ANNONS
Annons

K20D "Rekommenderas" i Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Nog sjutton har väl Canon och Nikon en proffsigare line up av objektiv för de rena yrkesfotograferna. Känns som om just Canon och Nikon har en edge i prestandan på gluggarna. Men man skall inte glömma bort det fina utbudet av manuella Zeiss-gluggar till Pentax-systemet och att även de ger möjlighet till antiskak. H'ärligt med en Zeiss 85 1,4 50 1,4 eller en 35 2,0 alla med antishake. Finns väl en rätt cool macro också.

Proffsigare i meningen fler tätade L-objketiv och större utbud ja, men för optiska prestanda skulle jag svara nej på det baserat på bl.a. photozones testresultat.

paul innergård skrev:
Nog sjutton har väl Canon och Nikon en proffsigare line up av objektiv för de rena yrkesfotograferna.

Det är ingen som förnekar att Canon och Nikon har ett större utbud, men "proffsigare"? Alla Pentax DA Star objektiv är vädertätade objektiv med plastkomposit utanpå en objektivtub av metall, alla har dubbla autofokussystem med inbyggda motorer och QuickShift-mekanism för manuell fokusering utan att behöva ställa om kameran från AF till MF.

Sen så har vi ju Limited serien, som visserligen inte är vädertätad men som ändå kan vara av intresse för yrkesfotografer genom sina superba prestanda och genuina bygge i metall. Konkurrerar väl närmast med Zeiss-objektiven.

Även "icke-proffs" optik som DA 14 f/2,8 med objektivhus av metall och gedigen känsla, kan också vara av intresse.

Aristoteles skrev:
På minussidan anges bl.a. att kameran har mer brus än konkurrenterna och att utbudet av optik som kan matcha den höga upplösningen är bristfällig. F.ö. snabbare autofokus än Nikon D300...

En del testare nämner just att K20 är lite brusigare än övriga konkurrenter, men åsikterna verkar gå isär.

Intressant att K20 har snabbare AF i testet än självaste D300, vet du med vilket objektiv det var? DA*16-50? De flesta brukar ju säga totala motsatsen. =)

Bara hoppas att Pentax kan få ut fler DA* gluggar på markanden snart, och utan kvalitetsmissar alá 16-50. Det är kanske just därför det dröjer =(

Men har redan börjat spara till min kommande K20

papi skrev:
Proffsigare i meningen fler tätade L-objketiv och större utbud ja, men för optiska prestanda skulle jag svara nej på det baserat på bl.a. photozones testresultat.
Gör en jämförelse från 14 mm upp till 500 mm. jag säger inte att pentax har sålig optik eller att utbudet inte borde kunna tillfredställa de flesta. Men än så länge står Canon och Nikon lite över de andra tillverkarna både sett till urval och prestanda totalt sett. Nu råkar jag iofs tro att inom ca tre-fyra år så kommer vi få se en förändring och utjämning på marknaden. Tycker det verkar som om Sony för närvarande känns som den starkaste uppstickaren.

Re: Re: K20D "Rekommenderas" i Foto

Eddy_louix skrev:
En del testare nämner just att K20 är lite brusigare än övriga konkurrenter, men åsikterna verkar gå isär.

Till skillnad från Nikon D300 och Sony A700, så är utgångsinställningen i K20D att brusreducering är avslagen. Nu kan man ju tycka att det är ett idiotiskt val av Pentax eftersom tidningar jämför kameror utifrån fabriksinställningarna. Men, brusnivåerna i K20D utan brusreducering är lägre än för K10D med brusreducering (den har automatisk brusreducering som slås på vid ISO 800 och som inte kan kopplas ifrån) trots att K20D har 14Mp och K10D har 10Mp. Pentax har alltid haft en låg profil på brusreducering, jämfört med exempelvis Nikon. (D80:n har kraftigare brusreducering än K10D). Den brusreducering som man kan koppla på i K20D har flera styrkor, vilket gör att brusnivåerna i K20D kan variera rätt mycket beroende på hur den är inställd. På grund av tidsbrist så brukar inte testare testa alla inställningar, vilket gör att tester inte säger hela sanningen.

Testar man råformat så är det skillnad mellan hur bilderna hanteras av olika råformatsomvandlare, och det försvårar ju en rättvis jämförelse även där.

Ännu en om objektiv

Efter en snabbläsning såg jag inget om objektiv i texten, utan bara i minusrutan ...
I och för sig, om man vill ha högsta skärpa med K20D faller det bort objektiv som DA50-200, men riktigt vad dom menar... Även om nu inte skärpa är allt...
Men Nikon/Canon har ju oxå äldre objektiv kvar till försäljning... Jag kanske bagatelliserar objektivutbudet, men det kan bero på att jag har en del gluggar sen förr...

Dom använde DA*16-50 i skärpetestet, och där hamnar K20D/GX20 på 2500/2550 linjer, samma värden som Nikon D300 (K10D med DA16-45 fick 2100 om jag inte minns fel). Att K20D är något brusigare än Nikon D300 och Canon 40D tar jag inte så allvarligt på, allvarligaste anmärkningen är nog "live view" funktionen och att skärpningen och kontrasten är för hög på skärmen.
O visst ja, såg inget om den nya "multiexponeringen".

Sammantaget blir man sugen...

Frågan är om Pentax/samsung (och vi) behöver högre upplösning på den kommande K1D.

Senast ändrad:
FotoZ skrev:
<klipp>
Det kommer ingen DA 35 f/1,4 från Pentax - däremot så kommer det ett DA Star 30, och det förväntas att det blir ett f/1,4 därför att Pentax har sagt att de nu satsar på ljusstarkare objektiv. Första släppet i denna satsning blir 55 f/1,4:an (Canon har ingen 55 f/1,4...) nu under sommaren eller tidig höst.

<klipp>
Det låter ju bra!
Jag har ju kört Pentax sedan 80-talet vill ju gärna fortsätta med det och det verkar ju så!

paul innergård skrev:
Gör en jämförelse från 14 mm upp till 500 mm. jag säger inte att pentax har sålig optik eller att utbudet inte borde kunna tillfredställa de flesta. Men än så länge står Canon och Nikon lite över de andra tillverkarna både sett till urval och prestanda totalt sett.

Ok nu har jag gjort det på jämförbara objektiv upp till 100mm. Resultaten är från photozone och gäller enbart upplösning. Nikongluggarna är testate på D200 och Pentax på K10D. Givetvis finns flera andra parametrar som också påverkar slutresultatet.

Att jämföra mot Canon är meningslöst då dessa är testade på en 8 MP kamera

Nikon 14/2.8 pyttelite bättre i mitt men tydligt sämre i kant

Nikon 20/2.8 sämre i både mitt och kant

Nikon 12-24 i princip likvärdiga på alla brännvidder

Nikon 35/2 sämre i mitt och klart sämre i kant.

Nikon 50/1.4 Bättre på f1,4 men sämre på bästa bländare

Nikon 85/1,8 vs Penatx 77/1,8 Lite bättre i kant på full öppning men sämre i mitt och kant nedbländad

Micro-NikkorAF-S105mm f/2.8G IF-ED VR vs Pentax DA/FA 100 Macro Nikon aningen bättre på full öppning men sämre nedbländad.

Olika kameror ger olika förutsättningar men det är iaf två 10 mp modeller som jämförs.

Senast ändrad:
Hur är det med fasta 300, 400, 500 och 600 etc gluggar samt zoomar i de högre zoomorådena från pentax, finns de över huvud taget?

Re: Re: Re: K20D "Rekommenderas" i Foto

FotoZ skrev:
Till skillnad från Nikon D300 och Sony A700, så är utgångsinställningen i K20D att brusreducering är avslagen. Nu kan man ju tycka att det är ett idiotiskt val av Pentax eftersom tidningar jämför kameror utifrån fabriksinställningarna. Men, brusnivåerna i K20D utan brusreducering är lägre än för K10D med brusreducering (den har automatisk brusreducering som slås på vid ISO 800 och som inte kan kopplas ifrån) trots att K20D har 14Mp och K10D har 10Mp. Pentax har alltid haft en låg profil på brusreducering, jämfört med exempelvis Nikon. (D80:n har kraftigare brusreducering än K10D). Den brusreducering som man kan koppla på i K20D har flera styrkor, vilket gör att brusnivåerna i K20D kan variera rätt mycket beroende på hur den är inställd. På grund av tidsbrist så brukar inte testare testa alla inställningar, vilket gör att tester inte säger hela sanningen.
I Fotos test testar man även med full brusreducering på vid ISO 3200.

Får nog säga att jag tycker Pentax har ett utav de prisvärdaste objektivutbuden idag, "motsvarande" Sony, Nikon och Canon ligger ett snäpp högre i pris samtidigt som de saknar vädertätning. Tänker då främst på motsvarigheterna till DA*16-50

Bo Erik:
Håller med ang för hög skärpa och kontrast på skärmen, även på min K100D.
Sen verkar det synd att man inte samtidigt kan ha tillgång till båda live-view och den optiska nedbländningsfunktionen utan att behöva gå in i menyn.
Vilken nya "multiexponering"?, menar du funktionen med utökat dynamiskt omfång "Dynanic Range expansion" lr finns det nån mer?

-big kahuna- skrev:
Hur är det med fasta 300, 400, 500 och 600 etc gluggar samt zoomar i de högre zoomorådena från pentax, finns de över huvud taget?

Hittade ingen Nikon 200/2.8 på photozone att jämföra Pentaxoptiken med liksom 40/43mm och 30mm.Kanske bara så attingen Nikonägare skickat in dessa för test eller att de inte finns?

Som du säkert vet är det många nya telen och andra objektiv i pipeline från Pentax. Kan dock nämna att tex gamla 300/2.8 var bättre än tex Canons motsvarighet då den testades.

Brist på objektiv nämns ofta i samband med Pentax, men hur många objektiv behöver man ha egentligen? :eek:)

papi skrev:
Hittade ingen Nikon 200/2.8 på photozone att jämföra Pentaxoptiken med liksom 40/43mm och 30mm.Kanske bara så attingen Nikonägare skickat in dessa för test eller att de inte finns?

Som du säkert vet är det många nya telen och andra objektiv i pipeline från Pentax. Kan dock nämna att tex gamla 300/2.8 var bättre än tex Canons motsvarighet då den testades.

jag kollade också och kunde konstatera att dom bara testat 2 av Nikons fasta brännvidder över 200 mm. Inte heller har dom testat 200-400 VR, men det kanske inte är så konstigt då de i första hand vänder sig till yrkesfotografer som gärna betalar 50000 kr och uppåt för en glugg =)

mvh

Alla som tillverkaren erbjuder så klart:)

Men grejen är väl den att chansen är större att just det objektivet man behöver finns i sortimententet om det finns fler.

Och sen fotar ju alla olika, tänk om alla valda att ha ett eller två objektiv. Visst skulle man kunna klara sig på det, men chansen att alla skulle välja samma är väl lite tveksam.

Sans skrev:
Brist på objektiv nämns ofta i samband med Pentax, men hur många objektiv behöver man ha egentligen? :eek:)

Frågan är snarare "finns den optik jag vill ha"? Personligen tror jag Pentaxsystemet skulle funka bra för mej upp till låt oss säga 200 mm ca, men sen verkar det bli väldigt tunt. Jag skulle inte klara mig utan mitt 80-400 VR t.ex, det sitter på kameran 90% av tiden. Det är ett otroligt bra zoomområde för den typen av motiv jag fotograferar. Sen lär ju sportfotograferna se enorma brister på telesidan där man ofta vill använda fasta brännvidder på 300, 400 & 500 mm och uppåt.

mvh Fredrik

vet inte om det kan vara så enkelt som Film objektiv.Några Fa tillverkas väl än och vissa kan väl beställas om behovet finns.Mabo vet nog mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar