Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för 4500:-

Produkter
(logga in för att koppla)
"Dessutom har 750 en digitalsökare, som fotograf fördrar jag den lilla genomsiktssökaren på Ixusen så att man har en chans att ser var man lägger skärpan i bilden."

vaddå har en chans att se vart skärpan ligger i bilden?? det kan man ju inte! Det är ju bara ett "fönster" mitt i kameran. Det som sökaren möjligen kan vara bra för är när det är mörkt och LCD:n bara är svart.

Jag tror ni jämför äpplen med blåbär här...
Ixusen har inga direkta manuella inställningar, medans Olympusen har det mesta. Plus en grym zoom.

Om man har större ambitioner än att bara dokumentera resor/fester så ska man satsa på nåt mer avancerat än Ixus 400 självklart...


MVH Johan
 
Köp en systemkamera istället! För 4500:- kan man få en bra beg. systemkamera istället så får du bilder med mycket bättre kvalitet än digitalt på 3 Mpixel!!!

Det skulle jag ha gjort!
 
Frågeställaren är väl ute efter en digitalkamera..annars hade tråden varit i "klassiskt"...billigaste bra digitala systemkamera är Canon D30 vilket kan hittas för ca: 5000-6000:-

Man behöver knappast skämmas för bildkvaliten upp till åtminstone 20x30cm med den kameran...helt kornfritt.
 
bjanha skrev:
Den stora nackdelen med C-750:an är dock minneskortet som är xD. Något dyrare än CompactFlash och risken/chansen är att när du uppgraderar till en bättre kamera efter några år har den nya kameran CF-minne.

CompactFlash är det i särklass mest utspridda minnesmediat vad gäller digitalkameror (och mp3-spelare m m) så chansen att låna polarens minne ökar markant om din kamera använder kan ta CF.
Jag skulle personligen aldrig köpa något som inte använder CF som lagring.
Men är det verkligen en nackdel med xD-kort? Förutom att dom nu ligger högt i pris.. Vad jag förstått räknar tillverkarna med att kunna få in upp till 8 gb minne i dom små rackarna vad det lider.. Och att dom kommer ta över cF-korten så småningom. <Har jag missförstått det? Rätta mig om jag har fel..

/Svenne
 
jag sitter och velar om canon a80 eller olympus c-5000, så jobbigt.. från början skulle jag ha en liten sak men då hade det blivit minolta g400/konica 420z.
 
SvenneJ skrev:
Men är det verkligen en nackdel med xD-kort? Förutom att dom nu ligger högt i pris.. Vad jag förstått räknar tillverkarna med att kunna få in upp till 8 gb minne i dom små rackarna vad det lider.. Och att dom kommer ta över cF-korten så småningom. <Har jag missförstått det? Rätta mig om jag har fel..

/Svenne

Men skojar du eller. Ett CompactFlash 512MB kostar idag ca 1400kr. Ett motsvarande xD kostar ca 2000kr. Jag kan ju bara tänka mig vad ett 8GB xD skulle hamna prismässigt... Nä jag köper nog hellre en ny bil. :)

xD finns idag endast upp till 512MB och tillverkarna är tre stycken i den storleken, Olympus och Fujifilm inräknade.

/bjanha
 
Senast ändrad:
bjanha skrev:
Men skojar du eller. Ett CompactFlash 512MB kostar idag ca 1400kr. Ett motsvarande xD kostar ca 2000kr. Jag kan ju bara tänka mig vad ett 8GB xD skulle hamna prismässigt... Nä jag köper nog hellre en ny bil. :)

xD finns idag endast upp till 512MB och tillverkarna är tre stycken i den storleken, Olympus och Fujifilm inräknade.

/bjanha
Jag vet inte om du läste mitt inlägg lite hastigt? Jag skrev "förutom att det ligger högt i pris". Vad det kostar vet jag redan ;)
 
SvenneJ skrev:
Jag vet inte om du läste mitt inlägg lite hastigt? Jag skrev "förutom att det ligger högt i pris". Vad det kostar vet jag redan ;)

Du förstod nog inte kontentan av mitt inlägg. Jag antydde mina tvivel till det du påstår; nämligen att xD skulle ta över CompactFlash och spekulerade sedan lite i vad ett 8GB xD skulle kosta.
 
Något fel på Olympus Camedia C-4000 Zoom ?

Håller precis själv på att sondera terrängen och vissa som A80, Olympus -5060 och -750 återkommer ju. Hittade paket med denna : Olympus Camedia C-4000 Zoom på Cyberphoto och tycker vid en snabbflukt att den verkar ha många fördelar bl a priset. Vad är haken?? Eller är där ingen hake?
 
olympus c-5000 är väl inte mycket dyrare? iaf inte beroende på var man kikar. Eventuellt skulle jag hellre ta c-50 eftersom dom verkar såpass lika och den är mycket mindre. Vad jag har uppfattat det som så ger båda dessa något konstigt raster överst på bilderna som syns som vertikala linjer om färgnyansen är ungefär densamma.

Ingen aning om vad det beror på eller varför det blir så, kanske har något att köra med deras CCD eller så, men av den simpla anledningen har jag skippat den.

Sedan finns c-50 och c-5000 för ca 3.600-3.700, och då kan man få en canon s50 för 4.300 som iofs är lite mer men å andra sidan är minneskortet billigare så det blir samma pris och då ger canonen bättre bilder.

Men sedan lade jag ner s50 ändå för jag behöver väl inte 5megapixel, så jag är kvar på a80. Det som jag klurar på nu är om 3.2 megapixel är tillräckligt för isf kan man spara 1000kr till på en a70 istället, eller om minolta g400/konica kd420z är tillräckligt manuella för isf kan man köpa en sådan istället för a80 och få en mycket mindre och smidigare kamera.
 
Har du kikat på Minolta G400 i verkligheten? Inte den absolut minsta men liten. Jag kan lova att du bli imponerad när den startas upp. Otroligt snabb! Av de bilder jag sett verkar den vara mycket bra! Dessutom har Dustin ett kampanjpris på 3900 inkl väska och 64 Mb minne vilket måste anses som ett kap. Jag har själv fingrat på köpknappen några gånger men har inget akut behov utan mer ett ha-begär... :) Skaffade en begagnad Sony U-20 för att lösa problemet att jag saknade smidig party-/"bära med sig"-kamera. Jag kommer säkert att komplettera med en G400 eller G500 när den kommer eller passa på att köpa riktigt billigt under min kommande resa till USA under våren. Där kan man få en G400 för under 2500:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.