ANNONS
Annons

Kalibrering av skärm för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Använder en Eizo Flexscan S2243W till min mac mini. Som kalibrator använder jag Xrite i1Display. Tyvärr finns det infallande ljus från fönster i rummet och väggar och tak är inte gråmålade. När jag skriver ut mina bilder ser det bra ut innan jag jämför bilden på skärmen, bilderna blir lite mörkare och färgerna avviker lite.
Kan detta bero på infallande ljus och färger från ex. väggar, tak mm inne i rummet ?

Om utskriften blir mörkare beror det ofta på att skärmen är för ljus. Vad har du kalibrerat till för värde? Jag har 100 cd/m2 för min Eizoskärm till mitt rum.

För att du ska få överensstämmelse mellan skärm och print måste du jämföra utskriften under en dagsljuslampa.

Har du utskriften under kontroll, med rätt utskriftsprofil till papperet du använder, betraktar utskriften under en dagsljuslampa och ändå får påtagliga färgavvikelser bör du kolla/göra om skärmkalibreringen.

Fullständigt exakt överenstämmelse får man aldrig. Gråmålade väggar och tak är överkurs om rummet du sitter i inte har väldigt färgade väggar.

Om utskriften blir mörkare beror det ofta på att skärmen är för ljus. Vad har du kalibrerat till för värde? Jag har 100 cd/m2 för min Eizoskärm till mitt rum.

För att du ska få överensstämmelse mellan skärm och print måste du jämföra utskriften under en dagsljuslampa.

Har du utskriften under kontroll, med rätt utskriftsprofil till papperet du använder, betraktar utskriften under en dagsljuslampa och ändå får påtagliga färgavvikelser bör du kolla/göra om skärmkalibreringen.

Fullständigt exakt överenstämmelse får man aldrig. Gråmålade väggar och tak är överkurs om rummet du sitter i inte har väldigt färgade väggar.

Ursäkta otydligheten. "När jag skriver ut mina bilder " Jag menar när jag lämnar bort bilderna för utskrift. Klickade på nuvarande profil:
White point:D65
Luminance: From measurement
Gamma: 2.2

Ursäkta otydligheten. "När jag skriver ut mina bilder " Jag menar när jag lämnar bort bilderna för utskrift. Klickade på nuvarande profil:
White point:D65
Luminance: From measurement
Gamma: 2.2
Om du inte kan välja cd/m2 i din kalibreringsmjukvara får du göra bilden lite ljusare än vad du tycker den ska vara innan du skickar den till labbet. Kolla bilden mot en vit bakgrund på din skärm.

Du kan inte förvänta dig någon större färgriktighet mellan deras printar och din skärm (gäller c-printar) om du inte aktivt försöker justera din skärm efter deras print och gör du det behöver det inte stämma nästa gång. De har inte den precisionen i sina processer. Använder du Crimson har de en softproofing-profil du kan kolla med, men det har aldrig stämt för mig.

Beställer du däremot bläckstråleutskrifter ska du kunna få lika bra som om du printar själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar