Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D med äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Birgerson

Aktiv medlem
Jag skall införskaffa en digital systemkamera och funderar på om min sambos gamla analoga objektiv passar till en K20D, eller om de överhuvudtaget är nåt att ha. Det ena är ett SMC Pentax-f 1:4,5-5,6 100-300 och det andra är ett f 1:4-5,6 35-80. De tips jag fått är köp en D60 med ett extra 55-200 objektiv. Men då kompisar har D40, D80 och D90 skulle det vara kul med nåt annat.

Så mina frågor är: Passar objektiven? I så fall är de nåt att ha? Om de inte passar, är det D60 som är bästa köp? (budget ca 7000:)

Jag är i princip helt novis på området så tips mottages gärna.

Tacksam för svar!

//Erik
 
Jag skall införskaffa en digital systemkamera och funderar på om min sambos gamla analoga objektiv passar till en K20D, eller om de överhuvudtaget är nåt att ha. Det ena är ett SMC Pentax-f 1:4,5-5,6 100-300 och det andra är ett f 1:4-5,6 35-80. De tips jag fått är köp en D60 med ett extra 55-200 objektiv. Men då kompisar har D40, D80 och D90 skulle det vara kul med nåt annat.

Så mina frågor är: Passar objektiven? I så fall är de nåt att ha? Om de inte passar, är det D60 som är bästa köp? (budget ca 7000:)

Jag är i princip helt novis på området så tips mottages gärna.

Tacksam för svar!

//Erik


Eftersom 99% av de som svarar här på fotosidan använder Nikon/Canon kommer du att få svar i den riktningen. Och då kompisarna använder Nikon är ju svaret givet-man kan ju låna grejor av varandra.
Objektiven passar! Men utan autofocus, Pentax 100-300 håller väl ungefär samma klass som Nikon 55-200.
Mitt råd är köp en K20/GX20 med kit, håller en betydligt högre standard än Nikon/Canons instegskameror.

Micke.
 
Jag har nyligen byt system till pentax från olympus. Tittade på en massa modeller innan jag bestämmde mig, kom fram till att pentax k20d var mest kvalite för pengarna. Jag tittade även på pentax k200D och den är mer jämförbar med nikon d60 (fast robustare och skönare att hålla i anser jag). Men som micke var inne på, har dina kompisar fin optik som de kan tänka sig att låna ut så kan det nog vara värt att titta lite extra på nikons grejer(som är väldigt fina de också)


Pentax ett stort utbud av objektiv som passar till deras digitala systemkameror.För mer om vilka objektiv som passar se länken nedan:

http://www.pentax.se/index.php?id=59&lang=se

Lycka till i kameradjunglen
 
Alla Pentax F, FA, FA J, DFA och DA har autofokus. På de objektiv som har bländarring ska den stå i läge A för att erhålla alla funktioner. Pentax A har automatik förutom autofokus. Äldre objektiv M och K är helt manuella och skall användas i manuellt läge på kameran.
Här kan du hitta mer om dina objektiv http://kmp.bdimitrov.de/. där finns det mesta som Pentax tillverkat sedan 1975

/Mats
 
Objektiven fungerar utan problem och är det Pentax F är det autofokus också.
 
Älskar att fota med gamla objektiv. En stor anledning varför jag valde pentax.

Vill du ha riktigt bra bilder kan du även kolla på ännu äldre objektiv. tex. 50 mm M 1,7. Det är mitt skarpaste objektiv och kostade bara 300kr!
 
Nikon D60 och Pentax K20D är två väldigt olika typer av digitala systemkameror.
D60:an har funktioner som mer är anpassad efter rena nybörjare, med scenlägen och en kombination av möjligheter som är rätt mycket förbestämd och kopplad till olika automatiklägen.

K20D är däremot en kamera mer anpassad till den avancerade fotografen. Den är till skillnad från D60:an vädertätad och har ett Program-läge som innebär ett snabbt och enkelt byte till bländar- och tidsautomatik, utan att man behöver ställa om lägesväljaren mellan bländar- och tidsautomatik. Ställer man bländaren, ja då är det tidsautomatik, och ställer man tiden ja då är det bländarautomatik. (kameran väljer själv automatiskt den parameter som man själv inte väljer).

K20D har dessutom mer flexibla och utökade funktioner för vitbalans och en utökad alternativexponering med fler funktioner än D60:n. För att nämna några exempel...
Men, om man inte riktigt vet vad bländare, slutare, vitbalans etc. är för något - ja, då kan man ju uppleva att den extra funktionalitet som Pentax har på dessa inte kommer att användas, och då kanske det är en mer automatikinriktad kamera med scenlägen man egentligen ska ha.

Bildkvalitetsmässigt så har K20D en mer avancerad sensor än den som sitter i Nikon D60, men på bilder i mindre storlek kommer man knappast märka någon större skillnad. Det är främst på stora förstoringar som skillnaderna märks.

En fin fördel med Pentax är ju att alla objektiv är bildstabiliserade, så även äldre manuella objektiv.
 
Tack för alla svar. Det lutar åt att köpa en K20D. Jämfört med D60 verkar pentaxen, enligt er, vara en bättre kamera. Som nybörjare skulle jag säkert bli nöjd med en D60 men det känns som att en K20D ger ett större utrymme att växa med, vilket kan vara bra.

Om man tänker lite budget (har alltid en förmåga att handla dyrare än det var tänkt). Ni som kan, jämförelse mellan D60 och K200D? Och är, i min situation som beginner K20D värd ca 2500kr mer än K200D, vad skiljer dom? Mina objektiv ska passa lika bra på den vad jag förstått.

//Erik
 
...Och är, i min situation som beginner K20D värd ca 2500kr mer än K200D, vad skiljer dom? Mina objektiv ska passa lika bra på den vad jag förstått.

//Erik

Jag valde mellan K20D, K200D eller byta till Nikon/Canon och valde K200D.

Nikon/Canon
Jag upplevde de dyrare modellerna som bättre än Pentax, men inga av mina K-bajonettobjektiv passar, bara M42 med adapter. I går hittade jag adapter Pentax K-optik på Canon, men den hittade jag inte då. Ett byte skulle alltså innebära att jag måste köpa nya objektiv, det har jag inte råd med. Pentax har långsammare autofokus i likvärdig prisklass.
Stor nackdel med Nikon/Canon är att antiskak sitter i objektivet, och att de är inkosekventa med motorns placering.

K20D vs K200D
K20D har Livewiw, bra när kameran står på stativ. Men i jämförelse med andra märken är K20D-versionen en leksak, mest en funktion på pappret. Kände i varje fall jag.
K20D har fler knappar på huset, men K200D har åtminstone det mesta med något extra knapptryck.
K20D har något högre upplösning.

Jag kände inte att det var värt pengarna. Därför köpte jag en K200D. Vid nästa byte får jag se om jag köper ett Pentaxhus (Om de blivit bättre) eller byter märke och kör parallellt under uppbyggnaden av nya märket. Oavsett vilket kommer jag behålla den gamla som "högriskkamera" när jag uppgraderar.
 
Nu har jag efter mycket velande köpt en kamera. Blev dock ingen Pentax utan en D90. Tänkte på det som några svarat, många kompisar har Nikon och man kan ju låna lite grejer av varandra. Jag hoppas jag blir nöjd, har ej fått den än.

//Erik
 
Det är många saker som skiljer mellan K20D och K200D.
K20D har en pentaprisma sökare med större täckning än den enklare pentaspegeln i K200D.

K20D har större bildbuffert, vilket innebär att den kan ta fler bilder i en följd än K200D. K200D växlar ner tidigare till långsammare hastighet (för att bildbufferten är full) än K20D gör när man kör seriebildstagning.

K20D har mer avancerad exponeringskontroll och enklare handhavande för den avancerade fotografen, exempelvis HyperProgram med bländar- och tidsrattar. (K200D har bara en ratt). K20D har programlinjer, som MTF-programmet som avläser objektivens optiska prestanda och tar hänsyn till detta vid exponering. Istället för detta har K200D scenlägen och automatiska bildprogram som bättre passar den oerfarne fotografen.

