Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus 6,5ws eller Dlite2 12ws i litet rum

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag har 2 olika rum och ett av dem tänkt jag ha som studio. Allra helst skulle jag vilja ha det minsta så dottern kan få det stora.

Det minsta rummets studioyta skulle bli ca 2x3m (rummet är dock större).

Det stora rummet skulle kunna bli ca 3x3 el likn.

Först och främst, är detta för smått? Egentligen tror jag inte att det är för smått, snarare så får man anpassa blixtarna till rummet, eller hur?

Vill helst ha märkesgrejer, främst för andrahandsvärdet, då jag är helt ny på detta men vill testa på. Har kollat Blocket men där hittade jag ingenting... :-(

Kaffebrus set http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200w-318.html klarar som lägst 6,5ws och Elinchrom Dlite2 12ws.

Är denna skillnad stor?
Vart kan man se bilder tagna i olika ws? Eller kvittar det totalt för det är beroende på rumstorlek osv?

Stort tack för er hjälp!!! :)

Du komer inte se nån större skillnad på lågt ställd blixt eller full kräm då du kompenserar detta med bländarvärdet. Fördelen med att använda lite effekt på blixtarna är bl a att du kan använda ett kort skärpedjup för porträtt tex

Skillnaden du undrade över är ca ett bländarsteg, dvs kaffebrusgrejorna gör att du kan använda ett lägre bländarvärde.

För normalsessionen ligger man på ca 100 w/s per blixt ( om man har 2 ) och bländare 8 ca ( i ett så litet rum ).

Hmm... ok, tack!! Då är stora problemet, är det värt 2000 kr extra för Elinchrom. Usch, beslutsångest.

Några av fördelarna med Elinchrom är ju att jag förhoppningsvis skall gå en intro-kurs med de blixtarna. + att man får instruktionsdvd'n. Ovärderligt för nybörjare som jag.

Dessutom kan jag få hem E-grejerna nu och slippa vänta tills i slutet av feb som jag hade fått göra med Kaffebrusgrejerna. Men tänk så kul man kan ha för prisskillnaden. Det är ju ett halvt nytt objektiv. :-D

SUCK.

ursäkta mitt svammel.

Med så litet rum borde du egentligen klara dig med det lilla setet från kaffebrus ( 1995:).

Det är ju inte så att dyrare blixtar har bättre ljus. Däremot kan dyrare blixtar ha en snabbare uppladdningstid, mer konsekvent styrka och färgtemperatur.

pellepiano skrev:
Med så litet rum borde du egentligen klara dig med det lilla setet från kaffebrus ( 1995:).

Det är ju inte så att dyrare blixtar har bättre ljus. Däremot kan dyrare blixtar ha en snabbare uppladdningstid, mer konsekvent styrka och färgtemperatur.

Det minsta paketet har högre lägsta ws än Dliten, det är därför jag valt bort det. Tack för dina råd! Nu lutar det åt Elinchrom men jag skall klura vidare. :)

Karin

Tänk på två saker:
1) när du slår blixtar i eller genom paraply eller om du använder softbox så äter detta också ytterligare ett halvt till ett steg ljus.

2) när du använder blixtar på lägsta effekt så kan det förekomma variationer i hur 'stabila' de är mellan urladdningarna.*

*nu vet jag inget om hur stabila varken kaffebrus- eller D-liteaggregaten är utan detta är bara en liten tanke på vägen.

mvh
johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar