medlemmen skrev:
Funderar (också) på att slå till på en k20... absolut ingen mästerfotograf (endast kompaktkamera sedan tidigare) men känslan av att något är bättre (än om jag skulle köpa k10:an) är nog värt lite också
Om fotandet inte visar sig så kul som jag trodde så får jag försöka sälja grejorna till en som jag hoppas rimligt liten förlust (är väldigt rädd om de prylar som jag köper).
Andrahandsvärdet kommer inte vara så högt. Tycker du ska köpa en K10D med ett bra objektiv. Tycker du inte att det är så kul så behåll den så har du en bra kamera i lång tid framöver. Även om du bara tar resefoton etc. så är det ju kul om de blir bra, jämfört med en tråkig kompaktkamera.
Är ett extra batteri värt något? brukar stå i reklamen att de klarar typ 500 bilder innan laddning... borde räcka långt... men de urladdas kanske av sig själv... eller att man helt enkelt glömmer nä'r man sisst laddade batteriet...
Finns det någon varning för batteriet? Har en Sony videokamera där det hela tiden står hur mkt i speltid som finns kvar... svårare med en fotograferande kamera kanske men finns det någon sådan funktion på k20?
Vad jag förstod det så hade k10 en väldigt kort period mellan ok batteri och inget batteri alls...
Har aldrig gått ner till halv mätare på K10D'n. Och har gjort över 500 exponeringar på en dag. Det sägs att mätaren går från hel till halv, sedan har man inte mycket tid kvar
. Men det är ju bara att ha ett extra batteri med sig. De laddar fullt på under två timmar. Och har inte särskilt mycket urladdning om de bara ligger. Ett extra batteri kan köpas för 150:- om du inte handlar original.
Batterigrepp till en K20?
Om rimligt billigt vad är det bra för????
Jag tyckte att K10 var skön att hålla i... skönare än ex D300... men jag ska försöka testa en K20 med batterigrepp... är förmoidligen inte lönt att fråga vad andra tyckt om att hålla i en sådan kamera med batterigrepp då det säkert är mycket tycke och smak?
K10D och K20D är i princip identiska. Har du testat K10D så vet du hur K20D känns. Batterigreppet/vertikalgreppet använder du för att stoppa i ett extra batteri och på så vis ha dubbelt med kräm. I greppet till K20D (förövrigt samma som till K10D) kan du ha extra minneskort också. Dessutom får du lite extra knappar så att kameran är lättare att hantera om du har den i porträttläge. Dvs, på högkant.
En annan sak: hur fungerar det... är bägge batterierna inkopplade samtidigt? måste batterigreppet isär från kameran vid laddning eller byte?
Ja, batterierna laddas externt, du måste ur med dem och sätta dem i laddare.
Skakar man mindre i och med att kameran blir tyngre/mer att hålla i eller både och?
Ännu större och klumpigare låter kanske inte så lockande...
Beror väl på hur stark du är antar jag
. En del säger si andra säger så.
Om man vill få en skaplig kvalitet på en plasmaTV vad är bästa sättet för detta då? Brukar föra över på DVD för att visa på TV:n Har en Primare (tror att själva spelaren är Pioneer) utan HDMI utgång men tycker att stillbilderna har varit skapliga att se på Plasman... förmodligen så är upplösningen på denna och spelaren mkt dåliga i jämförelse med en systemkamera men men man kan alltid fråga iallafall vad som skulle kunna vara bästa överföringen?
Hoppas på snabba svar!
Du kommer inte att se alla detaljer, eftersom det är rätt stor skillnad i upplösning skulle jag tro.
Mitt tips är att om du inte har onödigt mycket pengar så köp en K10D med ett bra objektiv för att lära dig fota och skaffa en K20D senare om du tycker att det är något för dig. Tror inte det är värt de extra pengarna en K20D kostar nu, för en nybörjare. Bättre att satsa på en K10D nu och få bra optik istället och sedan uppgradera om ett år eller så när K20D har sjunkit till det priset en K10D har nu.
Alla tillbehör du köper till K10D kan du sen bara föra över på K20D. Batterigrepp, blixtrar, objektiv och gud vet allt.
Du kommer märka att du vill ha mycket mer saker när du väl har kameran och då kan de tusenlapparna du lägger på kamerahuset komma väl till hands. Tex blixtrar går ju lös på 4.000.
.
Själv köpte jag en K10D med ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro och ett Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED. Det kostade mig ungefär lika mycket som en K20D med kitobjektivet.
EDIT: Ser att fotokungen snart får in Samsungs GX-20 för 9890.- enligt prisjakt, med kitobjektivet. Det är ju i princip samma kamera som K20D också.
EDIT2: Möjligt att K20D drar mer batteri om du tänker envisas med liveview.