Guld har dessutom en hög ledningsförmåga och guld mot guld ger en nära nog resistansfri ihopkoppling, speciellt eftersom det inte finns nån isolerande "guldoxid" i vägen. Så det är inte bara för att det är snyggt.
Jag förstår och håller med om resonemanget med bra kabelkvalitet, men om nån trampar på USB-kabeln när den ligger på golvet, så tror jag att risken att den går sönder är det mindre problemet. Jag är mer orolig för vad som händer med det som kabeln sitter inkopplad i. Om kabeln dras ur på fel sätt så skadas lätt USB-kontakten i datorn eller kameran, i värsta fall även kretskortet som kontakten sitter fastlödd på. Sämst är alla typer av vinklade kontakter, som automatiskt bryter sönder uttagen ifall man drar i kabeln. Man kan ha en dragavlastning, det har jag sett att Tether har i form av en snodd som man kan fästa nånstans på kameran eller objektivet, men vad händer då ifall kameran står på ett stativ datorn står på ett bord intill och nån snubblar på sladden? Jo, kamera eller dator eller båda rasar i golvet.