Annons

Kamera, dator & Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig att få datorn till att hitta min Nikon D800 i Lightroom (senaste versionen)?
Jag skall fotografera av negativ via ett reprostativ & ljusbord & tänkte visualisera negativen direkt på datorskärmen via Lightroom & kameran vilket jag sett andra gör.
Jag har anslutit kameran via både hdmi & usb men får inte ihop det.
Jag har varit inne i en funktion som heter Direktfångst under Arkiv men datorn hittar inte kameran.

Tacksam för hjälp

Magnus

Hej!

Kan någon hjälpa mig att få datorn till att hitta min Nikon D800 i Lightroom (senaste versionen)?
Jag skall fotografera av negativ via ett reprostativ & ljusbord & tänkte visualisera negativen direkt på datorskärmen via Lightroom & kameran vilket jag sett andra gör.
Jag har anslutit kameran via både hdmi & usb men får inte ihop det.
Jag har varit inne i en funktion som heter Direktfångst under Arkiv men datorn hittar inte kameran.

Tacksam för hjälp

Magnus

Använd USB-anslutning! Jag ansluter och slår på kameran först innan jag startar LR. När du fått upp dialogrutan för direktfångst står det förmodligen något i stil med "hittar ingen kamera" längst till vänster. Klicka på den texten och se om kameran då dyker upp. I bland kan det också ta ganska lång tid för LR att hitta kameran (20-30 s).

Tack för hjälpen. Nu funkar det!
Nu skall jag bara bli klok på hur jag bäst jobbar med Lightroom med detta!
Någon som känner till en bra introduktion om reprofoto mha Lightroom?

Tack för hjälpen. Nu funkar det!
Nu skall jag bara bli klok på hur jag bäst jobbar med Lightroom med detta!
Någon som känner till en bra introduktion om reprofoto mha Lightroom?
Det finns en bra instruktionsfilm hos moderskeppet.se.
Ett annat billigt (ca 200:) program jag kan rekomendera är ControlMyNikon. Där kan du få live view på dataskärmen vilket inte går i LR. Kolla på www.controlmynikon.com

Lycka till!
Anders W

Det var "liveview-funktionen-på-skärmen" som jag var ute efter & var övertygad om fanns i LR!
Är du helt säker på det?
Vill minnas att jag sett en film från en killes om får negativet projicerat på datorskärmen,"rättvänt" dessutom, dvs inte "negativt".

Det var "liveview-funktionen-på-skärmen" som jag var ute efter & var övertygad om fanns i LR!
Är du helt säker på det?
Vill minnas att jag sett en film från en killes om får negativet projicerat på datorskärmen,"rättvänt" dessutom, dvs inte "negativt".
Nej direktfångst i LR visar inte sökarbilden. Det enda du kan se är kamerans inställningar. Dessutom kan man utlösa kameran med knappen i dialogrutan. Funktionen är till för att direkt ladda ner bilder till datorn efter exponering. När de väl laddats ner dyker bilden upp på datorskärmen. Du kan i förväg ställa in destination, nyckelord, filnamn och eventuella förinställningar (för framkallning). Mer än så är det inte:)
Det program jag tipsade om tidigare, dvs controlmynikon har alla de funktioner du är ute efter (tror jag). Nikon har också själva ett liknande program. Men jag känner inte till det något vidare förutom att det tydligen har färre funktioner och dessutom lär vara betydligt dyrare.

Här är en länk som kanske också kan vara till nytta.
Anders W

Tack för hjälpen!

Testar nu med Controlmynikon men hittar inte var man kan "reversera" negativet så man ser negativet rättvänt på skärmen i Liveview-läget (om man nu skall kunna det?)

LR5 känner inte av min D800E vid direktfångst

Jag har efter något års overksamhet plockat upp kameran igen och tänkte prova Tetherd shooting/direktfångst då jag fotograferar i studion. Min D800E har senaste firmware och LR5 har den sista uppdateringen. Trots det säger LR att ingen kamera är kopplad till datorn och LR. Vad gör jag för fel?

Har provat att ha kameran påslagen då jag startar LR och även att slå på den efter att jag startat LR...inget hjälper. Jag har startat om datorn också ett antal gånger.
Har försökt att hitta LR6, men den versionen finns inte längre att köpa. Ska man verkligen behöva skaffa abonnemang på PS+LR? Ska man inte kunna få det att fungera med LR5?

Jag har provat med original Nikon USB-kabel samt Tether Tools orangea motsvarighet.

Jag kör LR på iMac med OS Sierra v. 10.12.6...om nu det har någon betydelse?

Tack Tony!

Då avvaktar jag bara i fall någon kanske har en lösning på mitt nuvarande problem.

Verkar utifrån andra inlägg på olika forum att vissa även har liknande problem med LR6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar