Annons

K20D vs. D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag ser det så får du en mereffekt av att inte se bilden vagga mjukt. Du skärper till dig ordentligt och tar bilden när du är stadig på hand, sedan plus bildstabiliseringen som är inbyggd....
Fast å andra sidan ser du kanske inte motivet tillräckligt tydligt för att se åt vilket håll örnen riktar blicken, om skärpan sitter på gepardens ansikte eller på grässtråna just framför... Det har du betydligt bättre möjligheter att se om sökaren är stabiliserad.

Det är skit samma var stabiliseringen sitter tycker jag.. Det är pettimetriga diskutioner enbart..Min blöja är större än din blöja...

Barnsligt......

Men att funktionen skall alltid finnas där anser jag 100%.. Och det ända systemlösning som finns som ger alltid stabiliserad optik beg eller ny är då funktionen sitter i huset..Thats it...

Speciellt för en fattig.... Då vill man kunna köpa beg utan looosa funktioner såsom stabiliseringen..Eller af ...

Sedan om en del vill ha vaggande bilder för att veta deras kameror gör rätt eller fel är deras problem..

Min kamera gör det jag ber den om utan jag behöver se exakt allt.. Stabiliseringen gör liksom sitt jobb bara... Bara fota o va glad med andra ord...Även om jag givet också kan se om allt är bästa läge eller ej.. Men jag bryr mig inte om dom där staplarna oftast.. Det blir bilder i alla fall oavsett staplarna hoppar eller ej ..

Men vilket som är bäst system hit eller dit anser jag vara lika barnsligt som många andra saker runt märkeshystrin...

Man måste väl kunna diskutera hur olika kamerasystem löser bildstabilisering utan att kallas för barnslig. Att man dessutom råkar ha en åsikt i frågan tycker jag liksom är en del av meningen med att föra diskussioner via forum.

Att man diskuterar de olika lösningarna grundar sig ju också på att trådskaparen står i valet eller kvalet mellan två olika kamerasystem och då är det väl sjysst att poängtera skillnaderna som råder. Vi är alla olika och vissa saker har mer eller mindre betydelse för varje enskild individ.

Jag skulle aldrig lämna Nikons marknadsledande system för ett utdöende system som Pentax. Tråkigt men sant, titta på Pentax försäljningssiffror så förstår du vad jag menar. Inte kul att sitta med ett Pentaxsystem om några år om dom "kånkat"/lagt ner.

Gillar du Nikons ergonomi och handhavande så är det vettigt att stanna kvar där, tycker du inte?

Personligen föredrar jag stabelisering i objektiven och skulle aldrig köpa en kamera med stabelisering i huset, aldrig. Stabeliseringen är optimerad för respektive objektiv och man får en stabil sökarbild, oslagbart helt enkelt.

mvh

Fredrik

Man måste väl kunna diskutera hur olika kamerasystem löser bildstabilisering utan att kallas för barnslig. Att man dessutom råkar ha en åsikt i frågan tycker jag liksom är en del av meningen med att föra diskussioner via forum.

Att man diskuterar de olika lösningarna grundar sig ju också på att trådskaparen står i valet eller kvalet mellan två olika kamerasystem och då är det väl sjysst att poängtera skillnaderna som råder. Vi är alla olika och vissa saker har mer eller mindre betydelse för varje enskild individ.

Jo men Paul....man är ju lite fiiiinare om man inte bryr sig om tekniken....omvänd snobbism kallar jag det ;-) Varför går man in och läser en "kamera 1 versus kamera 2 tråd" om man inte är intresserad av teknik kan man ju också fråga sig (duh!)

Ha'de / Matti

Ta inte så illa vid dig vet ja...
grejen är att dessa argunment är skit samma i praktiken.. oavsett vilket system man har så blir det bilder..och om ena systemet är så osäkert så man måste ha dubbelkoll och det andra stabilare så det inte behövs så kan detta vara skillnaden Nikonanvändarna anser så viktig..

Dom måste kanske se allt för veta deras kameror gör det dom vill... Jag har inte en susning.. men ofta verkar just Canikoner ha ett makalöst behov av kontroll vilket skilger rätt mycket mot det man ser pentax samt Sony användare nämna.. Asså.. Man ser aldrig Sonyanvändarna egentligen snacka om dessa säkerhetskollanden..utan man fokuserar bara oftast så är det klart.. Kanske är dessa supersnabba Af en del har sådant som gör att kamrorna blir osäkrare i sin roll så övervakning blir mycke viktigare?? Kan det va så?? Snabbhet har ett pris kanske ..

Men om där saknas stabilisering ..tex Nikon då dom enbart har runt 20 optikval ens som har Vr nytt .. Medans pentax har över 70.. Sony straxt därbakom med runt 65 optiker...Som alla blir stabiliserade då funktionen sitter i huset..Samt allt beg blir stabiliserat dessutom i årtionden bakåt till o med....

Det spelar större roll enligt mitt tycke än en hoppande bild eller staplar.....Sedan får folk bli hur sura man vill för jag anser petimetermätande av blöjor barnsligt då där finns stora saker som har klart mer betydelse än småsaker...

grejen är att dessa argunment är skit samma i praktiken.. oavsett vilket system man har så blir det bilder..och om ena systemet är så osäkert så man måste ha dubbelkoll och det andra stabilare så det inte behövs så kan detta vara skillnaden Nikonanvändarna anser så viktig..

Dom måste kanske se allt för veta deras kameror gör det dom vill... Jag har inte en susning.. men ofta verkar just Canikoner ha ett makalöst behov av kontroll vilket skilger rätt mycket mot det man ser pentax samt Sony användare nämna.. Asså.. Man ser aldrig Sonyanvändarna egentligen snacka om dessa säkerhetskollanden..utan man fokuserar bara oftast så är det klart.. Kanske är dessa supersnabba Af en del har sådant som gör att kamrorna blir osäkrare i sin roll så övervakning blir mycke viktigare?? Kan det va så?? Snabbhet har ett pris kanske ..

Men om där saknas stabilisering ..tex Nikon då dom enbart har runt 20 optikval ens som har Vr nytt .. Medans pentax har över 70.. Sony straxt därbakom med runt 65 optiker...Som alla blir stabiliserade då funktionen sitter i huset..Samt allt beg blir stabiliserat dessutom i årtionden bakåt till o med....

Det spelar större roll enligt mitt tycke än en hoppande bild eller staplar.....Sedan får folk bli hur sura man vill för jag anser petimetermätande av blöjor barnsligt då där finns stora saker som har klart mer betydelse än småsaker...
Jag tog inte särskilt illa vid mig, utan är bara av en annan åsikt. Ingen fara på taket. Men om du läser de inlägg jag gjort så har jag också lyft fram fördelarna med inbyggd bildstabilisering, sett till objektivurvalet. Jag la heller aldrig någon värdering i vilken av systemen som stabiliserar bäst. Jag poängterade bara min ståndpunkt att det kan anses vara en fördel med att ha en stabiliserad sökarbild.

Hur resonerar du dig fram till att ett system skulle vara osäkrare för att man vill ha en stabil sökarbild och på så sätt kunna koncentrera sig på att komponera bilden? Har du ens testat ett VR objektiv? Det är en underbar känsla att ta mitt tele, vrida till 400 mm (motsvarande 600 mm på min D80) trycka ner AF-knappen och få en lugn och harmonisk sökarbild så man i lugn och ro kan komponera bilden.

Och ja just det, jag kan ställa om VR funktionen på objektivet så det bara stabeliserar precis vid avtrycket och jag får en sökarbild som jazzar omkring, blir systemet säkrare då?

Oj här snackas det för fullt =) Tack för all hjälp hittills!

Ska gå och klämma på K20D efter helgen och se hur den ligger i handen och ja, hur allt känns helt enkelt.

Men sen börjar jag fundera på om steget från D70 till K20D är stort nog?
Vad säger ni?

Oj här snackas det för fullt =) Tack för all hjälp hittills!

Ska gå och klämma på K20D efter helgen och se hur den ligger i handen och ja, hur allt känns helt enkelt.

Men sen börjar jag fundera på om steget från D70 till K20D är stort nog?
Vad säger ni?

Jag ser inget som säger steget till en D90 skulle va nått större än steget till en Pentax/Samsung....Tvärt om så... Ja detta med stabiliseringen som sagt..

Där får helt enkelt Nikon smörj av Pentax/Samsung samt Sony... Asså.. Optikutbudet nytt/beg utan förlora denna enligt mig värdefulla funktion blir större än med Nikon..

Så iväg o kläm ...Och minns att även om reglagen sitter annorlunda än vanan säger så vänjer man sig snabbt .

Iofs tror jag man får lite liknande feeling ifrån husen.. Nikonen är ju trevlig den med...varit och klämt en del då jag ju försökt motivera mig byta till A700 . Då passar man ju på att klämma på allt man ser ju.. hehe..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar