Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerad skärm - och nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Följer tråden med nyfikenthet...

JAVA skrev:
även jag har införskaffat en Gretag Macbeth Eye-One Display 2.
Har gjort ungefär som Michael, första gången easymode, andra gången enligt de rekommenderade startvärdena i advanced-läget.

5000, 2,2, 140, då blev min skärm lite väl "gulröd", därefter gjorde jag om det med ändrade startvärden till 5500, 1,8, 130.

Känns fortfarande lite röd/rosa i sin ton.

Vilket värde påverkar min röda ton, för jag får alla värden korrekta enligt indikatorerna.

Hej Johan,

Prova att ställa använda 6500K istället, då får du en lite kallare vitpunkt. 5000K är väldigt varmt och troligen långt ifrån din skärms bakgrundsbelysnings grundtemperatur.

Sedan kan du prova att sänka ljusstyrkan på skärmen så att du närmar dig 120 cd/m2.
Och jag rekommenderar gamma 2.2.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
macrobild skrev:
så du menar att denna beskrivning inte stämmer om vad som händer?
Mätningen jämförs med vad som borde ha visats och en profil skapas. Denna justerar sedan den s.k. "the look up table -LUT-", på grafikkortet (A look-up-table or LUT is a continuous block of computer memory that computes the values of a function for one variable.)
Mikael

Det som är lätt att missa är att det görs flera mätningar.
Först görs det mätningar för kalibrering, sedan görs mätningar för profilering.
I många program sker dom vid samma tillfälle så du som användare kanske inte märker att den faktiskt gör två olika saker.

Med risk för att krångla till förklaring av grundbegreppen så fördjupar vi oss lite i det hela. I skärmprofilen så lägger vissa kaliberings programvaror in en vcgt tag, denna innehåller kalibreringsdata. Om alla tillverkare följde standarden korrekt så skulle man kunna låta AdobeGamma loadern ligga kvar (den kan nämligen använda detta) istället för att använda tillverkarens egna LUTloader.

Man får komma ihåg att färgkalibrering är relativt ugnt och det finns mycket att förbättra programvarumässigt, både från operativsystems utvecklarna och från kalibrering/profileringsintruments utvecklarna.

Ja, din definition av LUT stämmer.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Re: Re: Följer tråden med nyfikenthet...

Roberto Chaves skrev:
Hej Johan,


Sedan kan du prova att sänka ljusstyrkan på skärmen så att du närmar dig 120 cd/m2.
Och jag rekommenderar gamma 2.2.

En kort fråga:
Hur ser jag när min skärm har ca 120cd/m2? Mäter man sig till detta med ett externt mätverktyg eller har jag missat den informationen i menyn på bildskärmen?

Har en ny LG L2010T och en Pantone Huey. Vet att "kalibreraren" inte är den bästa på marknaden, så detta behöver ej kommenteras :)
 
Hej
Nu fattar jag vad du menar samtidigt som jag har missuppfattat en del saker trots att jag har kalibrerat skärmar sedan det första verktyget kom på marknaden.
Nu är jag fotograf visserligen med lite teknik som intresse .

Kalibreringen går ut på att ställa kandellavärde, kelvintal och gråbalans vilket jag förstår.
Kalibreringsverktygets programvara är det som påverkar grafikkortets LUT.
En profil är bara en "tillfällig" beskrivning av den uppmätta skärmen vilken kan ändras.

Skillnaden mellan en bra Eizoskärm och en billigare skärm är att den billigare skärmen kan endast genom att ställa ljushet och påverkas negativt om man frångår native färgtemperatur, dvs man kan inte kompensera för exv en blå kanal som har för lågt värde genom att gasa på med mer blått så får man istället sänka nivåerna i rött och grönt. Detta medför att inte skärmen återger 8 bitar längre= 16,7 miljoner färger (om man frångår native färgtemp som är ca 6500K på de flessta skärmarna).

Vad som skiljer Eizo CG skärm mot en billigare är att skärmens inbyggda elektronik arbetar tillsammans med Colornavigator i 12- 14bitars LUT och då finns det möjligheter att behålla 8 bitar intakt i ett lägre kelvintal 5000k . Därför kan min Eizo ställas in i 5000K med fullgott färgåtergivningsresultat medan min Lacie Photon skall ställas i nativeläge, dvs 6500K.
Det andra är gråskaleåtergivningen där Eizo med sin 14bitar har bättre förutsättningar att återge gråskala jämnare och därmed också bättre separationen i skuggor/svarta än billigare skärmar.
Samt att Eizo är fabrikskalibrerade inte bara i 50% gråvärde utan över alla nivåer från svart till vitt.
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Följer tråden med nyfikenthet...

virgin31 skrev:
En kort fråga:
Hur ser jag när min skärm har ca 120cd/m2? Mäter man sig till detta med ett externt mätverktyg eller har jag missat den informationen i menyn på bildskärmen?

Har en ny LG L2010T och en Pantone Huey. Vet att "kalibreraren" inte är den bästa på marknaden, så detta behöver ej kommenteras :)

Du bör kunna ställa in önskat candellavärde/ljushetsvärde i i din programvara .
Hur ljusstark din skärm bör vara beror på omgivningsljuset, dvs sitter du i ett upplyst rum så kanske du får välja högre värde än 120, sitter du i ett dämpat rum vad det gäller omgivningsljus så får du sänka. Omgivningsljuset bör ha samma färgtemperatur som din skärm är ställd i.
Mikael
 
Re: Re: Re: Följer tråden med nyfikenthet...

virgin31 skrev:
En kort fråga:
Hur ser jag när min skärm har ca 120cd/m2? Mäter man sig till detta med ett externt mätverktyg eller har jag missat den informationen i menyn på bildskärmen?

Har en ny LG L2010T och en Pantone Huey. Vet att "kalibreraren" inte är den bästa på marknaden, så detta behöver ej kommenteras :)

Du behöver justera ljusstyrkan på skärmen och mäta dig till detta.
Huey:n har förenklad funktionalitet för att vara så enkel som möjligt att använda och har inte stöd för att mäta detta (så vitt jag vet). Den stödjer även justering av ljusstyrkan beroende på ljuset i rummet.

Många tillverkare av LCD skärmar försöker att sälja dem genom att ha så "bra" specifikationer som möjligt, bland annat ha så hög kontrast faktor som möjligt.
De flesta uppnår en hög kontrast genom att höja ljusstyrkan på skärmen (så att man blir bländad!) istället för att sänka svartpunkten (vilket är mycket svårare).

Du kanske kan börja med att ställa ner ljusstyrkan på din skärm så att du kan titta avslappnat på den i ett mörkt rum. Du kommer inte lyckas visuellt gissa dig till 120cd/m2, men du kommer få längre livslängd på den och troligen hamna mycket närmare detta värde!


Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
OK, tack för svaren, Roberto och Mikael.

Fick nämligen en rekommendation om att ställa in skärmen på "full fräs" (max ljusstyrka alltså) innan jag körde Huey:n. Det kan ju vara därför som de kort jag får tillbaka från Crimson är klart mycket mörkare än skärmens bild.

Tillägg 1: Jag tänker väl rätt om jag menar att om skärmen är för ljust inställd och jag justerar ljusheten i en bild i PS så att den blir som jag vill ha den, då blir ju resultatet för mörkt?

Tillägg 2: Angående att omgivningsljuset bör ha samma färgtemperatur som min skärm är inställd på. Då jag har både fönsterljus samt bordsbelysning vid mitt skrivbord och gröna tapeter till på köpet, så har jag gjort min kalibrering i sent på kvällen då det inte finns några andra ljuskällor i rummet än min bildskärm. Bilderna justeras självklart i detta "mörker" också. Rätt tänkt?
 
macrobild skrev:
Hej
Nu fattar jag vad du menar samtidigt som jag har missuppfattat en del saker trots att jag har kalibrerat skärmar sedan det första verktyget kom på marknaden.
Nu är jag fotograf visserligen med lite teknik som intresse .

Det är väldigt lätt att missförstå de små tekniska detaljerna om man inte är väldigt insatt och tekniktokig :)


En profil är bara en "tillfällig" beskrivning av den uppmätta skärmen vilken kan ändras.

Precis! En profil är färskvara, precis som Arlas mjölk :)
Den inte bara kan ändras, utan kommer att ändras!



Det andra är gråskaleåtergivningen där Eizo med sin 14bitar har bättre förutsättningar att återge gråskala jämnare och därmed också bättre separationen i skuggor/svarta än billigare skärmar.
Samt att Eizo är fabrikskalibrerade inte bara i 50% gråvärde utan över alla nivåer från svart till vitt.
Mikael

Hur Eizo's CG skärmar jobbar internt kräver helst diagram för att förklaras och är ganska komplicerat att förstå.
En Eizo skärm tar fortfarande emot 8bit, dessa konverteras sedan om till högre bitdjup för att med bättre precision kunna justera gråbalans och gamma.
En CG220 t.ex ändrar bit djup i alla dessa steg: 8-14-3D matris-12-10-8 bit :)
Utan att gå in på en massa detaljer så visar en Eizo CG bäst färger vid sin 'native' färgtemperatur, runt 6500K. Även om den kan simulera t.ex 5000K mycket bättre än andra skärmar och säkert tillräkligt bra för de flesta.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Roberto Chaves skrev:
Det är väldigt lätt att missförstå de små tekniska detaljerna om man inte är väldigt insatt och tekniktokig :)



Precis! En profil är färskvara, precis som Arlas mjölk :)
Den inte bara kan ändras, utan kommer att ändras!




Hur Eizo's CG skärmar jobbar internt kräver helst diagram för att förklaras och är ganska komplicerat att förstå.
En Eizo skärm tar fortfarande emot 8bit, dessa konverteras sedan om till högre bitdjup för att med bättre precision kunna justera gråbalans och gamma.
En CG220 t.ex ändrar bit djup i alla dessa steg: 8-14-3D matris-12-10-8 bit :)
Utan att gå in på en massa detaljer så visar en Eizo CG bäst färger vid sin 'native' färgtemperatur, runt 6500K. Även om den kan simulera t.ex 5000K mycket bättre än andra skärmar och säkert tillräkligt bra för de flesta.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves

Man lär sig för varje dag, eftersom även Eizo "bara" kan justeras med "backlight"ljuset så är native även för den skärmen 6500K men Eizo har bättre förutsättningar att simulera 5000K än de flesta andra skärmar som finns på marknaden.. Detta har jag praktiska erfarenheter av eftersom jag har testat en hel del skärmar.

Många ?? som har rätats ut idag.
Varit mycket givande.
Tack

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Följer tråden med nyfikenthet...

macrobild skrev:

Hur ljusstark din skärm bör vara beror på omgivningsljuset, dvs sitter du i ett upplyst rum så kanske du får välja högre värde än 120, sitter du i ett dämpat rum vad det gäller omgivningsljus så får du sänka. Omgivningsljuset bör ha samma färgtemperatur som din skärm är ställd i.
Mikael

Inte bara det, utan också hur svart det svartaste är. Ofta är det ju svårt att få ner den mörkaste tonen till ett värde lägre än 0,5 cd/m2. Om jag då vill ha ett omfång på 1:280, vilket jag ser som ett minimum, då blir ju ljusstyrkan i de ljusaste partiet 140 cd/m2.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.