K20D har snabbare autofokus och kraftigare autofokusmotor (märks främst när man använder större och tyngre objektiv). Att K20D skulle vara långsammare än konkurrenterna stämmer inte enligt de mätningar som tidningen FOTO har gjort av autofokusens hastighet, där är K20D fullt konkurrenskraftig. Det är Sony som är långsammare.

K20D har ett USER-läge som kan programmeras enligt fotografens eget tycke, vilket saknas på K200D. Överlag så har K20D mer avancerade programmeringsinställningar och valmöjligheter, det är lättare att mer specifikt anpassa kamerans funktioner efter ens egen fotografstil.

K20D har minne för autofokuskompensering med upp till 20 objektiv, en funktion som annars brukar finnas enbart på Nikons och Canons allra dyraste modeller.

K20D har högre prestanda på SR-systemet än K200D.

Överlag så har K20D högre prestanda än K200D och ger bilder med högre bildkvalitet.

För att nämna några av de saker som skiljer, det finns mycket mer som skiljer men jag orkar för tillfället inte skriva längre än så här. :)

Är K20D värd merpengarna? Ja, absolut säger jag. Utan tvekan. K20D känns mer komplett som kamera och är snabbare, enklare att använda för den avancerade fotografen som behöver reagera snabbt och inte har tid med att fibbla med inställningar som man ibland måste göra med K200D om man inte kör den på full auto. K20D känns helt enkelt mer som fotografens förlängda arm på något vis. :)
 
Bländar och tidsrattar och en del annat går under "K20D har fler knappar på huset, men K200D har åtminstone det mesta med något extra knapptryck."

Visst är K20D bättre än K200D, men jag kände att det fattades en del ändå, bla Liveview. Jag har klarat mig utan det på alla mina analoga kameror. Men nu när det finns vill jag ha det på systemkameran, det är mycket smidigare när kameran står på stativ. Och där ligger K20D hästlängder efter Nikon, Canon och Sony. Får se om de har fixat det på K30D, förmodligen hinner de släppa några till innan jag byter igen.

Jag kände som sagt att K20D var bättre, men inte så bra att den var värd de extra tusenlapparna med hänsyn till min ekonomi.
 
Pentax har inte fixat det på K30D och kommer inte att fixa det på K30D därför att en sådan inte kommer från Pentax, vilket är officiellt från Pentax. Bland annat John Carson, Product manager på Pentax Imaging USA har tydligt och klart sagt att det inte kommer en K30D.

KxxD och KxxxD-serien är i praktiken nedlagd och K20D är enda kvarlevande modellen. K-m var första kameran i K-x serien och K-7 är den kamera som nu släpps i serien och är top-of-the-line. K-7 har kontrastavkännande autofokus i LiveView med ansiktsdetektering.
 
Pentax har inte fixat det på K30D och kommer inte att fixa det på K30D därför att en sådan inte kommer från Pentax, vilket är officiellt från Pentax. Bland annat John Carson, Product manager på Pentax Imaging USA har tydligt och klart sagt att det inte kommer en K30D.

KxxD och KxxxD-serien är i praktiken nedlagd och K20D är enda kvarlevande modellen. K-m var första kameran i K-x serien och K-7 är den kamera som nu släpps i serien och är top-of-the-line. K-7 har kontrastavkännande autofokus i LiveView med ansiktsdetektering.

Oki, har läst om K30D tidigare, men glömde nu att den bytt namn till K-7. Men skit i namnet, känner jag att Pentax kommit ikapp vid mitt nästa husbyte kan jag mycket väl fortsätta med Pentax. Annars börjar jag med nytt märke parallellt och fasar över dit. Men det lär dröja några år, om jag inte skulle få oväntade pengar. Men just nu ligger mycket annat högre på priolistan.

Kan tillägga att jag gillar Pentax i övrigt. Stabilisator i huset, vädertätning även på billigare hus, konsekvent motorplacering osv till skillnad från många andra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.