Annons

Kamera 4-5lapp, 12x optisk, snabb start, snabb sekvenstagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Letar kamera och behöver lite råd

Söker en kamera med

1. AA batterier
2. Snabb uppstart. Max 1-2sek
3. Mycket snabb mellan tagna kort
4. Snabb sekvenstagning på högsta kvalitet. Alltså kunna ta kanske 5 bilder inom någon halv- sekund genom att hålla avtryckaren nere.
5. Minst 12x optisk zoom
6. Någon slags bild stabilistering.
7. Max 4500-5000kr

Använt Z5an någon timme och den verkar helt okej. Inget större att klaga på med mina amatör kunskaper. Läst att den ska vara mindre bra när det är dåligt ljus. Vilka alternativ finns det till den? Inget får vara sämre bara bättre :)

Säg inte lägg till ett par tusen och få en bättre kamera för då blir det inget köp. 4500-5000 är det som gäller tyvärr.

Konica Minolta DiMAGE Z5
Canon PowerShot S2
Sony DSC-H1

FILM) (ulltand skrev:
Har själv en Z1, mkt för dess 10ggr zoom.
I dag känns zoomen inte alls så viktig, men det beror ju en hel del på vad du ska plåta...

Tyvärr inte AA batterier så den faller på det och på zoomen. Vill ha maximala 12x. Betala 700-1000kr för batterier är jag inte sugen på.

FotoDan skrev:
...Betala 700-1000kr för batterier är jag inte sugen på...
Konstigt att inte fler kameror använder standardbatterier som AA.
Undrar om det är för att tjäna kosing på tillbehör, för kapaciteten bör ju inte skilja något.

Tackar för svaren.

Lutar åt Konica Minolta DiMAGE Z5. Ca 3800kr och i mitt tyckte en ganska okej kamera. En kamera jag testat en längre stund och som jag inte har så mycket att gnälla på.

Canon Powershot S2 IS kanske uppfyller en del av kraven. Fast den har inte kommit riktigt än.
Jag funderade på den men köpte en Panasonic FZ5.

AA-batterier gör ofta kameran större och tyngre än de Li-ion som brukar användas annars. Men de har ju fördelar.

Jag tror inte du hittar den hastigheten vid serietagning på en kamera i den prisklassen. FZ5 klarar 4 bilder med 3 bilder / s vid högsta jpg-kvalitet, 2 bilder/s tills minneskortet är fullt.

oskard skrev:
Canon Powershot S2 IS kanske uppfyller en del av kraven. Fast den har inte kommit riktigt än.
Jag funderade på den men köpte en Panasonic FZ5.

AA-batterier gör ofta kameran större och tyngre än de Li-ion som brukar användas annars. Men de har ju fördelar.

Jag tror inte du hittar den hastigheten vid serietagning på en kamera i den prisklassen. FZ5 klarar 4 bilder med 3 bilder / s vid högsta jpg-kvalitet, 2 bilder/s tills minneskortet är fullt.

Tack för alla bra åsikter.
Nej det verkar som jag får ge mig på snabb sekvenstagning. 4bilder på 2,2sek klarar Z5an av iaf.

Det bär emot för mycket att köpa ett batteri för 700kr (man behöver ju minst ett extra). Sen vet man att det är dags för två stycken nya efter 2år á 1400kr. Mer än kameran är värd då :(

Canon Powershot S2 IS verkar ju trevlig men samma problem där. Inga AA batterier. Får se om några veckor när det är dags att handla vad det blir.

Vad är skillnaden på FZ5 och FZ20?

Senast ändrad:
FotoDan skrev:
Canon Powershot S2 IS verkar ju trevlig men samma problem där. Inga AA batterier.

Powershot S2 IS har 4st AA-batterier, därför jag nämnde den.

Vad är skillnaden på FZ5 och FZ20?

FZ20 har (jämfört med FZ5):
f2.8 hela brännviddsomfånget (FZ: 2.8-3.3)
manuell fokus
Blixtsko
Större volym
Mer vikt. 230g extra.
det kan finnas mer som skiljer...

S5000

tittat på fujifilm s5000?

Har en sådan jag vill bli av med..

uppfyller alla kraven utom 12x zoom..
5b/s sekvenstagning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar