Annons

Kaffebrus 900w paket

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Har kollat på kaffebrus studiopaket 900w. Ær helt grøn på studio fotografering.

Ær detta bra?

Vad bør man tænka på nær man køper sig studio utrustning?

Tips ær vælkomna!

Lokalens storlek är viktig för att avgöra hur starka blixtar som behövs. I en liten lokal som jag har ( bara ca 12 kvm ) räcker det mer än väl med 2 st 100 w/s blixtar genom paraply.

Sen bör du tänka på hur du vill styra blixtarna. Syncsladd, IR eller radiosändare.Jag kör med en lite IR-sändare på kameran så slipper man sladdar men då måste man kolla att blixtarna kan triggas med IR.

Billigast är väl synksladd som brukar ingå i paketen (iaf Elinchrom).
Enklast är väl någon form av sändare så man slipper trampa på synksladden.

Jesper

Om du köper starka blixtar så är det viktigt att de går att ställa ner ordentligt i styrka och gärna i så många steg som möjligt.

Kaffebrus 110 w/s ställs steglöst från 1/8 effekt.

Även om en blixt inte går att ställa ned så mycket som man vill kan man använda ett gråfilter eller slänga ett lakan över softboxen om det är för starkt ljus.

lånar tråden i fråga om 110w o gruppfoto

Jag ska fota ett stort gäng, ca 40 personer (en kör)
Det enda jag har idag är 2 st 110w (med softbox och paraply) typ kaffebrusblixtar och en Canon 300D. Hur får jag till det, går det eller är jag ute på hal is? Är van att fota men inte större grupper...

Tips kanske?

Re: lånar tråden i fråga om 110w o gruppfoto

Guanche skrev:
Det enda jag har idag är 2 st 110w (med softbox och paraply) typ kaffebrusblixtar och en Canon 300D. Hur får jag till det, går det eller är jag ute på hal is? Är van att fota men inte större grupper...

Tips kanske?

Det beror ju lite vad du ska ha bilderna till. Är det inga jätteförstoringar så kan du klara dig på befintligt ljus och stativ. De här bilderna tog jag med enbensstativ i RIKTIGT DÅLIGT ljus men eftersom de bara är för visning på nätet duger det. http://www.fnkoren.org/gallery/Default.aspx?g=konsert 2004

Guanche skrev:

Tips kanske?

Maria, ett rätt trevligt alternativ att hitta en bra lokal/plats som ger ett läckert "befintligt" ljus, kanske med upplättningsljus men för övrigt normalt ljus. Rejka ordentluigt innan, var där vid olika tidpunkter och ta med kameran och mät in ljuset.
Ytterligare ett tips är kanske att bestämma två fotosessioner så att du har möjlighet att köra båda alternativen.

Vi kommer förmodligen befinna oss i ett konserthus som borde ha även befintligt ljus men då blir det nog problem med vitbalansen?

Ska reka.

Finns det någon i Västeråsområdet som kan hyra ut blixtar till mig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar