Annons

Kalibrera Nec reference 241

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag gör egna utskrifter med Epson p600 via Lightroom. Jag får inte korrektur på skärmen att visa samma färger jag får ut på papper. Använder oftast Epson premium semigloss och använder självklart Epsons egna profil till detta. Skrivaren är ställd så att Lightroom sköter färgerna. I speciellt landskapsbilder blir det stora färgskillnader. I bilden jag betraktar nu är det lite annan nyans i himlen och fältet framför har blivit ganska färglöst. Det saknas lyster och den lite tegelaktiga nyansen som visas på skärmen är mer brun. Ingen varning ges för att destinationsomfånget inte skulle räcka. Sänker jag färgmättnaden i just denna bilden från 0 till -40 börjar fältet likna utskriften men då blir samtidigt himlen mycket färglös.

Jag har en hörna där skärmen står som jag täckt med rätt gråa nyans både runt och i taket. Har mätt upp ljuset som kommer från ett dagsljusrör 954 från Osram. När jag mäter framför skärmen får jag ca 30 lux. Mitt betraktningsljus är en billig Colour Confidence från aifo. Kanske är den inte tillräckligt bra men samtidigt borde utskriften i något läge visa den nyans jag ser på skärmen. Har haft den utomhus i dagsljus också.

Jag har en Nec reference 241 och en x-rite i-one display2 som kalibrator, rekommenderade av aifo som bra kombo.

Nu till frågan. Hur ska jag kalibrera? Jag har valt d50. Gamma 1.8. White luminance mellan 120-160 med steg om 10 vid olika kalibreringar och black luminance satt till min.neutral. 16 bit, CATO2. Jag har läst någonstans att detta ska vara lämpliga inställningar men kanske ska jag ha högre färgtemperatur? Kunde testa såklart men intressant att höra vad ni tror är lämpliga inställningar innan jag skruvar på alla parametrar.

Som ni märker är det inte jättesmå skillnader jag pratar om så antingen är det fel någonstans eller så är sooftprof i Lightroom ganska meningslöst gällande färger.
 
Nu till frågan. Hur ska jag kalibrera? Jag har valt d50. Gamma 1.8. White luminance mellan 120-160 med steg om 10 vid olika kalibreringar och black luminance satt till min.neutral. 16 bit, CATO2. Jag har läst någonstans att detta ska vara lämpliga inställningar men kanske ska jag ha högre färgtemperatur? Kunde testa såklart men intressant att höra vad ni tror är lämpliga inställningar innan jag skruvar på alla parametrar.

Som ni märker är det inte jättesmå skillnader jag pratar om så antingen är det fel någonstans eller så är sooftprof i Lightroom ganska meningslöst gällande färger.

Jag har skrivit rätt mycket runt detta med att hitta fram till rätt inställningar vid en kalibrering här https://www.facebook.com/notes/proj...g-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934/

Softproof i Lightroom är definitivt inte meningslöst. Och med den utrustning du har borde du få till en rätt skaplig matchning mellan utskrift och skärm. Den profil som du använder för utskrift är ju rätt skaplig, skillnaden mellan vad du får om du använder en customprofil och Epsons standardprofiler har blivit mindre och mindre.

Stefan
 
Lär väl inte hjälpa dig, men själv kalibrerar jag till 5800 K, gamma 2.2 och 110 cd/m2 på min Eizoskärm. Printar med Epson P800 och använder Solux som betraktningsljus. I princip perfekt överensstämmelse.
 
Tack båda!

Har läst din länk Stefan och tillsammans med att ni båda tycker att jag borde få en bättre överensstämmelse så provar jag vidare. Främst med den högre färgtemperaturen. Du alfin har valt gamma 2.2 istället för 1.8. Jag har uppfattat det som 1.8 ska vara lämpligt eftersom Lightroom har profoto RGB? Du kanske har en annan rawkonverterare och arbetar i adobeRGB? Vet någon av er om det har någon praktisk betydelse eller om det är finlir som jag inte behöver bry mig om? Uppenbarligen fungerar det bra med 2.2 i din rumsmiljö iallafall.
 
Jag använder Capture One Pro som råkonverterare och jobbar numera vanligtvis i Adobe RGB. Tidigare körde jag Prophoto RGB men fortfarande gamma 2.2 på skärmen. Om det har någon reell betydelse vet jag inte. Bättre om Stefan Ohlsson svarar på det, han borde veta. Annars är det ju enkelt för dig att kalibrera om och testa. Jag tror knappt du märker någon skillnad. Har du stora diskrepanser mellan print och skärm är det nog något annat som spökar.
 
Jag använder Capture One Pro som råkonverterare och jobbar numera vanligtvis i Adobe RGB. Tidigare körde jag Prophoto RGB men fortfarande gamma 2.2 på skärmen. Om det har någon reell betydelse vet jag inte. Bättre om Stefan Ohlsson svarar på det, han borde veta. Annars är det ju enkelt för dig att kalibrera om och testa. Jag tror knappt du märker någon skillnad. Har du stora diskrepanser mellan print och skärm är det nog något annat som spökar.

Väntar på nästa kalibrering nu. Testar just om jag ser någon skillnad på 1.8 och 2.2. Har gått upp till 5800k i förra kalibreringen vilket blev bättre men ska testa även 6000 då det fortfarande är mer tegelfärg i åkern. Det får bli nästa runda :). Kommer ta tid detta men hoppas verkligen jag får till det tillslut.
 
Väntar på nästa kalibrering nu. Testar just om jag ser någon skillnad på 1.8 och 2.2. Har gått upp till 5800k i förra kalibreringen vilket blev bättre men ska testa även 6000 då det fortfarande är mer tegelfärg i åkern. Det får bli nästa runda :). Kommer ta tid detta men hoppas verkligen jag får till det tillslut.

Visst tar det tid att hitta fram till de rätta värdena den första gång som man kalibrerar en skärm, men sedan kan du ju använda detta värde under lång tid.

Och för att se skillnad mellan gamma 1,8 och gamma 2,2 så skulle jag föreslå att du skapar en gråskala från svart till vitt. Enkelt att göra med Photoshops Gradient.

Stefan
 
Visst tar det tid att hitta fram till de rätta värdena den första gång som man kalibrerar en skärm, men sedan kan du ju använda detta värde under lång tid.

Och för att se skillnad mellan gamma 1,8 och gamma 2,2 så skulle jag föreslå att du skapar en gråskala från svart till vitt. Enkelt att göra med Photoshops Gradient.

Stefan

Tack för hjälpen.
 
Känns mycket märkligt. Vid 8300K, gamma 2,2 och 160 cd/m2 hamnar jag rätt nära utskriften och tittar jag på bilden i en iPad med retinaskärm så ser bilden nästan exakt ut som på Nec-skärmen. Däremot är det omöjligt att få alla färger att överrensstämma vid print, ofta problem med nyanser av magenta, lila, och lite ovanliga nyanser av grönt och blått. På 5 av 6 olika utskrifter med väldigt skilda motiv kan jag få korrekta färger i printarna när jag först redigerar mig nöjd i korrekturkopian och sedan avslutar allt med att öka färgnyansen till +25 innan jag skriver ut. I print 6 som är en dng av 7rawbilder med intensivt ljus i molnen fungerar det dock inte alls med +25. Hela bilden påverkas felaktigt. Jag tycker kalibreringsvärdena är konstiga och att behöva göra en så kraftig nyansförändring känns också konstigt. Finns det något som får er att misstänka att jag gör något fel eller är det något fel på skrivaren, profilen eller något annat?
 
Känns mycket märkligt. Vid 8300K, gamma 2,2 och 160 cd/m2 hamnar jag rätt nära utskriften och tittar jag på bilden i en iPad med retinaskärm så ser bilden nästan exakt ut som på Nec-skärmen. Däremot är det omöjligt att få alla färger att överrensstämma vid print, ofta problem med nyanser av magenta, lila, och lite ovanliga nyanser av grönt och blått. På 5 av 6 olika utskrifter med väldigt skilda motiv kan jag få korrekta färger i printarna när jag först redigerar mig nöjd i korrekturkopian och sedan avslutar allt med att öka färgnyansen till +25 innan jag skriver ut. I print 6 som är en dng av 7rawbilder med intensivt ljus i molnen fungerar det dock inte alls med +25. Hela bilden påverkas felaktigt. Jag tycker kalibreringsvärdena är konstiga och att behöva göra en så kraftig nyansförändring känns också konstigt. Finns det något som får er att misstänka att jag gör något fel eller är det något fel på skrivaren, profilen eller något annat?

Din färgtemperatur känns mycket märklig. Vad har du för betraktningsljus som du ser din utskrift i?

Att kolla om utskriftsprofilen är korrekt är enkelt. Det är svårare att kontrollera att skärmprofilen är korrekt.
 
Din färgtemperatur känns mycket märklig. Vad har du för betraktningsljus som du ser din utskrift i?

Att kolla om utskriftsprofilen är korrekt är enkelt. Det är svårare att kontrollera att skärmprofilen är korrekt.

Mitt betraktningsljus är en billig Colour Confidence från aifo. Tveksam dock om problemet ligger där?
 
Visserligen inte den bästa, men den har inte en färgtemperatur på 8300K. Så du borde snarare hamna på en färgtemperatur på 5500-6500K på din skärm.

Ja det var vad jag förväntade mig. Kan det vara fel i kalibratorn? Färgerna överrensstämmer även på iPad när skärmprofilen används och den retinaskärmen har väl inte så hög temperatur. Kanske krävs kalibreringsinställning 8300K för att ge runt 6000K?
 
Ja det var vad jag förväntade mig. Kan det vara fel i kalibratorn? Färgerna överrensstämmer även på iPad när skärmprofilen används och den retinaskärmen har väl inte så hög temperatur. Kanske krävs kalibreringsinställning 8300K för att ge runt 6000K?

Visst kan det vara fel på kalibratorn. Äldre Spyders och XRites i1Displays använder gelatinfilter, som kan tappa färg rätt snabbt. Den senaste generationen av dessa kalibratorer använder glasfilter, som är mycket stabilare. Tidigare kunde man inte få fram glasfilter som var tillräckligt starka i färgen för att fungera bra, men det är numera löst.

