Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Hejhej!

Någon som vet hur jag bäst kalibrerar min laptop? Nu har jag svårt att se ljusa färgskillnader, och undrar hur jag kommer runt det utan att använda en kalibreringsspindel.

Finns det program eller liknande som kan hjälpa till?

(har en ny dell inspiron 8600c med den absolut bästa skärmen, och blev lite förvånad av hur dåligt den återger ljusa färger)

mipert skrev en gång:

Ljushetsinställningen på skärmen styr hur de mörka tonerna återges på skärmen.
Kontrastinställningen hur de ljusa återges på skärmen.
Gamma hur mellangrå toner återges.

Om du inte har Photoshop med Adobe Gamma finns separata gratisprogram på nätet för att ställa gamma, t ex Quickgamma (en bit ned på sidan). Observera att ditt grafikkort måste stödja detta. På mitt arbete har jag en Dell skrivbordsdator med platt skärm som jag inte kan kalibrera, i första hand troligen för att grafiken, som är integrerad på moderkortet, inte stödjer det. I en del fall är det TFT-skärmen som inte håller måttet för fotoändamål.

Jag är ingen kalibrerings- eller profileringsexpert men så här gör man i stora drag:
Ställ skärmen på 6500K färgtemperatur.
Ställ in max ljusstyrka och max kontrast, för TFT 50% kontrast. Ställ in svartpunkt med ljusstyrkan, skall vara så svart som möjligt men med möjlighet att skilja närliggande svarta toner. Dito med vitpunkt fast med kontrastreglaget. Ställ gamma till 2.2 med gammainställningsprogram.

Bilder för bedömning av inställningarna finns t ex i Dpreviews recensioner (gråkilen långt ned på varje sida) eller på http://www.ev.se/arkiv/kalibrera_skarm1.jpg.

har ett ati radeon pro 128mb, som jag tycker borde klara av att ställa in sånt,
har adobe CS, men hur ställer jag in gamma osv? hittar inget program osv..

kontrast o dyl hittar jag inte heller var man ställer in.. grr..

Många laptopar har ingen kalibreringsmöjlighet.

De kanske bara har inställning för ljushet och ingen för färgtemperatur och kontrast.

Bäst är att få tillgång till mätinstrument och mäta upp visningen för att skapa en profil som berättar hur din skärm visar färger.

Då kan Grafikkortet justera visningen så det ser ”rätt” ut.

Men, annars får du skruva på de rattar du har...

Herr Åhman skrev:
har ett ati radeon pro 128mb, som jag tycker borde klara av att ställa in sånt,
har adobe CS, men hur ställer jag in gamma osv? hittar inget program osv..

kontrast o dyl hittar jag inte heller var man ställer in.. grr..
Ja, det grafikkortet bör klara kalibrering.
Adobe Gamma kan vara lite svårt att hitta. I mitt engelska winxp finns det i C:\Program Files\Common Files\Adobe\Calibration - klicka på Adobe Gamma.cpl.

I ö är det nog som mipert skriver ang inställningsmöjligheter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar