ANNONS
Annons

Kamera eller Telekonverter eller Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag fotograferar mycket djur och natur och vill ha en backupkamera till min nuvarande 70D. Anledningen är att jag i framtiden troligtvis ska skaffa ett till tele bredvid min 120-300/2.8 OS. Jag har fallit för 1D Mark II N, har aldrig hållit i en kamera från 1D serien. Jag har hört väldigt mycket gott om denna kamera men problemet är, kommer 8.2 mpx att räcka? Jag gör mycket fotoböcker i A4 format och funderar på om jag kommer att kunna använda mig av bilder från 1D:n?.

Ett annat alternativ är att samlingen av objektiv växa lite. Jag har för närvarande endast ett makro och telezoomen. Jag tänker som så att om jag endast har dessa objektiv så kanske jag riskerar att begränsa mitt fotograferande. Jag har aldrig lagt pengar på objektiv som vidvinkelzoomar exempelvis, även fast jag önskar att jag en dag ska göra det, vill fotografera landskap också men tar mig inte direkt tid eller pengar till det.

Nästa vecka ska jag för första gången på Örnskådning och jag hoppas att jag klarar mig med 120-300 på en APS-C sensor men å andra sidan så vet jag vad skönt det är att ha en telekonverter som knappt ger någon skillnad i bildkvalité eller af hastighet :)

Så.... Canon EOS 1D Mark II N, Canon EF-S 10-22 eller Sigma APO 1.4x DG EX?
Budgeten är MAX 4000:-

Dessa 8,2 mpix ska väl inte vara något hinder...Har utsökta utskrifter i 30x40 från min första Konica/minolta D7D med 6,1 mpix.

Det e lite svårt att förstå vad du prioriterar? Mer brännvidd? Ett extra kamerahus? ANDRA brännvidder?

Konvertern däremot ger mer eller mindre sämre bildkvalitet, oftast ger 1.4TC ganska liten eller tom försumbar kvalitetssäkning medans 2.0 är värre. Ganska rimligt då man sätter fler glas framför gluggen....

AF-hastigheten däremot halveras iaf enligt canon med en 1.4TC, med 2.0TC har man bara 25% kvar av hastigheten utan TC. Så visst påverkas den, hur Sigma ser på det och hur det påverkar just det sigma-objektivet vet jag klart inte. Men oförändrad lär den iaf inte bli! Tror bara det är canon som släppt siffror på hur TC påverkar af-hastigheten.

Ska man sen plåta fåglar så lär man ju beskära bilderna....o där kommer ju antalet pixlar i kameran in som en variabel, iallafall i nån utsträckning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar