

Styrväskan är lättöppnad så det är inga problem, att göra den vattentät funkar med någon påse. Dock förstår jag inte hur jag ska ta foton i farten..?
 
Tack för råden!
Jag har faktiskt haft funderingar på att skaffa mig en navgenerator till cykeln så då hade ju el-problemet varit löst.
Tror ni ett objektiv på 18-55 hade täckt mina behov?
 
Dock förstår jag inte hur jag ska ta foton i farten..?
Styret har två handtag och med rätt sorts kamera behöver du bara en hand för att fotografera.

Jag hade en liten kompaktkamera (för 35mm-film) i jackfickan på en MC-resa genom Europa. Ibland kunde jag ta bilder i farten.
 
Tack för råden!
Jag har faktiskt haft funderingar på att skaffa mig en navgenerator till cykeln så då hade ju el-problemet varit löst.
Tror ni ett objektiv på 18-55 hade täckt mina behov?

Svårt att ge råd om. För mig hade omfånget funkat, men hade kanske velat ha lite mer ljusstyrka, som hos Sigmas/Tamrons 2,8-zoomar.
 
Ett alternativ kan vara att ha en kamera monterad på hjälmen. Då är man ständigt sljutberedd.

Personligen så är jag tveksam till hur kul foton eller filmer det blir.

Har sett så mycket skitfilmer från folk som "hjälmfilmat" (läs amatörmässigt, drygt och ren tristess att titta på och genomlida för alla förutom "fotografen").

Men detta är självklart upp till TS.
 
Du kan ju titta om du kan få ihop något som passar din budget här. Om dessa kameror fungerar för denna killen, fungerar de säkert för dig också. Själv har jag en Nikon 1 AW 1.

Jo, ur den aspekten så finns ju inget som slår AW1 (de andra vattentäta har mycket mindre sensorer än 1"),

(Sedan så är det ju inte säkert att TS behöver den nivån - kanske räcker med ett vädertätat hus och objektiv, och kanske tom. en normal kamera/kamerahus i rätt typ av cykelväska).
 
Jo, ur den aspekten så finns ju inget som slår AW1 (de andra vattentäta har mycket mindre sensorer än 1"),

(Sedan så är det ju inte säkert att TS behöver den nivån - kanske räcker med ett vädertätat hus och objektiv, och kanske tom. en normal kamera/kamerahus i rätt typ av cykelväska).
Nja, nu var mitt förslag inte att TS skulle skaffa sig en AW 1:a. Faktum är att jag inte skulle rekommendera någon att skaffa en AW 1:a av den anledning (som jag själv upptäckte efter mitt köp av densamme), att Nikon säger att man skall byta ut O-ringen varje år.

Det vore ju inte något problem om det inte vore så, att Nikon valt att sluta tillverka just denna O-ring !

Nä, jag hänvisar till länkarna ovan, där TS har möjligheten att köpa en systemkamera (det var det som efterfrågades) i begagnat utförande till ett mycket bra pris. Kanske hus+två gluggar ryms inom budgeten ?

Därtill så länkade jag till en kille som använder just 1" kamerorna (från Nikon), han bytte ut sina FF till Nikon 1 och jag länkade också till en e-bok som är skriven av densamme, där det funns prov på vad en 1" kamera från Nikon klarar av att leverera, (för en som vet hur man skall handskas med den ) ;-).

Denne Thomas Starr lever på det han lyckas fånga med sina 1" kameror och om dom duger åt honom, duger de kanske för TS också, det var det jag ville ha sagt.
 
Nja, nu var mitt förslag inte att TS skulle skaffa sig en AW 1:a. Faktum är att jag inte skulle rekommendera någon att skaffa en AW 1:a av den anledning (som jag själv upptäckte efter mitt köp av densamme), att Nikon säger att man skall byta ut O-ringen varje år.

Det vore ju inte något problem om det inte vore så, att Nikon valt att sluta tillverka just denna O-ring !

Det låter ju inte alls bra (och isf. ganska oseriöst av Nikon, kan jag tycka).
 
Det låter ju inte alls bra (och isf. ganska oseriöst av Nikon, kan jag tycka).
Minst sagt !

Gjorde mig urförbannad när jag upptäckte detta i efterhand, och då har jag inte haft kameran i ett år ens :-(.

Dessutom förefaller det att vara näst intill omöjligt att få tag på dessa o-ringar. Hittade på Ebay för ~ 240:- resp. över 400:- =0, (från Japan). Skall dessutom PostNord lägga på sina avgifter samt tull och moms, så blir det orimliga kostnader, för en sk*t*n silikonring !!!

Hittade en även på Amazon för överkomliga $15. Problemet med Amazon är att dom inte skickar till Sverige, av någon (för mig) okänd anledning !!

Blir så ändå in i aftonsången heligt förbannad :-( !!!
 
Jag kan dela med mig lite av egna erfarenheter som cyklande fotograf på lite olika resor med både större och mindre kamera.

Mitt första äventyr var i 2009, från Stockholm till Bryssel, och då släpade jag med mig min canon 5D med tillhörande 16-35 2.8L och en 50 1.4. Det gav mig spannet jag önskade för resan då jag trivdes bra utan telezoomen. Stort sett öppna landskap och jag jagade inte fåglar så i min värld klarade jag mig bra så. Det begränsades även fint av att jag inte fick plats med mer än detta i min stora styrstångsväska (Ortlieb Ultimate 5 L). Kamerans tillgänglighet gick på bekostnad av plats för snacks, papper och annat.

Jag håller med föregående talare på att en systemkamera överlag ger bättre energiförbrukning då de har bästa möjligheter att begränsa användningen av skärmen vilket såväl i kameror som i mobiler är den enskild största elboven i mina erfarenheter. Jag rekommenderar därför att du tittar på en kamera med en skaplig optisk sökare om batteriladdning är ett issue dit du ska på äventyr.

Som även nämnts så finns det lägen att ta bilder i farten så att säga, och det ger en hel del intressanta bilder! Man kanske inte kan lägga mycket krut på att få den perfekta exponeringen och kanske heller inte perfekt komposition, men lite Action kan det lätt bli!
Det finns ett par exempel på min reseblogg från 2009 och vår 300milsresa i USA 2016.
HTTP://cyklatillbelgien.blogspot.com
HTTP://ragnvaldomailen.Wordpress.com
(24juli exempelvis, taget över axeln på strandcykelvägen i LA med en Fuji X100, tyvärr behandlad i en iPhone för kollaget skull...)

Du ska dock vara bekväm på cykeln, med tillhörande bagagevikt o.l. Men det är absolut möjligt att göra!

Vår senaste resa så hade vi som nämnt tagit oss till USA och blivit något mera viktkänsliga, så jag lånade farsans Fuji X100S, vilket blev en avesvärt större frihet. Väskan räckte till betydligt mera saker och man fock lite mera i påse och säck som jag kände det.. at det blev 1.5kg lättare hjälpte också!

Fujin finns lite här och var begagnat, jag såg senast en till 5400 kr på blocket i Stockholm idag vilket verkar som ett bra köp vid första anblicken. Jag tror även en X100 till runt 3-4000 borde gå att få tag på och även det är ett kanonkamera.. man offrar dock nästan alla möjligheter till zoom, men det finns teleconverterkit för 1500-2000 kr att tillgå om man önskar det. Det är dock inte vädertätad. Det har en bra optisk sökare, med möjlighet för både skärm och elektronisk sökare för att undvika parallaxproblemet med rangefonderkameror.

Jag vet i te riktigt var du (TS) har tänkt dig på utflykt, men om du har tätare än 2-3 dagar mellan Pitstop i civilisation så borde det gå att nalla lite el någonstans för att ladda. Jag har frågat lokalbefolkning och bensinmackar och annat om både vatten och lite el/husrum och det brukar alltid gå vägen.

Jag har även kört med navgenerator och solcellspaneler och det duger fint om du har mycket tid i sadeln eller riktigt bra väder. En navgenerator brukar ligga på max 6W vilket ger ett 1800mAh batteri en teoretisk laddtid på 90 min, i minst(!) 15km/h. Du behöver, utöver spänningslonverteren för att få USBanslutning även få tag på en USB-kompatibel laddare för batterierna (eBay) och möjligen även ett buffertbatteri/batteribank då alla batterier inte vill laddas från den varierande strömmen du får från generatorn i takt med din trampning. Det gör även att du kan bygga el även när kameran är fulladdad och ha den redo för motiven som dyker upp.

Körde även med en solcellspanel från teknikmagasinet för att ladda mobilen i fjällen för några år sedan och det funkade även det skapligt, men tog lång tid på grund av molnigt väder. Men för 3-400 kr är det betydligt billigare och mindre ansträngande än navgenerator ;-)

Att ladda på generator Det är riktigt trevligt när det funkar och håller liv i såväl telefoner som laptops och annat givet att du orkar trampa extra då. Det höjer ju träningseffekten! Men det är begränsad hur stort uttag du får så räkna inte med att ladda kamera, surfplatta och telefon samma dag.

För min del har det räckt med laddning var 3-4 dag i värsta fall, men så har vi tryckt på för att komma ca 10 mil om dagen så fotograferandet har inte varit sådär jätteaktivt.

Jag vill även förespråka att överföra bilder löpande till en backupenhet eller att använda två min eskort som man byter emellan lite då och då. Så sprider man risken utfall att ett skulle bli korrumperad på vägen. Vi körde med Apples SDcardläsare till iPad och fick därmed över alla våra bilder dit löpande på vägen. Den funkade faktisk över förväntan, och lät oss ha goda backuprutiner ute i fält med minimal viktökning. Surfplattan följde med hur som helst.

Slutligen så är det ju även en fråga om vikt men det får du känna av bäst själv. Men tänk på att laddare, batterier, linser och kamerahus allt väger så titta på totalpaketet du behöver in an du drar dina slutsatser. Det kan vara ganska billigt att kapa vikt här jämfört med cykeln i sig. (Jag väger ca 30kg för mycket så jag jagar snarare kroppsfett än gram på utrustningen, men jag kan iaf principerna).

Och om du är intresserad så finns det även en egen coachsurfing Community för resande cyklister som du hittar på Warmshowers.com.
Rekommenderas mycket varmt, vi körde det flera gånger i USA och erbjuder själva plats i Malmö!

Långt och omfattande - hoppas det kan vara till hjälp.
God resa!
 
Jag kan dela med mig lite av egna erfarenheter som cyklande fotograf på lite olika resor med både större och mindre kamera.

Mitt första äventyr var i 2009, från Stockholm till Bryssel, och då släpade jag med mig min canon 5D med tillhörande 16-35 2.8L och en 50 1.4. Det gav mig spannet jag önskade för resan då jag trivdes bra utan telezoomen. Stort sett öppna landskap och jag jagade inte fåglar så i min värld klarade jag mig bra så. Det begränsades även fint av att jag inte fick plats med mer än detta i min stora styrstångsväska (Ortlieb Ultimate 5 L). Kamerans tillgänglighet gick på bekostnad av plats för snacks, papper och annat.

Jag håller med föregående talare på att en systemkamera överlag ger bättre energiförbrukning då de har bästa möjligheter att begränsa användningen av skärmen vilket såväl i kameror som i mobiler är den enskild största elboven i mina erfarenheter. Jag rekommenderar därför att du tittar på en kamera med en skaplig optisk sökare om batteriladdning är ett issue dit du ska på äventyr.

Som även nämnts så finns det lägen att ta bilder i farten så att säga, och det ger en hel del intressanta bilder! Man kanske inte kan lägga mycket krut på att få den perfekta exponeringen och kanske heller inte perfekt komposition, men lite Action kan det lätt bli!
Det finns ett par exempel på min reseblogg från 2009 och vår 300milsresa i USA 2016.
HTTP://cyklatillbelgien.blogspot.com
HTTP://ragnvaldomailen.Wordpress.com
(24juli exempelvis, taget över axeln på strandcykelvägen i LA med en Fuji X100, tyvärr behandlad i en iPhone för kollaget skull...)

Du ska dock vara bekväm på cykeln, med tillhörande bagagevikt o.l. Men det är absolut möjligt att göra!

Vår senaste resa så hade vi som nämnt tagit oss till USA och blivit något mera viktkänsliga, så jag lånade farsans Fuji X100S, vilket blev en avesvärt större frihet. Väskan räckte till betydligt mera saker och man fock lite mera i påse och säck som jag kände det.. at det blev 1.5kg lättare hjälpte också!

Fujin finns lite här och var begagnat, jag såg senast en till 5400 kr på blocket i Stockholm idag vilket verkar som ett bra köp vid första anblicken. Jag tror även en X100 till runt 3-4000 borde gå att få tag på och även det är ett kanonkamera.. man offrar dock nästan alla möjligheter till zoom, men det finns teleconverterkit för 1500-2000 kr att tillgå om man önskar det. Det är dock inte vädertätad. Det har en bra optisk sökare, med möjlighet för både skärm och elektronisk sökare för att undvika parallaxproblemet med rangefonderkameror.

Jag vet i te riktigt var du (TS) har tänkt dig på utflykt, men om du har tätare än 2-3 dagar mellan Pitstop i civilisation så borde det gå att nalla lite el någonstans för att ladda. Jag har frågat lokalbefolkning och bensinmackar och annat om både vatten och lite el/husrum och det brukar alltid gå vägen.

Jag har även kört med navgenerator och solcellspaneler och det duger fint om du har mycket tid i sadeln eller riktigt bra väder. En navgenerator brukar ligga på max 6W vilket ger ett 1800mAh batteri en teoretisk laddtid på 90 min, i minst(!) 15km/h. Du behöver, utöver spänningslonverteren för att få USBanslutning även få tag på en USB-kompatibel laddare för batterierna (eBay) och möjligen även ett buffertbatteri/batteribank då alla batterier inte vill laddas från den varierande strömmen du får från generatorn i takt med din trampning. Det gör även att du kan bygga el även när kameran är fulladdad och ha den redo för motiven som dyker upp.

Körde även med en solcellspanel från teknikmagasinet för att ladda mobilen i fjällen för några år sedan och det funkade även det skapligt, men tog lång tid på grund av molnigt väder. Men för 3-400 kr är det betydligt billigare och mindre ansträngande än navgenerator ;-)

Att ladda på generator Det är riktigt trevligt när det funkar och håller liv i såväl telefoner som laptops och annat givet att du orkar trampa extra då. Det höjer ju träningseffekten! Men det är begränsad hur stort uttag du får så räkna inte med att ladda kamera, surfplatta och telefon samma dag.

För min del har det räckt med laddning var 3-4 dag i värsta fall, men så har vi tryckt på för att komma ca 10 mil om dagen så fotograferandet har inte varit sådär jätteaktivt.

Jag vill även förespråka att överföra bilder löpande till en backupenhet eller att använda två min eskort som man byter emellan lite då och då. Så sprider man risken utfall att ett skulle bli korrumperad på vägen. Vi körde med Apples SDcardläsare till iPad och fick därmed över alla våra bilder dit löpande på vägen. Den funkade faktisk över förväntan, och lät oss ha goda backuprutiner ute i fält med minimal viktökning. Surfplattan följde med hur som helst.

Slutligen så är det ju även en fråga om vikt men det får du känna av bäst själv. Men tänk på att laddare, batterier, linser och kamerahus allt väger så titta på totalpaketet du behöver in an du drar dina slutsatser. Det kan vara ganska billigt att kapa vikt här jämfört med cykeln i sig. (Jag väger ca 30kg för mycket så jag jagar snarare kroppsfett än gram på utrustningen, men jag kan iaf principerna).

Och om du är intresserad så finns det även en egen coachsurfing Community för resande cyklister som du hittar på Warmshowers.com.
Rekommenderas mycket varmt, vi körde det flera gånger i USA och erbjuder själva plats i Malmö!

Långt och omfattande - hoppas det kan vara till hjälp.
God resa!

Tack för alla tips! Har gjort en tidigare resa i Europa så det där med vikten har jag i tankarna ja :) Och Warmshowers har jag använt också, kanonsida!

Jag måste dock ha överskattat navgeneratorn, trodde man skulle få ut mer av den. Jag kommer nog behöva en sådan ändå med tanke på att jag ska cykla till ända till Nya Zeeland :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.