Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D "Rekommenderas" i Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
ibbe76 skrev:
vet inte om det kan vara så enkelt som Film objektiv.Några Fa tillverkas väl än och vissa kan väl beställas om behovet finns.Mabo vet nog mer.

Det är väl inga problem att använda ett objektiv anpassad för film (FA) på en cropkamera (DA) eller är det inte de äldre FA objektiven kompatibla med det nya DSLR kamerorna? Redig miss i så fall, för där finns ju en hyffsad objektiv lineup.

nä,det funkar fint.de två nya fasta Da 300 & 200
är nästa som kopior i uppbyggnaden på fa.
tätning,af motor mm är väl det nya.

FotoZ skrev:
Apropå FA Star så tillverkas fortfarande FA Star 600 f/5.6 och 300 f/2.8 på beställning, men de andra FA Star objektiven är nedlagda (därför att de ersätts av de nya DA Star objektiven).

Enligt den japanska pentaxhemsidan så är det väl 600/4 som fortfarande går att beställa? (Ursäkta min nogrannhet ;-))
Men jag hittar däremot inget om Fa 300:an? Kan man kolla upp det här någonstans? Eller får man helt enkelt maila dom? Måste stilla min nyfikenhet, hehe

/Sebbe

Trött....

att ni orkar tjata om olika fabrikat och objektiv...

Alla hävdar att just "mitt" märke är bäst, osv
Lägg ner diskussionen å fota lite med alla sååå bra objektiv som finns istället. särskilt nu då urvalet är så stort.

För min del kvittar det, min plånbok räcker ändå inte till.

Hejs.

Re: Ännu en om objektiv

Bofoto2 skrev:
att skärpningen och kontrasten är för hög på skärmen.

?? K20D har Bright/ljus som utgångsläge, till skillnad från K10D som har Natural/naturlig. Bright skärper upp bilden mer. (K10D fick mycket kritik för att den i utgångsläget hade Natural istället för Bright). Håhåjaha... K20D har dessutom ännu fler bildtoner än K10D har, och givetvis kan man fortfarande ställa in nivåerna manuellt.

Skärmen - ja, både ljusstyrka och färgtemperatur går att justera på den. Just detta med färgtemperatur är ju en finurlig grej att kunna justera. :)

Jaja, det var ju riktigt allvarlig kritik det där. :)

ibbe76 skrev:
nä,det funkar fint.de två nya fasta Da 300 & 200
är nästa som kopior i uppbyggnaden på fa.
tätning,af motor mm är väl det nya.

Nja.
DA Star 200 f/2,8 delar optisk grundkonstruktion med FA Star 200 f/2,8 (skillnaden är främst att DA Star har en annan antireflexbehandling) - men DA Star 300 har helt ny optisk design.

-big kahuna- skrev:
Hur är det med fasta 300, 400, 500 och 600 etc gluggar samt zoomar i de högre zoomorådena från pentax, finns de över huvud taget?

Ja, 200 och 300 finns i reguljär produktion.
FA Star 600 tillverkas på beställning.
Tillverkningen av FA Star 400, K 500, K 1000, A Star 1200 och M 2000 har upphört (men kan finnas på begagnatmarknaden). Det förväntas komma en ny 400 eller 500 senare under hösten, då som DA Star. Vet ej om det även utvecklas längre brännvidder än så.

FA Star 250-600 f/5,6 går inte att beställa längre.
Jag vet inte om Pentax utvecklar en ersättare. Priset på 250-600:an var som en mindre småbil, så det var ingen stor marknad för den.

Nästa uppdatering av Pentax "lens roadmap" där Pentax annonserar kommande objektiv, förväntas komma under hösten i samband med Photokina mässan.

Senast ändrad:
Allemyr skrev:
Men grejen är väl den att chansen är större att just det objektivet man behöver finns i sortimententet om det finns fler.

Det verkar som att man har missat i diskussionen att även Sigma och Tamron gör objektiv och flertalet av dessa finns även till Pentax, så även ultralånga telena.

-big kahuna- skrev:
Vad är FA?

Pentax första serie av autofokusobjektiv hette F, och lanserades 1987. Sen när SF-serien av kamerorna ersattes av Z-serien i början på 90-talet så lanserades FA-serien. "Star" är namnet på Pentax bästa objektiv, som utökades med "Limited" som en specialserie av små kompakta objektiv i exklusiv design.

När det digitala systemet lanserades så kom D FA och DA-objektiven (för APS-C format). Finns även som Star och Limited.