Stefan
 
Visst kan det vara fel på kalibratorn. Äldre Spyders och XRites i1Displays använder gelatinfilter, som kan tappa färg rätt snabbt. Den senaste generationen av dessa kalibratorer använder glasfilter, som är mycket stabilare. Tidigare kunde man inte få fram glasfilter som var tillräckligt starka i färgen för att fungera bra, men det är numera löst.



Stefan

Vet att jag läst det förut när du skrivit om kalibratorer men hur mycket förändring det kan handla om förstod jag inte. Har skickat förfrågan till aifo också som kan skärmen för att kolla om jag kan ha missat något i inställningarna. Tror dock inte det.
 
Har pratat med en kille i Tyskland som är specialiserad på spectrawiew profiler och Nec-skärmar. Har skickat en raw och en jpg av samma bild samt skrivarprofilen för undersökning. Han gissade på fel i skrivarprofilen men jag är skeptisk. Det är ju samma profil som alla får automatiskt med skrivardrivrutinen. Fler borde då ha problem.
 
Har pratat med en kille i Tyskland som är specialiserad på spectrawiew profiler och Nec-skärmar. Har skickat en raw och en jpg av samma bild samt skrivarprofilen för undersökning. Han gissade på fel i skrivarprofilen men jag är skeptisk. Det är ju samma profil som alla får automatiskt med skrivardrivrutinen. Fler borde då ha problem.

Är det Karl Koch du talat med? I så fall är det han som gör programmet? BasICColor Display och Spectraview Profiler är ett och samma program.
 
Får se när han svarar på mitt Mail. Jag uppfattade inte namnet efter att ha slussats runt och försökt förklara mitt problem för två andra före honom.
 
Får se när han svarar på mitt Mail. Jag uppfattade inte namnet efter att ha slussats runt och försökt förklara mitt problem för två andra före honom.

De du får tag på inom Basiccolor är de som verkligen kan färghantering. Det är de personer jag vänder mig till när jag vill ha lösningar på problem jag går bet på. Så jag tror du kommer få ett intressant svar.

Under tiden som du väntar vore det intressant om du kunde få tag på en annan kalibrator och se om du får samma resultat på den.
 
Efter mycket provande tror jag att jag isolerat problemet, både jpg och utskrifter blir kallare än skärmen (vilket i sig inte är ett problem). När jag kalibrerat till 8300k kändes gult och grönt bra gentemot softproof. Däremot gick det inte att hitta rätt med blå och röda nyanser. Testade då istället att kalibrera till under 5000k vilket jag inte testat tidigare. Runt 4400k ser blått och rött rätt ok ut mot print men i utskriften är de gula nyanserna alldeles för kalla. Jag kan inte gå under 4000k vid kalibrering men hade behövt gå ännu lägre för att matcha det gula, vid 4000k är fortfarande gula nyanser alldeles för kalla i utskriften. Drar jag ner vitbalansen med 1500k i programmet börjar det bli likt. Det är lätt hänt att börja bedöma fel efter mycket stirrande på skärm och utskrifter så är något i det jag skriver motsägelsefullt så påpeka detta så kanske det hjälper mig att ytterligare kontrollera. Det jag kommit fram till stämmer dock med problemen som jag upplevt från början. Jag hade mycket kontakt med aifo i början när jag köpt skärmen. Jag hade då enklare redigeringsprogram som inte hade softproof funktion och ville därför använda skärmens inbyggda funktion med 3D lut. Vi använde Crimsons profil eftersom jag inte hade egen skrivare. Problemen var då samma att inte gult såg rätt ut. Killen på aifo trodde nog inte på mig och var rätt trött på mitt gula fält som inte stämde i nyans mellan skärm och utskrift. Jag tänkte själv också att det nog hade med okunskap hos mig att göra. Efter att nu ha testat alla temperaturer med 200k intervaller inser jag att några färger alltid ligger fel. Över 5000k går det inte att träffa rätt gällande blått och rött och under 5000k går det inte att matcha gula nyanser. Supporten på basiccolour undrar om jag testat mitt färgseende, alternativt är min skrivare inte ok gentemot epsonprofilen och att jag borde testa att göra en egen profil. Tror inte att plötslig färgblindhet uppstått. Testades under skoltiden och hade ok färgseende. Egna skrivarprofiler vet jag inte hur man gör och ryggmärgen säger att felet ligger i kalibratorn eller dess kommunikation med programmet. Känner du någon Stefan i Linköpingsområdet som kan hjälpa mig?

Detta är en djungel så jag kan inte vara säker på att jag gör saker rätt eller bedömer färgerna rätt. Har jag missat något fundamentalt? Tänk högt och lågt och förutsätt inte att jag vet något. Jag blir inte sur och kränkt om du kollar upp självklarheter. Kanske är det inte självklart för mig. Tycker det blir ett steg för mycket med engelskan till supporten inom ett område som jag behärskar dåligt så vill fortsätta dialogen även här.

PS Tim Seher heter killen på basic color supporten.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar