Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kallibrering av Minolta blixt 5600HS (D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Hejsan

Har en minolta blixt 5600HS D som jag skall lämna in på kallibrering tillsammans med min D7D och ringde och pratade lite med en persson på Zieger Teknik AB om detta och blev lite fundersam när han sa

"Du får skicka in blixt och kamera så vi kallibrera din blixt så att den funkar 100% till DIN kamera"

Verkar som att blixten efter kallibrering bara funkar 100% till just min kamera och ingen annan D7D
Pratade inatt med en kille på nätet som hade köpt en kallibrerad blixt till sin D7D och han påstod att den funkade sämre än hans fars okallibrerade blixt till D7D

Så har jag fattat rätt att blixten enbart kommer att funka 100% med min D7D men inte med någon annan D7D?

Rätt värdelöst då att köpa en kallibrerad blixt då
Har man en kamera med en kalibrerad blixt så måste man ju sälja dom tillsammans i ett paket

Min 5600 funkar faktiskt riktigt bra trots att den är äldre & okalibrerad, den underexponerar konstant ca 1 steg men det kompenserar jag.

Eftersom jag aldrig har varit överens med kamera/blixt om vad som är exakt rätt blixtexponering oberoende av vilket system jag använt så bryr jag mig faktiskt inte, har alltid haft ett litet behov av kompensation åt något håll.

Johnny, har du stora problem eller är det som för mig, en konstant underexponering? Om så är fallet så skulle jag tänka mig för mer än en gång innan jag skickar in den, eller rättare sagt så har jag faktiskt lagt ned den tanken då jag ändå förmodligen kommer att kompensera åt nåt håll.

Om du har större problem än jag så var det dock en annan sak...

//Larsa

Larsa det är samma fel som jag har den underexponerar konstant ca 1steg så det är ju inga problem att kompensera det när man vet omdet så det lutar nog att jag struntar i att kalibrera dom har ju klarat mig bra sedan juli

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar