Annons

Kalibrera min nya skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade förut en Syncmaster skärm som jag kalibrerade med min Spyder2,och en Stefan Ohlsson utskriftprofil till min HP B9180.Jag fick då bra utskrifter som stämde med vad jag såg på skärmen.

Tyvärr så gick min Syncmaster sönder så jag skaffade en Viewsonic VP2030b istället.När jag då kalibrerat den så blir skärmen väldigt kontrastrik,och utskrifterna blir inte alls lika kontrastrika.Det blir helt enkelt omöjligt att få till en bra utskrift,förutom att jag höjer kontrasten ännu mera i Photoshop...+ 15 för att få en acceptabel utskrift.Jag har provat alla varianter för att på en bra kalibrering...men icke.

Jag har nu testat med svart och vitpunkt i Photoshop,och ställt in skärmen så alla punkterna kan skönjas(vilket dom inte gjorde med Spyder).Nu stämmer det mycket bättre än kalibreringen med Spyder gjorde.Har också tagit bort Spydern från datorn.Är det så att Spyder2 inte är en bra kalibrator,eller vad är det som kan ha hänt.Undrar om det finns någon annan som råkat ut för något liknande,och vad det beror på.

Jag tycker att Spyder 2 är en bra kalibrator, nästan lika bra som de bästa. Men ibland är det program som följer med inte så bra på att göra profiler till lite svårare skärmar. Jag har fått bättre resultat med Basiccolor i detta läge. Denna programvara stöder Spyder 2 kalibratorn, så du kan prova med din nuvarande kalibrator.

Stefan

fd-hasselbladare skrev:
Jag hade förut en Syncmaster skärm som jag kalibrerade med min Spyder2,och en Stefan Ohlsson utskriftprofil till min HP B9180.Jag fick då bra utskrifter som stämde med vad jag såg på skärmen.

Tyvärr så gick min Syncmaster sönder så jag skaffade en Viewsonic VP2030b istället.När jag då kalibrerat den så blir skärmen väldigt kontrastrik,och utskrifterna blir inte alls lika kontrastrika.Det blir helt enkelt omöjligt att få till en bra utskrift,förutom att jag höjer kontrasten ännu mera i Photoshop...+ 15 för att få en acceptabel utskrift.Jag har provat alla varianter för att på en bra kalibrering...men icke.

Jag har nu testat med svart och vitpunkt i Photoshop,och ställt in skärmen så alla punkterna kan skönjas(vilket dom inte gjorde med Spyder).Nu stämmer det mycket bättre än kalibreringen med Spyder gjorde.Har också tagit bort Spydern från datorn.Är det så att Spyder2 inte är en bra kalibrator,eller vad är det som kan ha hänt.Undrar om det finns någon annan som råkat ut för något liknande,och vad det beror på.

Jag har tre spyder som jag inte har använt på länge, men visst är det väl så att du inte blir guidad till en kontrastinställning via uppmätning utan att programmakarna vill att du skall ösa på för fullt med kontrast och sedan ställa ljushet, eller minns jag fel?

Mikael

Re: Re: Kalibrera min nya skärm

stefohl skrev:
Jag tycker att Spyder 2 är en bra kalibrator, nästan lika bra som de bästa. Men ibland är det program som följer med inte så bra på att göra profiler till lite svårare skärmar. Jag har fått bättre resultat med Basiccolor i detta läge. Denna programvara stöder Spyder 2 kalibratorn, så du kan prova med din nuvarande kalibrator.

Stefan
[/QUOTE

Tack för din upplysning Stefan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska välja för inställningar i Basiccolor.På"Calibration method ska jag välja Software kalibration eller profile only.Ska det vara "lut based eller "Matrix based beroende på föregående inställning.Om jag då tar Software kalibration vad ska jag välja på Daylight standard eller Other white point.På nästa sida rekommenderas L*.På nästa sida igen vad ska välja utav White and black luminance eller White luminance and contrast eller Black luminance and contrast.Sist är det vad jag ska välja på 16 bit lutbased eller matrixbased.

Pust...det blev många frågor på en gång,men mitt vetande om dessa saker är inte stor.

macrobild skrev:
Jag har tre spyder som jag inte har använt på länge, men visst är det väl så att du inte blir guidad till en kontrastinställning via uppmätning utan att programmakarna vill att du skall ösa på för fullt med kontrast och sedan ställa ljushet, eller minns jag fel?

Mikael

Det stämmer,jag använder fabriksinställningarna och där är kontrastvärdet 70.

Hej

Jag håller på och kikar på BasicColor som alternativ mjukvara till min Spyder2.

I mjukvaran till Spyder2 får man innan själva kalibreringen hjälp att förinställa ljusstyrka och kontrast till bra värden så man ser detaljer i hög och lågdagrar.

I BasicColor mjukvaran finns inte dessa steg med.

Hur bör jag ställa dessa nivåer för ett gott resultat? Bör jag kanske nyttja Spyderns metod och sedan kalibrera med BasicColor eller finns det några andra direktiv?

Med mig i bagaget finns att jag behöver få ned ljusstyrkan rejält på bildskärmen. Den kan fläska ur sig 450cd/m2, och jag tycker det är lämpligare att ligga runt 120cd/m2 (det kan BasicColor mäta upp) för att inte få ont i ögonen. Drar jag då lämpligen ned ljusstyrkan, kontrasten, eller båda?

/Per

Fråga Stefan Ohlsson.
Jag har testat BasicColor i väntan på att ColorNavigator skall fungera med Leopard och min CG skärm.
Jag fick två olika värden vad det gäller candellavärdet, ena mätt upp med EyeOne 2 och senaste version av programvaran och BasicColor.
Normalt sett så ställer du kontrastvärdet på 100% och drar ner ljushet till önskad nivå och till det som motsvarar 130.
Lite beroende på programvara.

Mikael

macrobild skrev:

Mikael
Jag har för mig att det är än mer konfunderande än så, då de vill att man ska börja med standardinställningen för kontrast och max inställning för ljuset (programvaran säger att de flesta skärmar presterar bäst med kontrasten på fabriksinställningen). Vid ett senare steg i kalibreringen justerar man ljuset nedåt.

Jag tycker att det är märkligt att programvaran inte tar hjälp av hårdvaran för att hjälpa användaren att justera kontrasten också. Det måste vär ändå finnas riktvärden för detta vid given ljusstyrka och ambient ljus?

vaspenil skrev:

I mjukvaran till Spyder2 får man innan själva kalibreringen hjälp att förinställa ljusstyrka och kontrast till bra värden så man ser detaljer i hög och lågdagrar. I BasicColor mjukvaran finns inte dessa steg med.

Visst finns dessa steg med. Väljer du soft- and hardware får du hjälp att ställa in skärmen så att den når rätt värden.

Stefan

Bilagor

• soft.jpg
    soft.jpg
    13.6 KB · Visningar: 486
En annan viktig aspekt

Vet inte riktigt hur du går till väga när du skriver ut bilderna, men ett viktigt faktum är att du aldrig kan få ut samma kontrast i en papperskopia som på en skärm, speciellt om den är bra och ny.

När du redigerat klart måste du därför göra soft proofing på bilden för att se hur den kommer att se ut på utskrift. Gör en kopia av bilden och redigera tills den soft proofade versionen ser ut som den gjorde innan.

Då ska du få ut det bästa resultatet, vet du inte hur det funkar så kan du väl fråga.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar