Annons

Kamera-express.nl okej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lyckades lägga upp ett konto samt beställa ett objektiv. Men när man ska betala begär banken ett IBAN-nummer. Kan någon vänlig själ förklara var jag hittar det? Min holländska är lite rostig :)

IBAN och SWIFT till betalningsmottagaren finns i det mail du fick från kamera-express vid beställningen.
Dina egna uppgifter förser din bank dig med.
/Tommy

Ja, om han ska betala till ett utländskt konto så är det mottagande banks IBAN han ska ha, IBAN-numret visar vilken bank och vilket konto som det betalas till.

Jag klickade på "Hoe kan ik betalen bij Kamera Express?" under "De meest gestelde vragen" där står uppgifterna:
Ons banknummer is: (IBAN) NL17PSTB0007236020
Banknaam: Postbank NV te Amsterdam
Bankcode: (BIC) PSTBNL21
Bij kostenverrekening kiest u voor "shared" (voor u en voor ons de goedkoopste methode)
Ten name van: Kamera Express BV Adres: Rietbaan 5; 2908 LP Capelle ad IJssel; Nederland

Länk http://www.kamera-express.nl/index.php?page=pages&pageID=13

Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen alla vänliga. Det var rätt att IBAN stod i mejlet, men det första man blir blind på är ögonen, det stod lite till höger i grått.

Ska nu gå vidare med min beställning.

/Fredrik

Jag beställde också från dem nu i veckan (kamera + objektiv). Onsdag närmare bestämt. Betalade torsdag och väntar nu på att det ska komma mail om att de fått min betalning och skickat varorna, men verkar få vänta till nästa vecka på det, om de nu inte jobbar helg med att skicka sakerna.

Väntar spänt.

Goda erfarenheter

Jag har handlat hos Kamera Express två gånger, senast häromdagen. Har köpt kamerahus, blixt och ett par tillbehör där och på det sättet sparat många sköna tusenlappar. Ca 20 procent lägre priser, i vissa fall mer.

Allt har funkat smidigt. Jag var också ovan vid förskottsbetalningen men det har gått utmärkt. Lite lång leveranstid men det verkar mest ha med postverken att göra.

Bara gott att säga - köpen känns trygga.

Första gången jag beställde ringde jag till och med till Nikon i Holland och frågade om butiken var seriös - deras svar var tveklöst ja.

Jag är hur nöjd som helst, undviker numera att handla i svenska butiker då priserna är mycket högre och garantierna i grunden desamma.

apropå förskottsbetalning

Tillägg till mitt förra inlägg:
Jag hade också en viss mental spärr för att förskottsbetala pengar via ett IBAN-nummer till ett företag utomlands som jag tidigare inte hade handlat ifrån.

Men i sak så är det ju inte så stor skillnad jämfört med att handla hos Cyberphoto, Scandinavian photo eller annan svensk näthandlare. Man betalar ju i förskott även där, åtminstone så länge man gör det med kort. Och det tror jag få av oss tycker känns ovant.

När man köper utomlands är väl tricket också att hitta deras motsvarigheter till våra seriösa butiker. Om jag ser till mina erfarenheter så kan jag knappast säga att Kamera-Express i Holland, BH Photo i NY, Robert White i UK etc skulle vara sämre än de butiker vi har i Sverige. Snarare tvärtom.

Sådärja. Nu har jag handlat ett 70-300 av dem. Nytt till ungefär det svenska begagnatpriset på Tradera. och det låter ju bra.

Skulle det smyga sig kommer jag givetvis att hemsöka alla som berömt affären i denna tråd! Eget ansvar för mina gärningar, pah...

Jag uppdaterar när jag fått leverans.

Funderar på en Leica M9 nu i April-Maj.
Det väger mellan Robert White och Holländska butiken som nämns i denna tråd.
Tack för goda svar.

Men i sak så är det ju inte så stor skillnad jämfört med att handla hos Cyberphoto, Scandinavian photo eller annan svensk näthandlare. Man betalar ju i förskott även där, åtminstone så länge man gör det med kort. Och det tror jag få av oss tycker känns ovant.

Jag har själv precis betalt 18 000 sek för ett 85/1.2 L II som jag hoppas kommer nästa vecka. 6000 billigare än här i Sverige. Nackdelen med att betala via bank är dock att att VISA-kort innehåller en viss försäkring mot bedrägerier som direkta banköverföringar inte gör. Men man får hoppas på det bästa. :)

Lyckat köp

Köpte ett Nikkor 70-300, hade det i Sverige för ca 3600 kr inkl. frakt. Det är billigare än begagnat i Sverige. Jag betalade på fredagskvällen och på onsdagen ringde posten och levererade hem.

Kan bara rekomendera butiken. Hoppas att de sköter ev. garanti ärenden lika bra.

/Fredrik

Jag betalade på fredagskvällen och på onsdagen ringde posten och levererade hem.

/Fredrik
Oj det var snabbt! Med tanke på att bara banköverföringen kan ta ett par dagar. När skickade de ordern? Jag betalade i fredags, och skulle väldigt gärna hinna få mitt objektiv på onsdag...

Hur kommer det sig att just holländska butiker är så billiga?

De säljer Nikon D90 + 18-55 VR för €689 (€789 för 18-105 VR), vilket ju med dagens kurs är ca 6 700 kr. Sedan ca €20 för frakt m.m. om jag förstått er rätt. I Sverige får jag i bästa fall en D5000 med motsvarande objektiv för det priset.

"met 2jaar garantie, Nederlands". Innebär det att garantin är begränsad på något sätt i förhållande till om jag handlar i Sverige?

Senast ändrad:
Hur kommer det sig att just holländska butiker är så billiga?

De säljer Nikon D90 + 18-55 VR för €689 (€789 för 18-105 VR), vilket ju med dagens kurs är ca 6 700 kr. Sedan ca €20 för frakt m.m. om jag förstått er rätt. I Sverige får jag i bästa fall en D5000 med motsvarande objektiv för det priset.

"met 2jaar garantie, Nederlands". Innebär det att garantin är begränsad på något sätt i förhållande till om jag handlar i Sverige?

Det beror på om butiken har importerat själva (gråimport, och då gäller enbart butiksgarantin), eller om "Nikon Europa" har varit "mellanhand" (Europagaranti, vilket innebär att du kan få garantireparationer gjorda här, på hemmaplan).
Det kanske framgår på butikens hemsida. Annars kan du ju fråga.

/K

Jag mailade och frågade om den "vanliga" ettåriga världsgarantin också gällde, så jag kunde serva den i Sverige. Svaret blev att den måste skickas till dem.

Edit: detta gällde ett Canon-objektiv.

Oj det var snabbt! Med tanke på att bara banköverföringen kan ta ett par dagar. När skickade de ordern? Jag betalade i fredags, och skulle väldigt gärna hinna få mitt objektiv på onsdag...

Jag använde en tjänst på Länsförsäkringar bank som hette "EU-överföring" som i motsats till normal utlandsöverföring var kostnadsfri. Kan hända att den även var snabbare än vanlig utlandsöverföring. Jag fick redan på måndagen en mejlbekräftelse att de mottaget betalningen och skickat paketet. I detta mejl fanns även en länk där man kunde följa försändelsen inom Nederländerna.

/Fredrik

Jag mailade och frågade om den "vanliga" ettåriga världsgarantin också gällde, så jag kunde serva den i Sverige. Svaret blev att den måste skickas till dem.

Edit: detta gällde ett Canon-objektiv.

Hittade ett blogginlägg om Kamera-express, här

Snabb leverans är en sak, men det med så pass dyra produkter vill man gärna att servicen ska funka också.

Jag hade nästan bestämt mig för att handla, men nu blev jag lite fundersam.

Men om man köper en kamera från Kamera-express och den visar sig behöva kalibreras.
Då borde garantin gälla även i Sverige?

Om man läser på deras sida så gäller den ordinarie fabriksgarantin men de har en utökad garanti på två år genom Kamera-express.

Enligt deras FAQ så säljer de inga "gray market" produkter.

Men om man köper en kamera från Kamera-express och den visar sig behöva kalibreras.
Då borde garantin gälla även i Sverige?

Om man läser på deras sida så gäller den ordinarie fabriksgarantin men de har en utökad garanti på två år genom Kamera-express.

Enligt deras FAQ så säljer de inga "gray market" produkter.
Aha, jag försökte hitta info om just det på deras sida, men hittade inget tydligt. Det var därför jag mailade dem. Men de kanske missförstod mitt mail. De kanske inte är lika bra på engelska som jag. :p Men kollade det nu, och det stämmer ju iaf att de hävdar det!

ANNONS