Annons

K20d bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ju riktigt riktigt bra ut. Bruset som finns är riktigt snyggt. Men, det är ändå inte fotat i en särkilt mörk miljö....väntar förtfarande på ett porträtt i stearinljusbelysning, eller nattfoto på stativ för att verkligen se vad den går för, men om inte annat så får jag ordna de bilderna själv så fort jag får kameran (om två veckor?) :)

quarc skrev:
väntar förtfarande på ett porträtt i stearinljusbelysning

Anar jag Kubrick-tendenser här? :)

(för den som inte vet: Stanley Kubrick filmade "Barry Lyndon" i befintligt stearinljus och det togs fram särskild optik till filmkameran just för att det skulle gå att filma interiörerna enligt Kubricks önskemål).

FotoZ skrev:

(för den som inte vet: Stanley Kubrick filmade "Barry Lyndon" i befintligt stearinljus och det togs fram särskild optik till filmkameran just för att det skulle gå att filma interiörerna enligt Kubricks önskemål).

Ahh dom tog inte själv fram den, dett var väl en Zeiss hade gjort till NASA, kubrick köpte den och gjorde ett speciellt mount till den, dett skall desutom sägas att dett var ett Zoom objektiv, mycket facinerande :)

FotoZ skrev:

Haha, nej det var inte det fallet jag tänkte på, fast jag hört talats om det. jag refererade snarare till mina egna erfarenheter till vad man kunde uppnå med Fuji 800 , 50/1.4 och en stadig hand. Ett stearinljus nära ett anikte var tillräckligt för att man skulle få en skarp bild. Väldigt gul naturligtvis, men inte ens särskilt kornig. Kan man få till 800 eller till och med 1600 i den ljusmiljön (spännande att se om vitbalansen ställer förstärkningen på sensorn så att färgerna inte överstyr också) utan otäckt mycket brus, då blir jag överlycklig. Nattfoto är kul, men hittills har man varit nästan tvungen att använda film. Med tanke på de svåra exponeringssituationerna är ju digitalt helt perfekt (samt att jag inte orkat fota med film på flera år nu, har nog glömt hur man gör):)

Objektivets ursprungliga 50 mm var dock lite för lång brännvidd så de använde en vidvinkelkonverter från en projektor framför objektivet för att komma ner till runt 35 mm f/0,7. Jag har en svag aning om att det figurerade en ännu kraftigare vidvinkelkonverter också, den ska dock inte ha kommit användning p g a för stora linsfel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar