Annons

Kalibrerad skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

fatal

Medlem
Hej!

Jag har en splitter ny (ca 2månader gammal) iMac och ska nu skicka iväg lite bilder på utskrift. Men jag undrar då om min skärm är rätt kalibrerad? Jag tycker att den borde vara det eftersom den är så ny men hur vet jag säkert?

MVH
Charlene
 
Hej!

Jag har en splitter ny (ca 2månader gammal) iMac och ska nu skicka iväg lite bilder på utskrift. Men jag undrar då om min skärm är rätt kalibrerad? Jag tycker att den borde vara det eftersom den är så ny men hur vet jag säkert?

MVH
Charlene

Mac-skärmar brukar vara riktigt svåra att kalibrera, man brukar bara kunna göra softwaremässig färgprofil på datorn för att göra det bästa av situationen. Dom flesta Mac-skärmar har tyvärr bara ljusstyrka och kontrast att leka med och dom brukar alla ha "fel" gamma.
Rätt kalibrerad är också ett svårdefinerat begrepp eftersom skärmpublicering brukar kräva sRGB-kalibrering och om du vill trycka skall du ha skärmen annorlunda kallibrerad. Detta är en djungel och du måste kolla med tryckeriet innan, hur dom är kalibrerade och rätta dig själv därefter.

/Karl
 
Imac är inte kalibrerad från början, det gör ju under skärmmenyn i "kontrollpanelen". Huruvida de inte fungerar med hårdvara vet ja inte, men mjukvaran i datorn har ja testat me o reslutatet blev klart bättre än när den kom från fabriken.
 
Pillade lite på de olika alternativen på systeminställningar men blev inte speciellt mkt klokare av det dock..:/ Kommer du ihåg om du använde dig av en färdig profil eller om du kalibererade den själv?
 
jag kalibrerade själv, de fungerar ju så att det kommer en bunt äpplen som man ska anpassa i färg o ljusstyrka så dom smälter in i bakrunden så mkt att dom knappt syns.
 
Jag har använt en Quato Silverhaze för att skapa en mjukvaruprofil till en iMac.

/Karl

Kostar den något att ladda ner eller finns den gratis någonstans? Googlade på namnet och fick upp en sida men hittade inte var man laddade ner den.

Jag känner mig helt lost gällande att kalibrera skärmen själv.
 
Kostar den något att ladda ner eller finns den gratis någonstans? Googlade på namnet och fick upp en sida men hittade inte var man laddade ner den.

Jag känner mig helt lost gällande att kalibrera skärmen själv.

Den kostar, det är en USB-grunka ser ut som en mus ungefär som man hänger på skärmen och kör ett program så fixar den det hela.

/Karl
 
Den låter ifs ganska smidig..ska fundera på att införskaffa mig en sådan..!

Ska du ha din skärm "proof" (vad nu det kan heta på svenska) så måste du nästan kalibrera din skärm med något liknande. Studsade äpplen är nog en bra start men räcker nog tyvärr inte hela vägen.

Spyder är nog den kalibreringsmusen dom flesta använder. Har inte provat den eftersom jag har tillgång till en Quato via jobbet.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.