Annons

Kallare bildtoner med en Canon 450d än en Pentax K100d?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjukistosan

Medlem
Efter att ha lärt mig att fota med systemkamera med en Pentax k100d beslutade jag mig för att satsa lite högre och köpte mig en Canon 450d. Glad i själen har jag nu fotat med denna i ca 4 v och det är en kanonkamera på alla de vis.
Däremot upplever jag att färgtonerna är kallare och flatare än med min Pentax kamera. Maken har ärvt min pentax och idag när vi var på Norrvikens trädgård fotade vi vilt båda två. Men till min besvikelse får maken bättre färger på sina pentaxkort. Inställningarna är ungefär de samma så detta borde inte göra så stor skillnad. I a f inte färgmässigt.
Vi hade båda ett 18-55mm objektiv så det skiljer inte heller. Båda har uv filter som motsvarar varandras och båda använde inställningen TV samt inställt att det var solsken.
Är det någon annan som upplevt det samma?
Tacksam för svar. Kanske är det något jag missar i mina inställningar?

Mvh Linda
 
Ptja. Pentax är ju smått kända för sin färgåtergivning. Speciellt röda färger blir väldans bra tycker jag.

Så går det när man byter ner sig ;).
 
Skratt. Ok det förklarar saken! Attans att maken redan fått den gamla då. Nåja. Kanske det finns något filter att köpa till som kompenserar det hela.
Tack för ditt snabba svar!
Mvh Linda
 
Zewrak skrev:
Ptja. Pentax är ju smått kända för sin färgåtergivning. Speciellt röda färger blir väldans bra tycker jag.

Så går det när man byter ner sig ;).

stämmer mycket väl med den röda färgen.
fotade vid en lagård och sjukt bra den röda färgen vart.

här är även en bild på mig när jag har en röd tröja. (oredigerad) Och fotad med en pentax k100d
 

Bilagor

  • imgp5137.jpg
    imgp5137.jpg
    79.7 KB · Visningar: 198
Snygg bild. Ja pentaxen har varit kanon. Speciellt med färgerna!
Nåväl, jag fick några bra kort med härliga färger trots allt!
Bjuder på ett av dem.
 

Bilagor

  • img_2137b.jpg
    img_2137b.jpg
    64.1 KB · Visningar: 190
Wow! Ja den var snygg! Jag gillar med när man tar ett kort sen slipper redigera. Det plockar bort för mycket av ens kort.. Ja du förstår nog vad jag menar. Alla kan redigera till det ser bra ut men att ta kortet och det ÄR bra det är skillnad!!
 
Förlåt nu skall jag inte starta en versus-tråd, men jag undrar bara om 450D verkligen är ett steg upp från K100D?? Är inte de i samma klass?
 
Om man vill redigera bilden efter man har tagit den är ju valfritt, men det går å höja den många snäpp om man har hästarna i hagen i photoshop. Men det måste ju vara en bild från början.

Så om du fotar i JPEG an du som sagt ställa in "bildstil" där du kan få mättade färger, dock inte alls lika precisions rikt som i en RAW konverterare eftersom alla bilder är olika.

Men om du väljer mellan att skrota bilen å flytta fram sätet, så säger jag undersök lite med bildstilarna finns lite guider med vanliga trick där, direkt i kameran, så kan du nog få fina färger igen.

K100D är mkt bättre å du har bytt ner dig, speciellt alla fina tester på ISO 800-1600 man sätt:) Moohaha.
 
Tack för ditt svar.
Jo jag föredrara att fota i RAW så det blir lättare att ändra. Är just på väg upp i skogen för lite mer tester.

Hm, nerköp kanske vi får se. Det är mer saker än just färgmättnaden som spelade roll när jag köpte denna kamera. Vikten är en samt att denna har högra Mpix. 450d har 12,2Mpix vilket är det dubbla av min gamla pentax. :) Dvs jag kan plocka ut mindre delar av korten jag tagis osv.
Ang vikten på kameran ska tilläggas att jag har en hel del problem med mina händer och kan ej ha för tung kamera.
Så för att inte låta er alla tro att jag är så MISSNÖJD så ska jag säga att det är en canon ;) kamera jag köpt mig.

Tack för alla tips och råd.
Mvh Linda
 
Jess, okej, RAW blir ju lite svårare, trodde alla kameror gav väldigt omättade färger där å att det var JPEG som skiljde sig åt, så mina tips kanske inte var så bra"/

Men RAW hanteringen tycker jag är ganska rolig å det blir lite mer whow bilder av det hela efter den. Så det låter bra att du ger hela d en chans.

Bra att Canon gör en kamera i den viktklassen också med riktigt fin bildkvalité, å egentligen skulle den nog klassas lite högre om kamerahuset hade högre volym typ.

Happy redigering! /Allemyer
 
Jadå. Inte har dy bytt ned dig inte. Pentax K100D är en gammal kamera i jämförelse. 450D är en ypperlig kamera i klassen.

Men, du skulle köpte en Pentax K10D istället ;).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.