ANNONS
Annons

Kalibrera en iMac 27"?

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Vad ska man köpa för att kalibrera en iMac 27"?

Datorn är snart 2 år och har aldrig varit kalibrerad. Jag fotar mycket och retuscherar alla bilder i CS4. Lägger mest upp mina bilder på internet, men när jag har utställningar skriver jag ut. Vill att färgerna ska vara rätt, speciellt om jag kommer in i någon fotoutbildning till hösten! Har dock inte jätte mycket pengar men vill inte köpa någon skit sak heller. Tänk också på att jag inte är någon dataexpert och har ingen direkt kunskap om kalibrering. Men kan säkert få hjälp av någon när det är dags för själva kalibreringen.

Har kollat runt på olika forum och många säger att det är extra klurigt att kalibrera en iMac. Jag har bara den skärmen, älskar den och vill inte byta.

Många nämner Spyder 3. Den är definitivt inom min prisklass, men är den bra?

På amazon hittade jag några bre deals:
Spyder 3 Pro för bara 850 kr (http://www.amazon.com/gp/offer-list...p?ie=UTF8&qid=1299840527&sr=8-1&condition=new)
Spyder 3 Elite för bara 1250 kr (http://www.amazon.com/Datacolor-DC-...561Q/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1299842705&sr=8-1).
Jag har släkt där så behöver inte betala frakt utan kan själv plocka upp den på nästa besök. Kan också nämna att jag köpte min iMac från amazon, så den är helt amerikansk. Då kanske det är bäst med en amerikansk kalibrerings hårdvara?

Vad säger ni? Är det bra alternativ eller finns det andra märken som är bättre?

Senast ändrad:
Jag har själv en 27" Imac som jag är väldigt nöjd med och jag har kört både Spyder express och nu då spyder 3 och det blir väldigt stor skillnad mot hur skärmen ser ut direkt ur låda.. Väldigt blå och kall innan man kalibrerat den.
Nu är min betydligt varmare men ändå inte så det slår över åt det röda hållet.. Väldigt nöjd

Om du vill så kan du köpa min Express och testa, jag tycker nämligen inte att skillnaderna mot den och 3an är spec stora om jag ska vara ärlig. Bägge ger betydligt bättre kalibrering än standardutförandet

Jag har själv en 27" Imac som jag är väldigt nöjd med och jag har kört både Spyder express och nu då spyder 3 och det blir väldigt stor skillnad mot hur skärmen ser ut direkt ur låda.. Väldigt blå och kall innan man kalibrerat den.
Nu är min betydligt varmare men ändå inte så det slår över åt det röda hållet.. Väldigt nöjd

Om du vill så kan du köpa min Express och testa, jag tycker nämligen inte att skillnaderna mot den och 3an är spec stora om jag ska vara ärlig. Bägge ger betydligt bättre kalibrering än standardutförandet

Vad är skillnaden? Det måste vara nått :p Vad vill du ha för den? Tror dock jag vill köpa en helt ny.

Jag har suttit och jämfört printade bilder med orginalbilden i Photoshop. Mitt rum är dock lite dåligt upplyst nu, pappersbilderna får inte tillräckligt med ljus och ser mörkare ut. Om några timmar kommer solen förbi, inte direkt på datorn men så jag kan se pappret bättre.

Det jag absolut märker är att bilderna jag printar (på crimson de flesta) är blåare! Har några exempel att visa, men vill först förklara några saker innant.

Jag har en längre tid haft problem när jag laddar upp bilderna på internet. Färgerna ändras och ser annorlunda ut än vad de gör på samma bild i Photoshop. Jag vet inte vad felet är, har provat en massa saker men problemet kvarstod. Tillslut hittade jag en länk på hur man skulle ta bort "color settings" i CS4 för att få samma resultat. Vilket jag gjorde och tyckte var jätte bra. Ska dock printa ut lite bilder till ansökningar för höstens fotoskolor. Det fick mig att tänka om och undra hur resultatet skulle bli. Vilken profil bilderna ska va när man skickar till crimson osv. Jag skrev ett inlägg här i Fotosidan forum om det och frågade om hjälp (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131710). Fick en massa kommentarer och tips på hur fel jag tänkte! Inser nu att bilderna ser likadana ut på min dator för att det är just min dator och inställning, för er andra ser de säkert olika ut. Läste också upp mig på Färghantering och inställningen i Photoshop CS4 (http://www.computer-darkroom.com/ps11_colour/ps11_1.htm). Det var via detta jag började fundera på att kalibrera datorn.

Shit vad mycket man kan lära sig inom 24 timmar! Tror jag äntligen fattar mitt problem. Min dator är uppenbarligen felkalibrerad. Jag uppfattar bilderna annorlunda på internet för det är så de "ska" se ut. Men på min egna dator i photoshop ser jag min egna felkalibrerade version. Jag retuscherar och ändrar färgerna enligt vad jag tror är rätt, men som egentligen är helt fel. Ursäkta för min otroligt dåliga förklaring ;)

Min poäng är att min dator behöver kalibreras. Färgerna blir fel och det är jävligt dumt! Och nu kommer de "efterlängtade" exemplen! Kanske via mina förklaringar av bilderna ni uppfattar mer exakt vad som är fel.

http://laddauppbilder.se/?di=812998479196 (exempel 1)
http://laddauppbilder.se/?di=612998491166 (exempel 2)
http://laddauppbilder.se/?di=1512998491494 (exempel 3)
http://laddauppbilder.se/?di=1412998491765 (exempel 4)

Exempel 1 och 2:
Här har jag två olika nyanser av blått. Båda är extremt blåa jag vet, men det var så jag ville retuschera dem (älskar kontraster!). Jämfört med papperskopiorna blir färgerna mycket mer intensiva i utskrift. Exempel 1 är inte alls så extremt blå som ni ser den. Och blommorna har enligt mitt Photoshop en liten gul ton, men i utskriften blir de vita. I exempel 2 är hela bilden mycket ljusare i mitt Photoshop. Bilden ska ha en ljusblå färg, men i utskriften är den mycket mer intensiv.

Exempel 3:
För er som har kalibrerade skärmar borde exempel 3 ha en kall ton i överlag. Man kan nästan ana lite rosa toner (tänker inte på läpparna och kinderna). Min dator säger att bilden är gulare/varmare. Huden och speciellt håret. Absolut inte lika gul som riktigt människohud egentligen är (tack och lov!). När jag retuschera bilden ville jag att den skulle se lite mystisk ut men en annorlunda vitbalans.

Exempel 4:
Det här är det mest extrema exemplet där jag märker en jätte stor skillnad. När jag tittar på utskriften ser hennes hud röd ut, nästan som om hon vore extremt förkyld. Och på min skärm är det en väldigt varm gulaktig ton. De ljusaste delarna på håret är enligt min dator en ljus och mild "gul" färg, men på utskriften är håret helt vitt. På att inte tala hur mörk bakgrunden har blivit!

Oj va mycket jag har skrivit! Hoppas någon orkar läsa och kommer med förslag. Vad är felet på min skärm? Vilka inställningar måste ändras? Jag har hört att iMac tenderar att ha kallare toner på skärmen, men det verkar som min visar varmare. Hur illa tror ni det är? Jag har egentligen inte råd att kalibrera skärmen tills sommaren, men kanske måste göra det... GAH!

Spyder 2s medföljande programvara klarar inte av att kalibrera skärmar med stor färgrymd. Det finns gratisprogramvaror som skall fixa det (med hjälp av fusk, men det funkar) annars behöver man version 4 av spyders programvara (som också fuskar bra).

/Karl

Exempel 4:
Det här är det mest extrema exemplet där jag märker en jätte stor skillnad. När jag tittar på utskriften ser hennes hud röd ut, nästan som om hon vore extremt förkyld. Och på min skärm är det en väldigt varm gulaktig ton. De ljusaste delarna på håret är enligt min dator en ljus och mild "gul" färg, men på utskriften är håret helt vitt. På att inte tala hur mörk bakgrunden har blivit!

Din beskrivning av din utskrift stämmer överens med vad jag ser på min kalibrerade skärm. Så att du behöver kalibrera din skärm är helt klart. Får du tag på en bra Spyder III är det en bra lösning. Skillnaderna mellan de olika modellerna är framförallt på den mjukvara som följer med. Om du senare vill ha en mer avancerade modell kan du alltså uppgradera program eller byta till ett annat och behålla din Spyder III.

Stefan

Hej

Jag tar upp tråden igen.

Jag har en två år gammal iMac som jag vill kalibrera.

Vad rekommenderar ni idag? Fortfarande Spyder 3 eller har det kommit något bättre? Jag tänkte också börja printa ut via Crimson och jag använde Photoshop cs6.

Hej

Jag tar upp tråden igen.

Jag har en två år gammal iMac som jag vill kalibrera.

Vad rekommenderar ni idag? Fortfarande Spyder 3 eller har det kommit något bättre? Jag tänkte också börja printa ut via Crimson och jag använde Photoshop cs6.

Det har kommit något bättre ;-) Jag tycker att dagens bästa kalibrator till ett rimligt pris är i1Display Pro.

Vad jag förstår så har flertalet av dagens kalibratorer sensorer för omgivningsljus.
En lista.
Kontinuerlig mätning, dvs om ljusförändringar sker i rummet, så mäter donet av detta och anpassar profilerna automatiskt. Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det (smidigt)?
Vidare har olika enheter varierande stöd för flera skärmar.

Vad jag förstår så har flertalet av dagens kalibratorer sensorer för omgivningsljus.
En lista.
Kontinuerlig mätning, dvs om ljusförändringar sker i rummet, så mäter donet av detta och anpassar profilerna automatiskt. Någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det (smidigt)?
Vidare har olika enheter varierande stöd för flera skärmar.

NEJ, det är dålig lösning på ett dåligt problem. Se till att du sitter i ett rum som har konstant ljus. IKEA har billiga mörkläggningsgardiner. Idealet är att ha ett dagsljusliknande ljus med en styrka på cirka 50-100 lux i rummet, men jag kan inse att alla inte kan skapa en sådan miljö. Men att se till att man har ett konstant ljus i rummet, det kan man ofta fixa.

Jag har också en iMac 27 (2012) samt en i1Display 2. Det finns programvara för att använda colorimetern mot senare versioner av OS X (egentligen till Lion). Jag har installerat den och det går att profilera skärmen men jag tycker inte att det blir konsekvent resultat mellan olika körningar (möjligen beroende på olika belysning i rummet vid de olika tilllfällena). Dessutom finns få inställningar att göra i programvaran.

Jag minns inte att jag upplevde det så här när jag profilerade min gamla skärm (NEC 2170NX) med Windows-dator.

Är det så att i1Display 2 är olämplig att använda mot senare versioner av iMac?

Är det helt enkelt läge att uppgradera till i1Display Pro?

Lg 27ea83

Jag hoppar in här...
Har ovan skärm.
i1display pro

Jag får inte ihop en bra kalibrering...
Har testat med x-rites egna program och TrueColour Pro.

Tycker att det alltid landar i att det blir ett rödstick lite magentastick efter kalibrering.

Tacksam för input :)

Jag har också en iMac 27 (2012) samt en i1Display 2. Det finns programvara för att använda colorimetern mot senare versioner av OS X (egentligen till Lion). Jag har installerat den och det går att profilera skärmen men jag tycker inte att det blir konsekvent resultat mellan olika körningar (möjligen beroende på olika belysning i rummet vid de olika tilllfällena).

Är det så att i1Display 2 är olämplig att använda mot senare versioner av iMac?

Är det helt enkelt läge att uppgradera till i1Display Pro?

Det är nog inte så att skärmen skapar dina problem. Däremot är det en dålig kalibrator för skärmar med stort färgomfång. Och om den inte förvarats bra kan det vara en dålig kalibrator för alla skärmar. Gelatinfiltren som användes i dessa kalibratorer är känsliga för ljus, för fukt, för värme och säkert en del annat också.

Att du får olika resultat från en kalibrering till en annan beror framförallt på att om du gör två st i snabb takt så värms kalibratorn upp och du får ett annat resultat den andra gången. En del nördar (dvs alla som inte gör som jag) de hänger på kalibratorn på skärmen och låter den sitta där en halvtimme innan de kalibrerar skärmen. Jag har en kalibrator som heter Basiccolor Discus, skärmkalibratorneras Rolls Royce. Den har en inbyggd temperaturavkännare som kompenserar för små variationer. Små och små förresten, de garanterar att den ska ge samma resultat från +5° till +40°, varför nu någon skulle vilja ha sin skärm vid +5°.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu

Tack för svaret. Räknas iMac som en skärm med stort färgomfång?
Är i så fall min gamla kalibrator, i1Display 2, olämplig till iMac och därmed dags att byta ut?

Jag skall tänka på att låta kalibratorn hänga på skärmen en stund innan profilering nästa gång.

Tack för svaret. Räknas iMac som en skärm med stort färgomfång?
Är i så fall min gamla kalibrator, i1Display 2, olämplig till iMac och därmed dags att byta ut?

Jag skall tänka på att låta kalibratorn hänga på skärmen en stund innan profilering nästa gång.

Nej, stort färgomfång kan man inte anklaga iMac för att ha. Och jag är inte ironisk, för de flesta är en skärm som motsvarar sRGB den bästa lösningen. Skärmar med stort färgomfång ger väldigt konstiga resultat när man är ute på webben, om man inte använder färghanterade webbläsare som Firefox och Safari. Och ska du få Firefox att visa bilderna korrekt måste du gå in och aktivera färghanteringen. Finns mängder av beskrivningar på nätet hur du gör det.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu

NEJ, det är dålig lösning på ett dåligt problem. Se till att du sitter i ett rum som har konstant ljus. IKEA har billiga mörkläggningsgardiner. Idealet är att ha ett dagsljusliknande ljus med en styrka på cirka 50-100 lux i rummet, men jag kan inse att alla inte kan skapa en sådan miljö. Men att se till att man har ett konstant ljus i rummet, det kan man ofta fixa.

Jag håller med dig, det är en dålig lösning. Bäst vore ett rum med till fullo kontrollerat konstant ljus.
Bor dock i en etta utan möjlighet att kontrollera ljuskällorna... -är då en kolorimeter med konstant ljusmätning och justering en bra ide?

Jag håller med dig, det är en dålig lösning. Bäst vore ett rum med till fullo kontrollerat konstant ljus.
Bor dock i en etta utan möjlighet att kontrollera ljuskällorna... -är då en kolorimeter med konstant ljusmätning och justering en bra ide?

Som sagt var är drömmen ett rum med perfekt mörkläggning och belysning som ger en perfekt, stabil dagsljussimulering med en jämn ljusintensitet i hela rummet på 50-100 lux. Naturligtvis ska alla väggar vara gråmålade och sedan får du inte glömma bort att ha grå kläder. Det grå sminket på händerna tycker jag är att överdriva det hela lite ;-)

Men att bara få bort det varierande dagsljuset är ett stort steg framåt. Vilket ljus du än må ha i ditt rum är det bättre än ett ljus som varierar hela tiden.

Och om inte det går så är jag fortfarande inte så förtjust i funktionen, men måste erkänna att jag inte har testat den så mycket. Jag sitter nämligen i ett rum med mörkläggning, grå väggar och så vidare.

Med vänliga hälsningar

Stefan
www.profiler.nu

i1DisplayPro finns här i Nässjö på Hegethorns foto. Jag åker dit och inhandlar en tocken däringa makapär.

Fotoredigering/utskrift lär väl knappast bli sämre, även om det inte kommer blir perfekt (vad jag kan utläsa av er erfarenhet med iMac och kailbrering). Jag är ju trots allt på amatörnivå.

i1DisplayPro finns här i Nässjö på Hegethorns foto. Jag åker dit och inhandlar en tocken däringa makapär.

Fotoredigering/utskrift lär väl knappast bli sämre, även om det inte kommer blir perfekt (vad jag kan utläsa av er erfarenhet med iMac och kailbrering). Jag är ju trots allt på amatörnivå.

Det här är en kalibrator som du kan använda under lång tid framöver, eftersom filtren är mycket stabilare än i äldre generationers kalibratorer, som ofta blir dåliga efter 3-5 år. Och oberoende av vilket program du vill använda för att kalibrera så kommer det att stödja denna kalibratorn, det är den mest använda som finns på marknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar