ANNONS
Annons

kalibrera NEC skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej, jag är nybörjare vad gäller färger och färgkalibrering.

Jag har en ny NEC multisync 2090 UXI samt en spectraview kalibrator som medföljde skärmen.

Fabriksinställningarna var väldigt lika min "ögon-kalibrerade" macbook pro när det gäller färger och vitheten. När NEC skärmen nu är kalibrerad så upplever jag att färgerna drar åt det gröna hållet (i synnethet vitt) jämfört med fabriksintällningarna och Mac:en. Hudtoner ser inte riktigt naturliga ut.

Är det mitt färgseende som spökar eller kan det vara någon felaktighet i kalibreringen?

yeti skrev:
När NEC skärmen nu är kalibrerad så upplever jag att färgerna drar åt det gröna hållet (i synnethet vitt) jämfört med fabriksintällningarna och Mac:en. Hudtoner ser inte riktigt naturliga ut.
Vilka inställningar i kalibreringsprogrammet använde du?

Det program som följer med till NEC:s skärmar är en variant på Basiccolor, som är ett av de bästa programmen för skärmkalibrering. Men det gör ju också att det har många inställningsmöjligheter.

Stefan

Programet heter spectraview PE 1.0

Instälningarna är:

display type: LCD
calibration method: combined hard and soft
calibration settings: photography standard
- Whitepoint D50
- tonal response curve L*
- luminance white max black min
profiling setting LUT based (accurate)
- 16-bit lut based v4
- cromatic adaption: CAT02

yeti skrev:
Programet heter spectraview PE 1.0

Instälningarna är:

calibration settings: photography standard
- Whitepoint D50
- tonal response curve L*
- luminance white max black min
- 16-bit lut based v4

Jag skulle prova på att kalibrera till D65 och sedan sätta whitepoint på 120-140 cd/m2 för att se om det blir bättre.

Stefan