Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag behöver tips hur jag ska kalibrera mina skärmar. Den ena är en HP LP2475W och den andra är en HP ZR24w. Jag har försökt att kalibrera dem, bland annat med en Spyder pro (version 3 tror jag) men får inte till något bra resultat. Färgerna, vitbalensen, saturation blir helt kontigt. Någon som vet någon bra inställning för dessa skärmar eller någon form av programvara man kan köra?

Vad har du för grafikkort? Troligen bara en LUT i ditt grafikkort, och då kan du bara ladda _en_ profil, oavsett antal skärmar.

Kanske har jag samma problem?
Har en Eizo skärm som jag har gjort en en profil till m hj a Eizo easy pix.
Sedan har jag kalibrerat min Samsung skärm med Spyder2express.
Sedan har jag gått in i Kontrollpanelen och Färghantering och sett till att resp profil tilldelas rätt skärm.

Känner ändå en viss osäkerhet om jag har gjort rätt.

Då har du bara en LUT. nVidia är snåla och anser att man ska köpa quadra-kort om man vill ha mer än en LUT.

Hur gör jag då för att få samma bild på båda skärmarna? Finns det kalibreringhårdvara som kan ta två skämar samtidigt? och just veta att kalibrering blir rätt: vit blir vit och inte lite grådassigt et.c

Hur gör jag då för att få samma bild på båda skärmarna? Finns det kalibreringhårdvara som kan ta två skämar samtidigt? och just veta att kalibrering blir rätt: vit blir vit och inte lite grådassigt et.c

Antingen köper du ett grafikkortet med två LUT. Eller så kör du med ett grafikkort till varje skärm elle så köper du minst en skärm som går att profilera i hårdvaran.

Ah.. just det ja.

Jag missade det uppenbara... Du kommer i princip aldrig att få exakt samma bild på skärmarna om det inte är identiska skärmar som fabrikmatchats.

Vissa kalibrerings _mjuk_varor låter dig göra "matchning" så gott det går. Då profilerar man alla skärmar, och därefter räknar mjukvaran fram "minsta gemensamma nämnare" och skapar en profil på det.

Funktionen finns bland annat i "Elite"-versionen av Spyders mjukvaror.

Antingen köper du ett grafikkortet med två LUT. Eller så kör du med ett grafikkort till varje skärm elle så köper du minst en skärm som går att profilera i hårdvaran.

Finns det grafikkort som bara klarar en LUT? Jag kört med 2st LUT på riktigt sunkiga ATI-kort.

/Karl

Finns det grafikkort som bara klarar en LUT? Jag kört med 2st LUT på riktigt sunkiga ATI-kort.

/Karl

nVidia förefaller köra en LUT i alla kort förutom Quadra. (Ja, det är bara en firmwaremässig begränsning, jag vet.)

Datacolors support öppnade mina ögon för den saken för ett drygt år sen ;)

nVidia förefaller köra en LUT i alla kort förutom Quadra. (Ja, det är bara en firmwaremässig begränsning, jag vet.)

Datacolors support öppnade mina ögon för den saken för ett drygt år sen ;)

Detta är naturligtvis viktigt när du använder ett mjukvarukalibrerade program (som använder LUT för att justera gråbalansen).
Använder du ett hårdvarukalibrerande program så som EasyPix spelar det ingen roll för där används inte LUT (allt görs i bildskärmen).
Däremot är det ju viktigt att kolla inställningarna i systemet så att 2 separata ICC profiler kan användas.

Detta är naturligtvis viktigt när du använder ett mjukvarukalibrerade program (som använder LUT för att justera gråbalansen).
Använder du ett hårdvarukalibrerande program så som EasyPix spelar det ingen roll för där används inte LUT (allt görs i bildskärmen).
Däremot är det ju viktigt att kolla inställningarna i systemet så att 2 separata ICC profiler kan användas.

Det är så jag kör, utan att veta att det var rätt.
Då min Samsung 214T började visa "dålig" vithet så köpte jag en Eizo S2433W med EasyPix.
Men då det är häftigt med 2 skärmar, speciellt som dom är lika höga så har jag försökt att använda och kalibrera båda.
Samsungen kalibreras/profileras m hj a Spyderexpress2. När kalibreringen/profileringen är klar så avinstallerar jag kalibreringsprogrammen, men profilerna har jag kvar.
Sedan går jag in i Kontrollpanelen, färghantering och ser till att skärmarna har resp profil.

Gör jag något fel?

Det är så jag kör, utan att veta att det var rätt.
Då min Samsung 214T började visa "dålig" vithet så köpte jag en Eizo S2433W med EasyPix.
Men då det är häftigt med 2 skärmar, speciellt som dom är lika höga så har jag försökt att använda och kalibrera båda.
Samsungen kalibreras/profileras m hj a Spyderexpress2. När kalibreringen/profileringen är klar så avinstallerar jag kalibreringsprogrammen, men profilerna har jag kvar.
Sedan går jag in i Kontrollpanelen, färghantering och ser till att skärmarna har resp profil.

Gör jag något fel?

Nej det tror jag inte.
Kör du Mac behöver du inte avinstallera programvarorna.
Det funkar med flera olika kalibreringsprogram (själv har jag 5-6 installerade) men naturligtvis inte köra dom samtidigt.
Ser det bara hyfsat lika ut i vitpunkten mellan dina skärmar så har du kommit så nära det går.
Resten, gråskala, färgomfång, svartpunkt mm. är omöjligt att få lika mellan olika fabrikat och skärmtyper.
Vad jag alltid rekomenderar är att hålla ljusstyrkan mindre på den skärm du inte bedömmer bilderna på. Annars blir den "sämre" skärmen dominerande för ögonen.

Nej det tror jag inte.
Kör du Mac behöver du inte avinstallera programvarorna.
Det funkar med flera olika kalibreringsprogram (själv har jag 5-6 installerade) men naturligtvis inte köra dom samtidigt.
Ser det bara hyfsat lika ut i vitpunkten mellan dina skärmar så har du kommit så nära det går.
Resten, gråskala, färgomfång, svartpunkt mm. är omöjligt att få lika mellan olika fabrikat och skärmtyper.
Vad jag alltid rekomenderar är att hålla ljusstyrkan mindre på den skärm du inte bedömmer bilderna på. Annars blir den "sämre" skärmen dominerande för ögonen.

Tack. Det är just "vitheten" på min Samsungskärm som gjorde att jag köpte Eizo-skärmen.
Den är blåare än Eizoskärmen. Men det kan ju också vara kalibratorn som har åldrats.

EasyPix använder ju en Spyder 3 och det hade ju varit intressant att använda den på Samsungskärmen, men vill inte köpa programmet då jag inte är säker på att kalibratorn är standard.

Nu har jag fått till en ganska bra bilder på skärmarna men det jag har upptäckt är att färgmättnaden ser ut att vara betydligt högre på ena skärmen. Går det att ändra inne i datorn?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar