ANNONS
Annons

K20D "Rekommenderas" i Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte det?
Då ber jag om dom nu.
Redovisa dina rawfiler från din jämförelse mellan 40d och K20d.
Det finns tillfälliga adresser som man kan lägga upp filerna på så att vi andra kan ta del av dom. Även rawfiler

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Inte det?
Då ber jag om dom nu.

Lite tråkigt då att du öppat ditt inlägg mot mig som "Pentaxfixerad" med en felaktig anklagelse.

Med tanke bl.a. på ditt tilltal känner jag mig måttligt motiverad att lägga upp en plats just för dig att tanka ner filerna.

papi skrev:
Med förhoppningen att jag åtminstone i viss mån bidagit med någon input om K20D så tycker jag följande citat från Imaging resource säger en del om komplexiteten i kameraförståelse:

"A series of interruptions, not the least of which was PMA 2007, kept me from quickly reviewing the Pentax K10D. It turns out that was good, because reviewing the K10D quickly would be a mistake. It is not like other digital SLRs on the market, and it's taken me a little longer to realize that."

(Kul också med så stort intresse för Pentax från fotografer som använder andra fabrikat. Något som jag f.ö själv också delar och försöker följa komkurenternas utvecklingen vilket lett till inköp av både Sony och Olympuskameror.)

Ja visst! Är intresserad av allt! De där citatet har jag sett tidigare och de handlar om K10D. Nu är ju K20D nästan en direkt kopia av den så nu kan det väl inte vara några problem?..

Utveckla gärna de du skriver om lite mer så kan vi fortsätta resonera. Alltid lär vi oss nåt. Att bara bemöta leder inte framåt. Du kan Pentax bättre än jag så jag lyssnar gärna på hur de löst tekniken runt sensorn. Kanske nån vettig länk?..

elbe skrev:
Ja visst! Är intresserad av allt! De där citatet har jag sett tidigare och de handlar om K10D. Nu är ju K20D nästan en direkt kopia av den så nu kan det väl inte vara några problem?..

Utveckla gärna de du skriver om lite mer så kan vi fortsätta resonera. Alltid lär vi oss nåt. Att bara bemöta leder inte framåt. Du kan Pentax bättre än jag så jag lyssnar gärna på hur de löst tekniken runt sensorn. Kanske nån vettig länk?..

Nja att K20 skulle vara en direkt kopia av K10 stämmer nog inte mer än själva skalet. Ett flertal funktioner har tillkommit,nyutvecklad sensor annan AD/omvandlare etc. Det finns dessutom gott om exempelpå proffesionnela kameratestare som missat egenskaper av stor betydelse vad gäller K10D

Mitt intresse/kunskap är ganska bergränsad vad gäller hård och mjukvara men det slutliga bildresultatet och kamerans funktioner som hjälp och möjligheter för fotografen intresserar mig mer, som tex funktionen med utökat dynamiskt omfång i raw som verkligen tycks fungera bra eller konsekvensen av olika lösningar på bildstabilsering.

Delar i vilket fall ditt intresse om fortsatt diskussion och debatt med de medlemmar som verkligen är genuint intresserade av sakfrågan och inte är här med en ofta illa dold och annan agenda.

Sen är det väl så att man kan sitt eget märke bäst och har ju av någon anledning valt det vilket tyvärr av vissa ofta uppfattas som fanatism.

Aristoteles skrev:
Pentax K20D får utmärkelsen "Rekommenderas" i tidningen Fotos nästa nummer. Tidningen tycker dessutom att K20D vinner över Samsungs motsvarighet. På minussidan anges bl.a. att kameran har mer brus än konkurrenterna och att utbudet av optik som kan matcha den höga upplösningen är bristfällig. F.ö. snabbare autofokus än Nikon D300...

En intressant test och större skillnad mellan
K20 och GX20 än man kunde ana.

Lite synd att Foto inte gjorde en upplösningstest också med 55/1.8, då kanske man fått en hint om vad som begränsar upplösningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar