Annons

kalabalik efter kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

FrePe

Aktiv medlem
jag känner att jag håller på att förlora förståndet.

efter att jag igår kalibrerat min eizo flexscan s2231w med en spyder3 pro så beter sig ps konstigt åt när jag ska spara för webb.

tidigare när jag kört okalibrerat så har jag efter att jag dragit ner bilden till rätt storlek konverterat den till srgb i ps, bilden kan då i fall med extremare färger förändras något pga. det snävare omfånget men inte oacceptabelt. sedan har jag öppnat spara för webb och där ser bilden ut som jag sett den i ps rutan, jag brukar spara med srgb-profilen.

redigerar jag nu en bild direkt ifrån raw med adobe-rgb som arbetsfärgrymd tills jag är nöjd och gör allt enligt ovan så blir bilden i save for webb dialogen övermättad ca 20 enheter mättnad, inte kul.

väl sparad så ser den ut som jag avsåg i firefox 6 med färghantering och ps men inte i winxp utforskaren och acdsee.

grejjen är ju att mina bilder sedan innan kalibreringen sparade på samma sätt som nu ser likadana ut i samtliga applikationer, nå acceptabelt lika ut iallafall.

vart gör jag fel, är det något som behövs ställas in i ps efter kalibreringen.

obs. texten blev lite knäpp för ctrl och shift har dött på tangenbordet.
 
Hade samma problem!

Prova att göra detta detta:

I Bridge: I menyn - edit -> preferences -> enable color management

I PS: I menyn - view - > proof colors
I menyn - view - > proof setup -> monitor color
I menyn -> Edit -> color settings -> monitor color

När du nu öppnar en bild från bridge till PS, får du upp 3 val, välj convert.

Nu borde det funka att spara för web utan att färgerna ändras. Är en 100 på detta men tror det ska funka.
 
Förstår kanske men ändå inte.

Trots att jag nu tror jag jag börjar förstå så är jag lite konfunderad, mina bilder ser nu ut som skit i applikationer som inte hanterar färgprofiler. Betyder detta att dom ser ut som skit på okalibrerade datorer också? jag menar är det bara på kalibrerade datorer som skilldnaden blir så markant, oacceptabel?

Det känns ju lite jobbigt att leverera bilder för webb nu, bilder som till största del kommer avnjutas genom en okalibrerad skärm & en applikation som inte hanterar färgprofiler. Men det kanske är så att skilldnade inte är större där än innan? för jag har märk att till skilldnad ifrån vad jag skrev förut så var det variation på hur bilderna ifrån innan kalibreringen ser ut i ps och andra applikationer, det var bara inte lika märkbart då.

Det enda jag vill är att förstå hur, om det går att redigera klart en bild & konvertera till srgb & sedan spara den så att den ser hyffsat lika ut på skärmar & i applikationer (med normala inställningar) både kallibrerat & okllaibrerat.
 
Hej

Har samma skärm som dig och den är kalibrerad och profilerad. Jag får också en mättnads ökning när jag kollar på min bilder via explorer på min kalibrerade skärm, helst dom röda/orange färgerna får en ordentlig boost med färgmättnad.

Jag blev orolig och började ställa frågor till höger och vänster, trodde t.o.m att det var fel på skärmen.

Fick svaret att eftersom explorer inte hanterar färgprofiler så upplevs färgerna med högre mättnad.

Kollar jag dock på min skärm på jobbet (o-kalibrerad) på de bilder jag lagt upp på fotosidan så ser dom mer ut som dom var tänkta. Alltså så som jag upplever dom på min kalibrerade skärm i PS.

Tilläggas bör att spara för web visningssidan i PS verkar också ha problem med att hantera profiler.

Sedan vet jag inte hur mina bilder upplevs i explorer av andra som har profilerade/kalibrerade skärmar av andra märken och modeller.

Prova att skicka ett par bilder som du redigerat i PS med din kalibrerade skärm till Crimson för utskrift, någon svartvit någon i färg och jämför dessa med vad du ser på din skärm. Ser de lika ut kan du iallafall veta att din kalibrering/ skärm är ok.

mvh
Mikael
 
Jag har exakt samma erfarenheter som Mikael. Förut körde jag okalibrerat. Tyckte att resultaten blev gansak OK överallt, adlrig perfekt men användbart.

Nu har jag kalibrerat mina hemskärmar och latop och resultaten är mycket bra. Dock är det så att en bild som ser bra ut i Lightroom och Windows bildvisare ser alldeles för röd ut i Internet explorer.

Däremot på jobbet och andra okalibrerade skärmar är det som förut, dvs ganska OK, även i Internet explorer.

Jag har accepterat att det helt enkelt är så här det fungerar (eller inte fungerar).


Mvh
Anders
 
Passar på att ställa en fråga i denna tråd med

Sitter med kalibrerad skärm, men mina bilder ser väldigt anorlunda ut i photoshop kontra allt annat, t.ex zoombrowser ex, DPP, inbyggda bildvisningsprogrammet mm.

Bilderna ser betydligt mer mättade ut i photoshop än alla andra program
Har valt srgb som profil i photoshop,
Väljer jag däremot view-proof colours och profilen som sparades vid kalibrering så ser det exakt ut som i alla andra program.

Vad är galet?

Tacksam för svar
 
Passar på att ställa en fråga i denna tråd med

Sitter med kalibrerad skärm, men mina bilder ser väldigt anorlunda ut i photoshop kontra allt annat, t.ex zoombrowser ex, DPP, inbyggda bildvisningsprogrammet mm.

Bilderna ser betydligt mer mättade ut i photoshop än alla andra program
Har valt srgb som profil i photoshop,
Väljer jag däremot view-proof colours och profilen som sparades vid kalibrering så ser det exakt ut som i alla andra program.

Vad är galet?

Tacksam för svar

Det finns flera trådar som beskriver detta fenomen.
Sannolikt är det så att inget av dom andra programmen du prövar stödjer färghantering (alltså använder den profil som skapades när du kalibrerade) Pröva att titta via Firefox. I Den läsaren kan man aktivera färghantering.
 
Känns ju iofs. konstigt om Canons egna program inte stöder färghantering?

Och detta med att explorer ej visar olika färgprofiler verkar skumt när jag tittar på denna länk http://www.photoexplained.com/2008/08/10/srgb-vs-adobergb-i-internet-explorer/
där det skrivs att det inte syns någon skillnad på dessa två bilder i explorer men i firefox blir det skillnad..

Jag ser en jätteskillnad i explorer med!

Men hur kommer det sig att om jag väljer proof colour o min kalibrerade profil så ser det rätt ut i PS kontra allt annat.
Men är det fel väg att gå?

Bifogar en bild där ni gärna får skriva hur ni uppfattar färgerna i den för att se om ni ser den lika som mig..
 

Bilagor

  • bebbe.jpg
    bebbe.jpg
    66.1 KB · Visningar: 611
Jag har en Eizo Flexscan S2231W, -nyligen inköpt. Jag provade att kalibrera med Spyder som ingick vid köpet. HJÄLP! Bilder på människor ser ut som alla har käkat morötter i 12 år och mina bilder var övermåttade i färgerna, så jag gick tillbaka med att köra okalibrerat då detta verkar vara ett "problem" som många har, alltså, denn nojighet över övermåttade bilder.

Tittar jag på din bild på barnet så tycker jag att den är övermättad i hudtonen.

En annan sak som dök upp när jag kalibrerade skärmen var att naturligtvis så blir det olika beroende på vilken tidpunkt på dagen du kalibrerar din skärm, så vilken tid är det som gäller? Kvällen, morgonen, eller på dagen?

Det kanske finns någon som är bevandrad i detta med att kalibrera sin skärm med Spyder. Kanske kan göra en liten tutorial på det?
 
Jo övermättad i huden stämmer gott, men i ps blir t.ex läpparna knallröda.

se skärmdump.

Där blir den betydligt mer mättad, varför??
 

Bilagor

  • bebbe2.JPG
    bebbe2.JPG
    7.3 KB · Visningar: 569
Känns ju iofs. konstigt om Canons egna program inte stöder färghantering?

Och detta med att explorer ej visar olika färgprofiler verkar skumt när jag tittar på denna länk http://www.photoexplained.com/2008/08/10/srgb-vs-adobergb-i-internet-explorer/
där det skrivs att det inte syns någon skillnad på dessa två bilder i explorer men i firefox blir det skillnad..

Jag ser en jätteskillnad i explorer med!

Men hur kommer det sig att om jag väljer proof colour o min kalibrerade profil så ser det rätt ut i PS kontra allt annat.
Men är det fel väg att gå?

Bifogar en bild där ni gärna får skriva hur ni uppfattar färgerna i den för att se om ni ser den lika som mig..



På min okalibrerade 24tum HP på jobbet upplever jag hudtonerna helt normala, skall kolla med min kalibrerade Eizo Flexscan S2231W när jag kommer hem. Men jag kan nog utan att kolla säga att dom röda hudtonerna är kraftigt mättade. Men jag bekräftar eller dementerar när jag kommer hem

mvh
¨Mikael
 
Om jag tittar på bilden i EXPLORER ser barnet ut som om det smörjts in med morotsjuice. I Firefox (som ställts in för att hantera färgprofil) däremot är hudtonerna betydligt mer återhållsamma. Fortfarande något åt orange, men det ser mest ut som om bilden fotats i ljuset av en glödlampa. VISTA bildvisningsprogram ger samma resultat som FIREFOX.

Om det inte framgått, jag har EIZO 2231, kalibrerad.
 
hittade denna artikel som var väldigt intressant
http://www.newsandtech.com/issues/2003/03-03/pt/03-03_cshelpdesk.htm

Verkar ju vara som jag antagit att ps "fläskar på" och att man i proof
får välja vad det är tänkt att bilden skall visas på tryck, skärm mm
och väljer jag där custom och min kalibrerade profil så ser det perfekt ut.

Har jag förstått det hela riktigt.

O mikael återkom gärna när du är hemma, kan skicka dig en orginalbild om du vill så kan du se om du upplever samma fenomen.

//johan
 
För det första, din bild är översatuerad= för hög färgmättnad, det andra är att du får balansera upp bilden eftersom den ligger alldeles för gult.
Till vänster ser du hur bilden ser ut i orginal , till höger lite rensning för att hudtonerna skall komma fram. Barn är exv lite glomiga under ögonen, (beroende på skärm kan rensningen av det översatuerade ses som för mycket hos en del)

Om du vill ha hjälp med din Eizoskärm+kalibrering så får du bena upp din problematik. Skärm + kalibrering. Vad du ser när du använder olika program, de som stödjer färghantering och de som inte stödjer färghantering.

Oavsett skärm och kalibrering, kalibrering är att just din skärm skall visa färgåtergivning så bra som det överhuvudtaget går på just din skärm så ligger bebbe.jpg helt fel vad det gäller färgmättnad och nyans
 

Bilagor

  • Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    23.3 KB · Visningar: 204
Senast ändrad:
>macrobild
Ja så långt är jag med, bilden vet jag är väldigt mättad i sig, tog bara den för ett exempel helt oarbetad(kanske dumt exempel), drar jag däremor över bilden du lagt upp där det är justerat så blir det samma fenomen att den bli betydligt mer mättad i ps än något annat program, men väljer jag min kalibrerade profil i proof så ser den identisk ut i alla program.

Så är det lösningen.
 
hittade denna artikel som var väldigt intressant
http://www.newsandtech.com/issues/2003/03-03/pt/03-03_cshelpdesk.htm

Verkar ju vara som jag antagit att ps "fläskar på" och att man i proof
får välja vad det är tänkt att bilden skall visas på tryck, skärm mm
och väljer jag där custom och min kalibrerade profil så ser det perfekt ut.
Nej, du måste välja en utskriftsprofil eller tryckprofil för att du ska få se hur bilden ska se ut vid utskriften.

Stefan
 
>macrobild
Ja så långt är jag med, bilden vet jag är väldigt mättad i sig, tog bara den för ett exempel helt oarbetad(kanske dumt exempel), drar jag däremor över bilden du lagt upp där det är justerat så blir det samma fenomen att den bli betydligt mer mättad i ps än något annat program, men väljer jag min kalibrerade profil i proof så ser den identisk ut i alla program.

Så är det lösningen.

Nej, det är absolut inte lösningen. Då får du bara Photoshop att fungera lika dåligt som de andra program. Har du gjort en bra profil för din skärm visar Photoshop färgerna helt korrekt utan att du håller på och trixar med några inställningar i Proof Setup. Det är tyvärr bara att acceptera att du aldrig kommer få en bild att se likadan ut i alla program.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.