Annons

K20D och 18-250, bra combo för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petro

Aktiv medlem
Är detta ett vettigt alternativ för instegning i DSLR-världen? Eller är det bara "för mycket" och avancerat, ska man börja på en lägre nivå, typ Canon 400, Nikon D40 osv?

Vill gärna köpa en kamera och ha den i några år, inte behöva byta vartannat... ;(

Isf ( om gluggen ovan är ok) vilket märke väljer jag, Tamron eller Pentax egen?

/Petro.
 
Om du får det till ett vettigt pris kan detta vara ett trevligt startpaket. Men du ska vara medveten om att en zoom med så stort omfång inte blir speciellt skarp.
 
Varför inte K200D + 18-250?
Låter i mina öron som en bättre kombo för en nybörjare. Inte lika mycket rattar och knappar att hålla reda på...

Jag hade min K100D i nästa 2 år innan jag nu bytte upp mig till en K20D.
 
sen ska du vara medveten om att om du skaffar den kameran direkt så kommer du inte förstå hur bra den är...

köper du däremot en instegskamera kommer du att uppskatta K20D så mkt mer när du väl byter upp...

jag är faktiskt lite allvarlig i det jag säger för mina objektiv suger pung (vad gäller ljusstyrka) men jag är ändå glad att jag köpte dem för då kommer jag uppskatta mina framtida f2,8or så mkt mer...
 
Nemesis skrev:
Varför inte K200D + 18-250?
Låter i mina öron som en bättre kombo för en nybörjare. Inte lika mycket rattar och knappar att hålla reda på...

Jag hade min K100D i nästa 2 år innan jag nu bytte upp mig till en K20D.

K200D hmm, är inte K10D en bättre kamera för ungefär samma peng?
 
Petro skrev:
K200D hmm, är inte K10D en bättre kamera för ungefär samma peng?

jo, det kan man nog säga. Nu har ju inte jag testat ngn av dem och är K100D-ägare själv. Min uppgradering blir dock till K10 och inte K200. Vore jag du skulle jag köpa K10D och en normalzoom och en telezoom istället för en superzoom.
Du kommer få en miljon tips om vilka gluggar, så jag nämner pentax egna "kitgluggar" DA 18-55 och DA 50-200. De är skarpa, smidiga och prisvärda. Samma pengar för båda, eller tom billigare, än att köpa superzoomen.
 
Risken med en instegskamera är alltid att man vill byta efter ett tag...
Har du målsättningen att fota mycket och lära dig fototekniken, har du nog mer nytta av en entusiastkamera tex K20D som du inte har porträtt och landskapsläge på.

Pentax DA18-250 eller Tamron 18-250...eller..
Den är användbar när det är ljust, men inte i skumma rum utan extern blixt eller stativ.
Med den ser du vad du vill ha för brännvidd på en annan zoom eller glugg med fast brännvidd. Du ledsnar antagligen lite på objektivet så småningom, men den är bra att ha som en allt i allo glugg även i framtiden.
Pentax på en K20D..
http://www.photozone.de/Reviews/Pentax Lens Tests/48-pentax/367-pentax-smc-da-18-250mm-f35-63
Och Tamron på en Nikon D200...
http://www.photozone.de/Reviews/46-...erical-if-macro-nikon-lab-test-report--review
Som du ser är dom ~likvärdiga, oxå i pris har jag för mig. Ett bra objektiv från 18-70mm.
 
Jag har inte ägt nån instegsmodell, på vilket sätt är fotografering enklare med en sådan?

Scene modes? hur ofta använder man det? Med enkla vetskapen om hur bländare och slutare fungerar så gör man samma sak i PASM.

Färre knappar: det ser jag snarare som försvårande. Hur kan det vara enklare att behöva tricksa ner sig i menyer istället för att ha dedikerad knapp/ratt?
 
Jag har redan lyckats ställa om (utan att det var meningen) exponeringskomp, slagit av SR och ändrat bländare på min K20D, något jag aldrig "lyckats" med på K100D. Därför anser jag att färre knappar är bättre om man är ovan.

Jag tycker en 18-250 glugg är perfekt som insteg, man slipper byta objektiv mellan 18-55 och 50-200 (som inte är speciellt mycket ljusstarkare) vilket gör att man troligen klarar sig ifrån damm på sensorn, vilket annars kommer som ett brev på posten och som nybörjare är det inte roligt...
Som nybörjare köper man inte på sig en 18-50/2.8 + 70-200/2.8 kombo i första läget ;)

Man skall inte heller vara rädd att använda ISO1600, hamnar bilderna bara på 10x15 kopior eller på webben syns inget brus, inte ens på ISO3200. Det plus SR gör att man klarar sig med f/4.5-6 även i dåligt ljus...

Vad som är en bättre kamera tycker jag är den kamera som man får flest bilder som man är nöjd med och som passar ens sätt att fotografera och jag tror att för en nybörjare utan erfarenhet är K200D en bättre kamera än K10D/K20D.

Visst blir det en form av super-kompakt, men jag tror chansen att man har med sig kameran oftare ökar mångfalt... vilket också gör att det blir fler bilder och man utvecklas snabbare...

Bara mina alldeles egna funderingar efter 30års fotograferande, de sista 5 digitalt ;)
 
Senast ändrad:
Petro skrev:
Är detta ett vettigt alternativ för instegning i DSLR-världen? Eller är det bara "för mycket" och avancerat, ska man börja på en lägre nivå, typ Canon 400, Nikon D40 osv?

Vill gärna köpa en kamera och ha den i några år, inte behöva byta vartannat... ;(

Isf ( om gluggen ovan är ok) vilket märke väljer jag, Tamron eller Pentax egen?

/Petro.
K20D är en otroligt avancerad kamera med mängder av inställningar. Jag skulle inte rekommendera en sådan kamera som första DSLR. Det finns mängder av inställningar man kan glömma i fel läge som kan förstöra en bra bild. Också stor risk att man lägger för mycket tid på att ställa in kameran istället för att ta bra bilder och utveckla den sidan. Men alla är ju olika, och den kan kanske fungera som förstakamera för somliga, men inget JAG skulle rekommendera. En K200, eller varför inte en K100 är mer lämplig, men även de har en hel del avancerade funktioner. Jag och många med mig hoppas nog på att K2000D som sägs lanseras till sommaren skall bli en riktigt enkel kamera. Ett par rattar, och inga menyer. Visst vore det en utmärkt förstakamera, och visst vore det en riktigt skön kamera att fota med ibland så man slipper alla möjligheter :)
 
Nemesis skrev:
Jag har redan lyckats ställa om (utan att det var meningen) exponeringskomp, slagit av SR och ändrat bländare på min K20D, något jag aldrig "lyckats" med på K100D. Därför anser jag att färre knappar är bättre om man är ovan.

Exp-kompensation, SR on/off och bländare, dom sakerna kan du ju ändra på en k200d också och torde väl då därför vara lika lätt att glömma i ett visst läge? Eller är det det som är problemet tycker ni, k10d/k20d inbjuder till ett "för" aktivt fotograferande som gör att man ofta ändra inställningarna?
 
Är handhavandet som K10D hade inte jag velat ha den som första DSLR. Hanteringen av K10D är i mitt tyckte inte särskilt logisk. Van vid Nikon förvisso, men knapparna kändes inte så användarvänliga, och då förmodligen inte för en nybörjare hellr.

Men ger du dig banne på o lära dig den och värkligen vill ha den så ser jag inga hinder. Kör hårt;) Kommer garantera växa mer med den än instegsmodelerna.
 
Punkk skrev:
Exp-kompensation, SR on/off och bländare, dom sakerna kan du ju ändra på en k200d också och torde väl då därför vara lika lätt att glömma i ett visst läge? Eller är det det som är problemet tycker ni, k10d/k20d inbjuder till ett "för" aktivt fotograferande som gör att man ofta ändra inställningarna?
Jag skrev råkade ställa om, inte glömma i ett visst läge.
T ex har jag exp-komp på främre hjulet på min K20D, lätt att komma åt, lätt att komma åt av misstag. Exp-komp på K100D kräver knapptryckning + bakre hjulet, i princip omöjligt att ställa om av misstag, men inte lika lättarbetad...
 
K10D är min första och jag tycker den är oväntat enkel att sköta. Visst varje funktion tar sin tid att lära sig och så. Men jag tänker att det är lika bra att lära mig allt sådant på en gång än att lära mig det två gånger.

Tycker inte du ska avskräckas på grund av att den är avancerad. Så länge du vill lära dig och orkar läsa manualer, websidor, böcker och tidningar om fototeknik generellt kan jag inte tänka mig att det ska vara svårare att göra det med en K10D än en K100D. Snarare tvärtom, eftersom det mesta är skrivet för en kamera liknande K10D än en K100D.
 
Gå på K10 eller K20 direkt. Ser ingen poäng i att göra en tvåstegsraket av det. Under förutsättning att du verkligen vill lära dig fotografering, vilket jag antar eftersom du vill ha en dslr.
 
Satsa fullt

Helt rätt.
Spelar pengar ingen roll är det bara att handla.
Men det är klart att risken finns att grejerna blir liggande efter ett tag för att intresset svalnat eller "orkar inte gå och bära på en stor systemkamera hela tiden".
...och då hade det kanske räckt med en K10:a för halva pengen.
Lothar Marunga
 
Re: Satsa fullt

Lothar Marunga skrev:
Helt rätt.
Spelar pengar ingen roll är det bara att handla.
Men det är klart att risken finns att grejerna blir liggande efter ett tag för att intresset svalnat eller "orkar inte gå och bära på en stor systemkamera hela tiden".
...och då hade det kanske räckt med en K10:a för halva pengen.
Lothar Marunga
Ja Lothar, tänkt att K10D kanske är lite mera "economy" faktiskt, JAG lär ju iaf inte kunna se skillnad på kort tagna med den istället för en K20D. ;)
Tror att K10D är ett bättre köp än K200D ur alla aspekter så jag kör nog på den då jag tänker behålla denna kamera i minst 5 år framöver.

Jag vill tacka alla som svarat även om 18-250 inte nämnts så mycket, vill gärna bara ha en glugg till att börja med.
 
Funderar (också) på att slå till på en k20... absolut ingen mästerfotograf (endast kompaktkamera sedan tidigare) men känslan av att något är bättre (än om jag skulle köpa k10:an) är nog värt lite också
Om fotandet inte visar sig så kul som jag trodde så får jag försöka sälja grejorna till en som jag hoppas rimligt liten förlust (är väldigt rädd om de prylar som jag köper).

Är ett extra batteri värt något? brukar stå i reklamen att de klarar typ 500 bilder innan laddning... borde räcka långt... men de urladdas kanske av sig själv... eller att man helt enkelt glömmer nä'r man sisst laddade batteriet...
Finns det någon varning för batteriet? Har en Sony videokamera där det hela tiden står hur mkt i speltid som finns kvar... svårare med en fotograferande kamera kanske men finns det någon sådan funktion på k20?
Vad jag förstod det så hade k10 en väldigt kort period mellan ok batteri och inget batteri alls...

Batterigrepp till en K20?
Om rimligt billigt vad är det bra för????
Jag tyckte att K10 var skön att hålla i... skönare än ex D300... men jag ska försöka testa en K20 med batterigrepp... är förmoidligen inte lönt att fråga vad andra tyckt om att hålla i en sådan kamera med batterigrepp då det säkert är mycket tycke och smak?
En annan sak: hur fungerar det... är bägge batterierna inkopplade samtidigt? måste batterigreppet isär från kameran vid laddning eller byte?
Skakar man mindre i och med att kameran blir tyngre/mer att hålla i eller både och?
Ännu större och klumpigare låter kanske inte så lockande...


Om man vill få en skaplig kvalitet på en plasmaTV vad är bästa sättet för detta då? Brukar föra över på DVD för att visa på TV:n Har en Primare (tror att själva spelaren är Pioneer) utan HDMI utgång men tycker att stillbilderna har varit skapliga att se på Plasman... förmodligen så är upplösningen på denna och spelaren mkt dåliga i jämförelse med en systemkamera men men man kan alltid fråga iallafall vad som skulle kunna vara bästa överföringen?

Hoppas på snabba svar!
 
Ett batteri räcker långt, men nä det tar slut så tar det slut fort. Batterierna laddar inte ur sig, kameran kan ligga länga och ändå ha fullt med kräm. Med batterigrepp bestämmer man vilket batteri kameran skall använda först. Vanligast är väl att ställa in batterigreppet. Då kör man på det och har det i kameran som reserv. För att ladda det i kameran skrivar man bort batterigreppet för att komma åt, men som redan sagts, det är sällan man nyttjar det batteriet så det gör jag inte ofta. Däremot skruvar jag ofta av och på batterigreppet om jag vill ha en liten kamera. Det tar max 5 sekunder både av och på.
 
medlemmen skrev:
Funderar (också) på att slå till på en k20... absolut ingen mästerfotograf (endast kompaktkamera sedan tidigare) men känslan av att något är bättre (än om jag skulle köpa k10:an) är nog värt lite också
Om fotandet inte visar sig så kul som jag trodde så får jag försöka sälja grejorna till en som jag hoppas rimligt liten förlust (är väldigt rädd om de prylar som jag köper).

Andrahandsvärdet kommer inte vara så högt. Tycker du ska köpa en K10D med ett bra objektiv. Tycker du inte att det är så kul så behåll den så har du en bra kamera i lång tid framöver. Även om du bara tar resefoton etc. så är det ju kul om de blir bra, jämfört med en tråkig kompaktkamera.


Är ett extra batteri värt något? brukar stå i reklamen att de klarar typ 500 bilder innan laddning... borde räcka långt... men de urladdas kanske av sig själv... eller att man helt enkelt glömmer nä'r man sisst laddade batteriet...
Finns det någon varning för batteriet? Har en Sony videokamera där det hela tiden står hur mkt i speltid som finns kvar... svårare med en fotograferande kamera kanske men finns det någon sådan funktion på k20?
Vad jag förstod det så hade k10 en väldigt kort period mellan ok batteri och inget batteri alls...

Har aldrig gått ner till halv mätare på K10D'n. Och har gjort över 500 exponeringar på en dag. Det sägs att mätaren går från hel till halv, sedan har man inte mycket tid kvar ;). Men det är ju bara att ha ett extra batteri med sig. De laddar fullt på under två timmar. Och har inte särskilt mycket urladdning om de bara ligger. Ett extra batteri kan köpas för 150:- om du inte handlar original.


Batterigrepp till en K20?
Om rimligt billigt vad är det bra för????
Jag tyckte att K10 var skön att hålla i... skönare än ex D300... men jag ska försöka testa en K20 med batterigrepp... är förmoidligen inte lönt att fråga vad andra tyckt om att hålla i en sådan kamera med batterigrepp då det säkert är mycket tycke och smak?

K10D och K20D är i princip identiska. Har du testat K10D så vet du hur K20D känns. Batterigreppet/vertikalgreppet använder du för att stoppa i ett extra batteri och på så vis ha dubbelt med kräm. I greppet till K20D (förövrigt samma som till K10D) kan du ha extra minneskort också. Dessutom får du lite extra knappar så att kameran är lättare att hantera om du har den i porträttläge. Dvs, på högkant.


En annan sak: hur fungerar det... är bägge batterierna inkopplade samtidigt? måste batterigreppet isär från kameran vid laddning eller byte?

Ja, batterierna laddas externt, du måste ur med dem och sätta dem i laddare.


Skakar man mindre i och med att kameran blir tyngre/mer att hålla i eller både och?
Ännu större och klumpigare låter kanske inte så lockande...

Beror väl på hur stark du är antar jag ;). En del säger si andra säger så.


Om man vill få en skaplig kvalitet på en plasmaTV vad är bästa sättet för detta då? Brukar föra över på DVD för att visa på TV:n Har en Primare (tror att själva spelaren är Pioneer) utan HDMI utgång men tycker att stillbilderna har varit skapliga att se på Plasman... förmodligen så är upplösningen på denna och spelaren mkt dåliga i jämförelse med en systemkamera men men man kan alltid fråga iallafall vad som skulle kunna vara bästa överföringen?
Hoppas på snabba svar!

Du kommer inte att se alla detaljer, eftersom det är rätt stor skillnad i upplösning skulle jag tro.

Mitt tips är att om du inte har onödigt mycket pengar så köp en K10D med ett bra objektiv för att lära dig fota och skaffa en K20D senare om du tycker att det är något för dig. Tror inte det är värt de extra pengarna en K20D kostar nu, för en nybörjare. Bättre att satsa på en K10D nu och få bra optik istället och sedan uppgradera om ett år eller så när K20D har sjunkit till det priset en K10D har nu.

Alla tillbehör du köper till K10D kan du sen bara föra över på K20D. Batterigrepp, blixtrar, objektiv och gud vet allt. ;) Du kommer märka att du vill ha mycket mer saker när du väl har kameran och då kan de tusenlapparna du lägger på kamerahuset komma väl till hands. Tex blixtrar går ju lös på 4.000. ;).

Själv köpte jag en K10D med ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro och ett Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED. Det kostade mig ungefär lika mycket som en K20D med kitobjektivet.

EDIT: Ser att fotokungen snart får in Samsungs GX-20 för 9890.- enligt prisjakt, med kitobjektivet. Det är ju i princip samma kamera som K20D också.

EDIT2: Möjligt att K20D drar mer batteri om du tänker envisas med liveview.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.