Janne B
Aktiv medlem
Hej på Er fotokompisar. Sitter och sliter med en fråga som jag inte kan lösa respektive ändrar mig dag från dag. Jag har en D300 och gillar först och främst att fota med tele och natur. Det utesluter naturligtvis inte att man ibland fotar annat, ex har jag tänkt fota lite knattefotboll i sommar. För det mesta så ligger jag runt ISO 800 och lägre, men höstmörkret kommer tidigare än man tror och mina telebilder kräver ibland mycket kort slutartid för att frysa objekten. Nu sitter jag och funderar om jag skall ta ett ordentligt tag i plånboken och köpa Nikons nya 300/2,8 och med den kanske konverters. Om jag behåller min D300 får jag nio gångers förstoring med detta objektiv(om man räknar om till ”kikarmått”). Men, om jag i stället går över till fullformat, som det brukar kallas och därmed får bättre lågljusegenskaper och möjlighet till större förstoring så får jag bara ut 6 gånger förstoring. Om jag då cropar (delförstorar) till motsvarande 9 gånger, blir det sämre eller var går gränsen där. Om jag fotar i låt säga 2500 ISO syns motsvarande skillnad där när det gäller ovan exempel. Eller är det kanske bäst att satsa på en D3x i stället (bortsett från priset) och så att säga nära nog få en D300 och en D3 i samma hus. Det här kanske verkar svammel, men vad jag vill åt är ungefär hur mycket bildkvalité kan jag tillgodoräkna mig vid fullformat så att det kompenserar för ”cropning”. Var går ISO gränsen i så fall när det bara blir hopplöst brusigt och man måste ge upp. Kan jag använda en 2 gånger konverter på mitt 300 tele och få ut ett 600 tele motsvarande 12 gångers förstoring med samma eller bättre kvalité än med en 1,4 konverter på D300;an för ungefär samma förstoring.
Går man in här /www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM blir man ju inte klokare. Här förefaller det av någon anledning som om D700 och D3 inte alls har samma bildkvalité lite högre upp i ISO skalan. D3x verkar ju bli otroligt bra vid 6 400, som kanske skulle räcka för mig. Jag har lärt mig här att en D300 i princip kräver bättre objektiv för att komma till sin rätt än fullformataren (om vi nu inte talar kantskärpa). Kanske mitt 70-300 får sig ett lyft om jag köper en fullformatare. Å andra sidan borde en D3x kräva motsvarande bra optik för att komma till sin rätt enligt samma resonemang som D300:an. Nåväl, det regnar ute och man har tid att fundera. I kväll skall jag på en fest så jag kommer kanske inte att kunna svara under kvällen, om nu någon orkar komma med några förslag eller idéer. Brutus Östling sade ju att han blev överlycklig när han fick sin värsting från Canon eftersom han aldrig mer behövde oroa sig för att Cropa för mycket!
JB
Går man in här /www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM blir man ju inte klokare. Här förefaller det av någon anledning som om D700 och D3 inte alls har samma bildkvalité lite högre upp i ISO skalan. D3x verkar ju bli otroligt bra vid 6 400, som kanske skulle räcka för mig. Jag har lärt mig här att en D300 i princip kräver bättre objektiv för att komma till sin rätt än fullformataren (om vi nu inte talar kantskärpa). Kanske mitt 70-300 får sig ett lyft om jag köper en fullformatare. Å andra sidan borde en D3x kräva motsvarande bra optik för att komma till sin rätt enligt samma resonemang som D300:an. Nåväl, det regnar ute och man har tid att fundera. I kväll skall jag på en fest så jag kommer kanske inte att kunna svara under kvällen, om nu någon orkar komma med några förslag eller idéer. Brutus Östling sade ju att han blev överlycklig när han fick sin värsting från Canon eftersom han aldrig mer behövde oroa sig för att Cropa för mycket!
JB