ANNONS
Annons

kalibrera NEC skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej, jag är nybörjare vad gäller färger och färgkalibrering.

Jag har en ny NEC multisync 2090 UXI samt en spectraview kalibrator som medföljde skärmen.

Fabriksinställningarna var väldigt lika min "ögon-kalibrerade" macbook pro när det gäller färger och vitheten. När NEC skärmen nu är kalibrerad så upplever jag att färgerna drar åt det gröna hållet (i synnethet vitt) jämfört med fabriksintällningarna och Mac:en. Hudtoner ser inte riktigt naturliga ut.

Är det mitt färgseende som spökar eller kan det vara någon felaktighet i kalibreringen?

yeti skrev:
När NEC skärmen nu är kalibrerad så upplever jag att färgerna drar åt det gröna hållet (i synnethet vitt) jämfört med fabriksintällningarna och Mac:en. Hudtoner ser inte riktigt naturliga ut.
Vilka inställningar i kalibreringsprogrammet använde du?

Det program som följer med till NEC:s skärmar är en variant på Basiccolor, som är ett av de bästa programmen för skärmkalibrering. Men det gör ju också att det har många inställningsmöjligheter.

Stefan

Programet heter spectraview PE 1.0

Instälningarna är:

display type: LCD
calibration method: combined hard and soft
calibration settings: photography standard
- Whitepoint D50
- tonal response curve L*
- luminance white max black min
profiling setting LUT based (accurate)
- 16-bit lut based v4
- cromatic adaption: CAT02

yeti skrev:
Programet heter spectraview PE 1.0

Instälningarna är:

calibration settings: photography standard
- Whitepoint D50
- tonal response curve L*
- luminance white max black min
- 16-bit lut based v4

Jag skulle prova på att kalibrera till D65 och sedan sätta whitepoint på 120-140 cd/m2 för att se om det blir bättre.

Stefan

Laddade ner en testversion av spectraview med bättre inställningsmöjligheter. Testade din rekommendation men resultatet blev det samma sak. Färgerna går åt det grå-gröna hållet. Testat att jämföra vitheten på skärmen mot ett vitt pappersark och det är tydlig skillnad på vitheten.

Ska ta hit några kompisar som får bedömma färgen för att komma runt den subjektiva komponenten i färgupplevelsen :) Sen blir det supporten på måndag!

Jag har en 2690wuxi som jag kalibrerar med spyder3 och basiccolor.

Jag upplevde som du samma sak, för mycket grönt.
Sen ändrade jag TRC från L till 2,20 och då tycker jag att det blir mycket bättre.
- Whitepoint D65
- luminance white 145cd/m2 black min. neutral
- 16-bit lut based v4

Tycker ändå ibland att det lutar åt grönt.
Har dock haft flera här som inte haft nåt att anmärka och när jag ser på hur mina utskrifter blir så är jag nöjd.

Men om du får några bra svar från supporten så hoppas jag du delar med dig här !

MVH Lars

yeti skrev:
Testat att jämföra vitheten på skärmen mot ett vitt pappersark och det är tydlig skillnad på vitheten.
Ja, det är ofta stora skillnader mellan vithet på skärmen och vitheten på ett papper. Men det finns ett antal felkällor som man måste ha koll på. För det första, var pappret verkligen vitt. De flesta papper går mot gult eller blått, beroende på om de innehåller optiska vitmedel eller inte.

När jag ska kolla till vilken färgtemperatur som jag ska kalibrera en skärm gör jag på samma sätt som du, men jag använder ett vitt ark som verkligen är vitt. Just nu använder jag ett QP-Card 102, som har en rätt stor yta som är vit.

Sedan måste du ju belysa denna vita yta med något som har samma färgtemperatur som skärmen ska ha. Jag använder en Solux-lampa för detta ändamål. Den stora fördelen med detta är att när jag har kalibrerat min skärm på så sätt kan jag också jämföra utskrift med skärmbild och få en bra match.

Stefan

Hej!

Uppföljning:

NEC skickade en ny kalibrator och nu fungerar det perfekt. Färgerna känns pålitliga och inget grönstick. Således var det del på den medföljande kalibratorn till skärmpaketet. Som en parantes kan det nämnas att det tog 5 månader att få kalibratorn och därmed korrekt fungerande skärm med rätt färgåtergivning...

Jag har en 2690wuxi som jag kalibrerar med spyder3 och basiccolor.

Jag upplevde som du samma sak, för mycket grönt.
Sen ändrade jag TRC från L till 2,20 och då tycker jag att det blir mycket bättre.
- Whitepoint D65
- luminance white 145cd/m2 black min. neutral
- 16-bit lut based v4

Tycker ändå ibland att det lutar åt grönt.
Har dock haft flera här som inte haft nåt att anmärka och när jag ser på hur mina utskrifter blir så är jag nöjd.

Men om du får några bra svar från supporten så hoppas jag du delar med dig här !

MVH Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar