Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus studioblixt-ägare se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Kaffebrus-studio-blixt-ägare se hit!

Är i studioköpartagen och kan inte bestämma mig! Har vägt fördelar och nackdelar fram och tillbaka men kan ändå inte komma till skott!

Lite info om mig:
Har gått från att köpa en extern blixt till min *ist DS till att köpa studio istället. Jag är helt grön inom detta men vill testa på det. Jag avskyr att köpa billiga/sämre prylar och ångra att jag inte köpte det dyrare eller bättre. Jag kan tröttna på hela grejen om prylarna inte fungerar som jag trott/vill. Så hopplös är jag. ;-) Men samtidigt så älskar jag att göra fynd och bli positivt överraskad. Men åter till studioandet:

Det står mellan ett kit från Kaffebrus 2x200 och Elinchroms D-lite 2-kit. Prisskillnad ca 2000 kr.

Elins fördelar:
+++ Skall gå en kort introkurs baserad på D-lite
+ Man får med en instruktionsDVD
+ Andrahandsvärde! Om jag tröttnar...
+++ Massa tillbehör och utvecklingsmöjligheter
+ Bättre kvalité?
+ Mer info på nätet, t.ex Fotosidan.
- Högre ws än Kaffebrus (12 vs 6,5)
- "Dyrare"

Kaffebrus:
+++ Billigt Billigt Billigt
+ Lågt lägsta ws på 6,5 (studio=litet rum)
- Nada andrahandsvärde?
- Nada utvecklingsmöjligheter


Men så till frågorna:

* Är ni nöjda med Kaffebrus-blixtarna?
* Har någon av er gått över till t.ex Elinchrom?
* Om ni hade kunnat ångrat köpet, hade ni lagt ytterligare 2000 till Elinchrom?
* Har någon sålt sitt Kaffebruspaket och vad har ni isf fått för det?
 
Re: Kaffebrus-studio-blixt-ägare se hit!

snysop skrev:

Elins fördelar:
+++ Skall gå en kort introkurs baserad på D-lite

Det skiljer inte mycket i handhavande mellan olika blixtfabrikat, så det du lär dig på en "D-lightkurs" kan du använda dig av oavsett vilket märke du kommer att ha på dina blixtar.

snysop skrev:

Elins fördelar:
+++ Massa tillbehör och utvecklingsmöjligheter

Kaffebrus:
- Nada utvecklingsmöjligheter


Det är väl Bowensfäste på Kaffebrusblixtarna? = massor med tillbehör.

Billigare paraplyer till kaffebrus. Du måste inte köpa Elinchrom eller Profotoparaplyer.
(7mm stång)
 
Re: Re: Kaffebrus-studio-blixt-ägare se hit!


Billigare paraplyer till kaffebrus. Du måste inte köpa Elinchrom eller Profotoparaplyer.
(7mm stång) [/B]


Hm, e det fel stång på KAffebrus paraplyet?

Precis köpt ett i hopp om att kunna använda på min D-Lite 4, fick den häromdan, inte provat ännu, måste kolla....


/Jocce
 
7mm på Elinchrom

Enligt Kaffebrus sida så är deras stång 8mm.
Elinchroms är 7mm.
Samma som Profoto har på sina.

Hoppas att dom passar.
Själv köpte jag Profoto till min D-lite 4.
Lite skillnad på priset.
Mvh Patrik
 
Re: 7mm på Elinchrom

Lundgren P skrev:
Enligt Kaffebrus sida så är deras stång 8mm.
Elinchroms är 7mm.
Samma som Profoto har på sina.

Hoppas att dom passar.
Själv köpte jag Profoto till min D-lite 4.
Lite skillnad på priset.
Mvh Patrik
På mina Elinchrom 400BX finns ett bygelfäste under huvudet där du kan få fast vilket paraply som helst. Inte exakt centrerat men ändå...
Jag antar att D-lite har samma bygelfäste..?
 
Hallå hallå, snöa inte in allt för mycket på fästena osv. :) Hoppas det är ok att skriva så...
 
Till båda Anders'arna.

Tack för era svar! Har nu till 99,99% bestämt mig för att (hör och häpna) ta de absolut biligaste 2x110w lite-paketet!!! :-O + den där 100 kronors DVDn från Aifo. :)

Resonerar så här:
Sjukt billigt för att komma igång och upptäcker jag att jag vill fortsätta med det så kan dessa agera som extra blixtar.

Skall sova på saken och känner jag samma imorgon så blir beställning. Hoppas att sakerna hinner fram före helgen.
 
snysop skrev:
Till båda Anders'arna.

Tack för era svar! Har nu till 99,99% bestämt mig för att (hör och häpna) ta de absolut biligaste 2x110w lite-paketet!!! :-O + den där 100 kronors DVDn från Aifo. :)

Resonerar så här:
Sjukt billigt för att komma igång och upptäcker jag att jag vill fortsätta med det så kan dessa agera som extra blixtar.

Skall sova på saken och känner jag samma imorgon så blir beställning. Hoppas att sakerna hinner fram före helgen.

Smart!

// Andersarna nr.1 (ej insnöad)
 
snysop skrev:
Till båda Anders'arna.

Tack för era svar! Har nu till 99,99% bestämt mig för att (hör och häpna) ta de absolut biligaste 2x110w lite-paketet!!! :-O + den där 100 kronors DVDn från Aifo. :)

Resonerar så här:
Sjukt billigt för att komma igång och upptäcker jag att jag vill fortsätta med det så kan dessa agera som extra blixtar.

Skall sova på saken och känner jag samma imorgon så blir beställning. Hoppas att sakerna hinner fram före helgen.

tror att du är på rätt spår...

/b
 
Fast nu ser det ut som att softboxarna passar från 11cm och uppåt. Inte 10? Får maila imorgon och kolla... vill ju ha en 80*120cm softbox.
 
snysop skrev:
Till båda Anders'arna.

Tack för era svar! Har nu till 99,99% bestämt mig för att (hör och häpna) ta de absolut biligaste 2x110w lite-paketet!!! :-O + den där 100 kronors DVDn från Aifo. :)

Resonerar så här:
Sjukt billigt för att komma igång och upptäcker jag att jag vill fortsätta med det så kan dessa agera som extra blixtar.

Skall sova på saken och känner jag samma imorgon så blir beställning. Hoppas att sakerna hinner fram före helgen.

Låter sunt och helt rätt!
Önskar att jag själv kunde resonera på det förnuftiga och mogna viset;-)

// Andersarna nr.2 (ej insnöad, fastän jag kanske drog igång det)
 
snysop skrev:
Fast nu ser det ut som att softboxarna passar från 11cm och uppåt. Inte 10? Får maila imorgon och kolla... vill ju ha en 80*120cm softbox.

Ska du ändå ha en stor box, varför inte ta 70*140. (förmodar att det är kaffebrus sortiment du tittat på) Det är i mitt tycke bättre med en hög och smal box än en bred och låg om du ska ta helkroppsbilder.

Den softbox jag använder mest till helkropp är en striplight box 210x50 cm som har rätt stora "skärmvingar" för att hålla koll på allt spillljus. Sätter man även på rastret så blir det ännu mer kontrollerat. http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...008&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...=details&Q=&sku=124340&is=REG&addedTroughType
 
snysop skrev:
Har nu till 99,99% bestämt mig för att (hör och häpna) ta de absolut biligaste 2x110w lite-paketet!!! :-O


snysop skrev:
Fast nu ser det ut som att softboxarna passar från 11cm och uppåt. Inte 10? Får maila imorgon och kolla... vill ju ha en 80*120cm softbox.

Liten fundering...

Är det inte rätt vissna stativ i Lite-paketet?
Tror inte att de pallar för en stor softbox....
 
Tror inte heller att de pallar en så stor och eftersom jag är hemma så har vi normal takhöjd. 210 hade nog inte funkat då takhöjden är 230.

Stativen verkar vara bättre än man tror, iaf enligt recensionerna här på FS.

Idag skall jag nog ta en tur till Scandinavian Photo och pilla på Elinchromarna. Att jag tar 110 lite paketet har väl sjunkit till 98% under natten. ;-) Gillar inte att köpa "det allra billigast möjliga"... Kanske skall vara förnuftig för en gångs skull. ;-)

Edit: Förresten, det är just ev. vissna stativ som gör att jag hellre tar paketet över, det för 2995. Men då får jag med en softbox i fel storlek + att då närmar det sig det större Kaffebruspaketet samt Elinarna. ÅÅÅh detta i-landsproblem!!
 
Just nu sitter jag faktiskt och klurar med beställningen från Kaffebrus. Orkar inte tänka på detta mer utan vill komma igång! Ligger och tänker på hur och vad jag skall fota i studion. Ser framemot det och orkar inte dra fördelar mot nackdelar längre. Kan ju som sagt ha lite'arna som extra belysning, för det lär ju behövas om jag verkligen fastnar för det. Har efter att ha läst lite i böcker osv redan undrat hur jag skall klara mig utan 3 aggregat. :-D

Så förhoppningsvis hinner det fram före helgen! Yippie!

PS Är stolt över mig själv att INTE ha valt det dyraste alternativet för en gångs skull. Nu slipper jag ha ågren om de bara ligger och dammar. DS
 
var inne på samma spår o köpte kaffebrusblixtarna. Klart nöjd. Det är knappast blixtarna som sätter kvalitetsbegränsningen i mina bilder. Inte heller kameran. begränsningarna ligger mest hos undertecknad.

Tanken var också att jag bygger ut efter ekonomi o behov med en blixt/tillbehör i taget senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.