Annons

Kamera att utvecklas med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matnil

Avslutat medlemskap
Är sugen på ny kamera, tror systemkamera blir överkurs för mig, men är sugen på en hyfsat avancerad kamera som jag kan utvecklas lite med. Kameran ska användas till bilder på min 4månaders dotter, men jag vill också ha en kamera som tar ganska bra makro eftersom jag fotar en hel del akvariebilder. De jag funder på är Canon G9, Nikon P5100 eller om man kanske skulle ha en "långzoom" typ Panasonic Lumix DMZ-FC18, Canon S5 IS, inte för att jag tror jag behöver zoomen men det verkar vara ganska bra kameror?
Ytterligare ett alternativ skulle kanske vara en beg systemkamera typ canon 350d....
Hm, blev många modeller och som ni förstår är beslutsångesten fullständig....
 
Om jag vore du skulle jag köra på en Nikon D40. Funkar väldigt bra utan super-kunskaper, ger underbara JPEG precis som en kompakt och det sitter riktigt bra optik på den (till skillnad från canon 350d). Liten och smidig dessutom...
 
nackdelen som jag ser med D40 är att det inte finns något vettigt makro med autofokus, åtminstone inte för de pengar som jag är beredd att lägga på optik. Beg 350D finns ju att få tag på till bra priser, men den börjar kanske bli lite gammal? Utbudet av beg objektiv är ju dessutom bra til canon, det känns som att Nikon är betydligt mer begränsat här, framförallt till d40. En systemkamera känns lockande, men det känns kanske lite väl avancerat för min del, dessutom ska sambon också kunna använda kameran.
Hur vanligt är det med damm problem på canon 350d? Den har ju inte automatisk sensorrengöring, men det är kanske inget stort/svåråtgärdat problem?
Men någon som har något tips på någon av dom andra kamerorna?
 
När man fotar macro vill man väl ställa in skärpan själv? Annars finns det ju försättslinser med olika mycket förstoring. Jag är inte så insatt i sådant, men det verkar vara ett vettigt alternativ om man inte vill lägga ut så mycket pengar. Objektivutbudet till D40 är kanske inte enormt, men betydligt större än till kompaktkameror iaf! ;)
350D verkar också vara en bra kamera, men Canons kitobjektiv är enligt många rätt dåligt. Det kanske räcker för dig, det avgör bara du.
Ta den kamer du gillar bäst, kameran du har i handen har större chans till bättre bilder än den som ligger hemma i byrålådan..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.