FlyerOne
Aktiv medlem
Du har redan upptäckt att ifall du vill ha en kalibrator som kan kalibrera även din skrivare, så blir det betydligt dyrare. Sedan finns det två huvudtyper av färgkalibratorer - colorimetrar och färgspektrometrar. Den förstnämnda typen använder färgade filter. Här varierar kvaliteten mellan billigare typer med enkla plastfilter, där färgerna brukar åldras med tiden, och dessutom olika mycket. De som har bättre glasfilter är förstås stabilare.Någon som har en uppfattning om vilken kalibrator man bör skaffa sig? Jag bry mig inte så mycket om ifall den kostar en tusenlapp eller några till, bara resultatet blir bra. ---
Men vill man ha hög noggrannhet och i princip ingen åldring eller färgförändring alls, så får man välja en färgspektrometer. Dock är de dyrare.
Vad jag förstår så är Spyder 4 Elite, Pro och Express samt X-Rite Design, Smile och i1 Display Pro colorimetrar medan X-Rite Photo och Design är färgspektrometrar.
För egen del har jag bara lite erfarenhet av Spyder (glasfilter-colorimeter), och det har funkat bra.
.