Självfallet så kan de digitala systemkamerorna använda alla autofokusobjektiv med full funktionalitet, och även de tidigare manuella objektiven (med viss begränsad funktionalitet).

sebbe_j skrev:
Enligt den japanska pentaxhemsidan så är det väl 600/4 som fortfarande går att beställa? (Ursäkta min nogrannhet ;-))
Men jag hittar däremot inget om Fa 300:an? Kan man kolla upp det här någonstans? Eller får man helt enkelt maila dom? Måste stilla min nyfikenhet, hehe

Du har rätt, det är f/4. Jag hade A Star 600 i tankarna och det är f/5,6.

I Japan går de att beställa.
Däremot så tror jag inte de är tillgängliga utanför den japanska marknaden. De har varit det tidigare, men Pentax drar ner på sina resurser för de gamla objektiven därför att de utvecklar nya objektiv i DA serien.

(sedan så hade många av de gamla objektiven bly i glaset, vilket de inte får ha om de ska vara godkända för försäljning inom EU, vilket är en ny regel som kom för några år sedan.)

Eddy_louix skrev:
.......
Bo Erik:
Håller med ang för hög skärpa och kontrast på skärmen, även på min K100D.
Sen verkar det synd att man inte samtidigt kan ha tillgång till båda live-view och den optiska nedbländningsfunktionen utan att behöva gå in i menyn.
Vilken nya "multiexponering"?, menar du funktionen med utökat dynamiskt omfång "Dynanic Range expansion" lr finns det nån mer?
Hmm, jag blandade ihop igen, det fanns uppgifter innan kameran kom att K20D skulle ha en "automatisk" multiexponering, alltså två-tre exponeringar i snabb följd som skulle jämna ut svåra kontraster. Men det var det nya "Dynanic Range expansion", men multiexponeringen finns ju kvar.

-big kahuna- skrev:
Sen lär ju sportfotograferna se enorma brister på telesidan där man ofta vill använda fasta brännvidder på 300, 400 & 500 mm och uppåt.

Sportfotografer kommer snarare se brist i att Pentax i dagsläget inte har en kamera med snabbare seriebildstagning än 3 bps (förutom 21 bps läget med LiveView i K20D), än att Pentax saknar en fast 500 mm glugg.

Nu är ju sportfotografering ett specialområde som inte ens alla yrkesfotografer är verksamma inom. Det har aldrig varit en marknad som Pentax har satsat hårt på. Målgruppen har länge varit naturfotografer, dokumentärfotografer, porträttfotografer och de som fotograferar gatuliv, samt photojournalism. Förutom rena hobbyfotografer.

Och hur många hobbyfotografer har råd att betala för ett fast 500mm?

papi skrev:
Någon som vet om brus och upplösningstestresultaten är från raw eller jpeg?
Upplösningen jag citerade ovan är med RAW, den blir lite lägre i Jpeg, speciellt med Samsung GX20. I motsats till Pentax brusar GX20 "relativt kraftigt" från iso800 och K20D brusar relativt kraftigt från iso1600 utan reduceringen, ytterligare en rond som Pentax vinner över Samsung.

Foto kommer ca 20 maj.

Bofoto2 skrev:
Upplösningen jag citerade ovan är med RAW, den blir lite lägre i Jpeg, speciellt med Samsung GX20. I motsats till Pentax brusar GX20 "relativt kraftigt" från iso800 och K20D brusar relativt kraftigt från iso1600 utan reduceringen, ytterligare en rond som Pentax vinner över Samsung.

Foto kommer ca 20 maj.

Det låter ju lite konstigt om Patrik Pihls "test" i den här tråden är utfört på ett korrekt sätt http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=92378 Canon 40D som Patrik Jämför med är ju en rätt lågbrusig kamera.

Förklaring någon?

mvh

Fredrik

Utan att citera hela testet

Adobe camera raw 4.4.
Upplösningen mättes upp i mitten av bilden och var 2500 och 2550 linjer(samma som Nikon D300) vid iso200, 35mm och f6,3(DA*16-50). I Jpeg var den 2300 och 2200 linjer(GX20 = 2100 och 2050).
Ca priset anges till 13000:- för både K20D och GX20 med kiten.

-big kahuna- skrev:
Det låter ju lite konstigt om Patrik Pihls "test" i den här tråden är utfört på ett korrekt sätt http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=92378 Canon 40D som Patrik Jämför med är ju en rätt lågbrusig kamera.

Förklaring någon?

mvh

Fredrik
K20D brusar mindre är väl den ena vettiga förklaringen. Men testet är förvånade för skillnaderna är stora och jag tycker inte 40D borde vara så dålig på 1600 som den tycks vara i patriks test. Det verkar dock allt mer framgå att K20D är en riktigt bra kamera som verkligen blandar sig i striden bra bildkvalitet. Kanske bästa modellen hittills som inte gjorts av Nikon eller Canon. Jag var för ett tag sen snubblande nära att byta över till pentax. Mest pga den fina optiken från zeiss plus det faktum att K20D känns som ett riktigt bra hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar