Annons

Kalibrering med Optical

Produkter
(logga in för att koppla)

Jågas

Medlem
Jag har börjat använda Optical för kalibrering med min spyder efter att tidigare ha använt Photocal. Jag har upptäckt en sak som jag inte riktigt förstår och hoppas att någon kan reda ut åt mig.
När jag kalibrerat klart och installerat profilen och stänger Optical ska man då boka av rutan "calibration enabled" (står något liknande åtminstone...)? Beroende på om den är förbockad eller inte så påverkar det skärmens utseende lite. Det märks även i Photoshop och på skrivbordet. Kan någon förklara vad detta är för fenomen och i vilket läge den ska vara i? Jag har försökt leta i manualen men inte hittat något.

Thomas

Utan att ha nån egentlig aning, så borde rutan bockas för. "Calibration enabled" betyder ju "Kalibrering aktiverad"...

Då borde det betyda att utan bock i rutan så är din kalibrering EJ aktiverad.

eller?

/Micke

Håller med men förstår inte varför skärmens utseende påverkas om den är förbockad eller inte. Jag blir därför lite tveksam vad som gäller.....
Men som sagt det logiska borde vara att den inte ska vara förbockad men.........????

Det är ju rätt logiskt att skärmens utseende ändras. Profilen är ju trots allt ansvarig för att inneha skillnaderna mellan din skärm och det "ideala". Utan att den är aktiverad så visas allt med dom fel som din skärm har. Men den aktivierad så kompenserar profilen färgerna så skärmen visar det som är.

Jågas skrev:
Håller med men förstår inte varför skärmens utseende påverkas om den är förbockad eller inte.
Om kalibreringen hade någon som helst effekt borde den ju vara synbar, eller hur?
Jag blir därför lite tveksam vad som gäller.....
Men som sagt det logiska borde vara att den inte ska vara förbockad men.........????

Nej, det logiska är att du AKTIVERAR (Bock i rutan) dina inställningar som kalibreringen medfört...

/Micke

Men profilen styrs väl inte via optical utan via systeminställningarna? Photoshop tex hittar väl profilen i systeminställningarna när man arbetar och optical skall väl inte ha med detta att göra utan bara var ett program för att få fram en profilen??? Eller har jag missuppfattat helt hur optical fungerar?????

T

Jag har fått svaret på min fråga nu. Som Micke var inne på så ska rutan vara förbockad. Optical ligger aktivt hela tiden och kalibrerar hela systemet och inte bara Photoshop. Så var det!

Thomas

Det är samma som adobe gamma också. Annars kan det bli jobbigt att kolla på andras bilder på webben eller i bildhanteringsprogram som inte tar hänsyn till profilen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar