Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kalibrera skärm i osx

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Jag provade att kalibrera min skärm med OSX inbyggda kalibreringsfunktion. Har nästan bara svartvita bilder i datorn, och det kändes som att dom fick en varmton i sig efter kalibreringen.
Dvs, innan var dom som jag upplever det helt neutralt svartvita, och om jag byter till den kalibrerade skärmläget lite varmtonade. Vad beror detta på? Är det en synvilla måntro?

Sen blev det även en enorm skillnad på dom nya bilderna, gråskalan blev helt annorlunda. Dom gamla bilderna (som jag fixade med i min pc) är gråskalan ungefär densamma, bara lite tonförändring. Men detta beror väl på att jag har optimerat dom nyscannade bilderna mot min okalibrerade skärm. eller?

Tacksam för lite tankar om detta.

Det är en 12 tums ibook som jag sitter med.
 
Hej!

Japp, det är en form av synvilla. Eller egentligen inte. Förrut var din bildskärm inställd på en mycket högre (kallare, blåare) färgtemperatur. Nu har du förmodligen ställt den på ca 5000°, vilket motsvarar dagsljus, och ger rätt färger i tryck. Dock upplever du i början bilderna som för varma, men ge det ett par dagar så anpassar sig ögonen och hjärnan efter den nya vitpubnkten och du kommer uppfatta den som "vit".

Dessutom ändras kontrasten, vilket gör att du nu ser betydligt fler nyanser i de mörka partierna i dina bilder. Därför ser de bilder du ställt med en okalibrerar PC nu konstiga ut. Det är inte så konstigt.

Men om du har en bra kalibrering på din skärm, med rätt gammavärde och rätt färgtemperatur kommer du kunna vara mycket mer säker på att bilderna blir bra när du t.ex. gör digitala fotokopior eller utskrifter.

/Jens
 
Ok, ja jag kan tänka mig att det är en synvilla, för nu när jag har varit ifrån datorn ett tag så ser det ju inte konstigt ut.

Ställde in den på "PC-gamma" dvs 2.2, ska man köra på det eller på "Mac-gamma" 1.8?
 
Snarare 1.8, som är det vanliga inom grafisk produktion. 2.2 ger för mycket kontrast, vilket ger dassiga bilder i tryck, eftersom trycket är mycket kontrastfattigare än bildskärmen. Dessutom sotar skuggorna igen vid 2.2 gamma. Kolla bilder här på fotosidan så ser du skillnaden direkt.

/Jens
 
Så lite så. Trist att se att det ser förjävligt ut när grejerna kommer från tryckeriet bara för att man haft skärmen felkalibrerad.

Kalibrera om skärmen lite då och då. Skärmar slits och förändras över tiden. Det gäller framförallt icke-platta skärmar, men även LCD skärmar borde kunna påvekas av temperatur och allt möjligt som de utsätts för.

Du satte 5000 som färgtemperatur väl? En del kör med 5500 också, men högre än så ska du inte gå. 5000 kör jag och det fungerar utmärkt både mot tryckerier och när man gör digitalkopior från labb.

/Jens
 
Rekommendationen i dagsläget är 6500 och Gamma 2.2.
Med kalibrerad skärm blir skuggorna alldeles utmärkta. Mitt tips är en Eye One Display calibrator tror jag den heter. Har prövat Spyder, men fick 2 felaktigta och sket i dom, skaffade en EyeOne och har sedan dess alltid klockrent resultat!
 
Hur jag än kalibrerat min Ibook 12" G4 så ljuger den trots allt för ögat. Apple är grymma på allt, förrutom 12":s skärmar...
 
En laptop TFT blir nog mycket svår att kalibrera. För det första så fungerar inte TFT att kalibrera på samma sätt som CRT och för det andra så är nog upplösningen/antal rgb-värden som den kan visa ganska lågt och ojämt fördelade.
 
Jo, det är väl så att laptop TFT inte är optimala för att kalibrera.
Provade Super Cal också, men det blev inte bättre än osx inbyggda kalibrering. Men det är kanske jag som gör fel, ska prova det igen och se om det blir bättre.
 
Just 12" modellerna av både iBook och PowerBook är lite stökiga då dom har sämre värden på betraktningsvinklar än dom större modellerna.

Dom är nära på stört omöjliga att kalibera med enbart mjukvara, med en Spyder går det bra, men man måste alltid titta på skärmen ifrån exakt samma vinkel för att det inte ska bli koko.

Använd en extern skärm när du ska hålla på med bilder är mitt tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.