Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K200D, ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej!

Kan börja med att ge lite bakgrundsfakta om mig själv så att det blir enklare att hjälpa:
Har haft en kompaktkamera (Ixus 400D) ett antal år nu och ända sedan jag inskaffade den vart intresserad av att ta steget upp till systemkameror för att få ut lite mer av min fotografering. Jag har småpillat på en del systemare genom åren men aldrig använt en seriöst så jag är ganska ny på området.
Jag har dock ett stort teknikhuvud och lätt att ta till mig av nya grejjer.

Så det jag undrar är om jag köper en K200D, kommer jag tröttna på den efter ett tag eftersom den är en instegsmodell som är lite begränsad?
Är det smartare att införskaffa en K10D (som fås för samma pris) och ha en tung första period men sedan älska den?

När jag började kolla på kameror var jag säker på att det skulle bli en Canon 400D men ju mer jag kollade runt och framförallt kände på kameror så framstog K200Dn som det bästa valet, sitter som en smäck i handen! Har läst en massa om de olika kamerorna och K200Dn har jag inte hittat något negativt om än, finns det någon fallgrop jag kan ha missat?

Jag kan även spara in 2000 kr på att köpa den äldre K100Dn men det känns som att steget ner till den är större än tillexempel mellan en Canon 450D till en 400D, stämmer det?

Är det något annat jag ska ta i beaktande när det gäller Pentax eller är det bara att tuta och köra?

Mvh Henric
 
lyssna på slutar/spegel ljudet på de olika kameror du är intresserad av... hade jag gjort det hade jag inte köpt en k100d... men stör det inte dig så go for it...
 
Bara för att förtydliga:
Slutarljudet är för högt för ditt tycke, eller låter det rackligt?
 
Att bedöma en kamera på hur högt slutaren låter är ju verkligen seriöst så det förslår!

Då skulle ju till exempelvis Hasselbladskamerorna klassas som skrot med tanke på smällen från spegeln. Och även resten av mellanformatskamerorna med spegeluppfällning.

En lite mer nyanserad och detaljerad motivering vore nog på sin plats. Varför inte ställa ljudnivån i relation till det som kameran skall användas till? Att bara onyanserat slänga ur sig att den låter för mycket säger inte ett dugg. Det är få som är tankeläsare trots allt.
 
Senast ändrad:
Tycket att du lika gärna kan slå till på en k10d.
Anledningen är att su slipper få ågren om du skulle känna att k200d är för liten som du säger. jag tänkte köpa en k100d men väntaden lite mer pengar. Bara för att inte vilja sitta där och ångra mig sen.

Slutarljud då? Tja den är ju inte tyst men vilken kamera är det? Behöver den vara supertyst? Tar den bra bilder om ljudet är högt eller lågt?

Ska en sådan sak avgöra en kameraköp? Tja beror på eller hur. Jag störde mig på min kompis dynax 5. Fick min och tänkte bra, den är ju tystare. Men störde mig i början men inte nu.

Vet inte om det finns två rattar på k200d men det gör det på k10d. Och är det en sak som jag aldrig skulle vara utan på en framtida kamera så är det just det. Så jävla skönt att ha kameran vid ögat och se inställningarna man gör.

Så om ljudet från spegeln spelar roll så tycker iaf jag att två rattar är viktigare.
 
Här kan du lyssna slutarljudet för k100D http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK100D/page4.asp
På DP finns slutarljud för alla kamror som de har testat.

Jag använder en Hasselblad 2000/FCM ibland, jämfört med det ljudet är ljudet från K10D intet.

Patrik har tagit upp rattarna vilket var något jag saknade på min Ds som bara har en ratt. På analogtiden vred man ju på både bländarring och slutartidsratt när man gjorde en exponeringsmätning.

/Mats
 
Det är tydligt att Pentax gjort det riktigt svårt för oss konsumenter då det gjorde k200d så väldigt lik k10d :) Jag skulle också ha beslutsångest om jag stod för det valet, men troligtvis gör du inte bort dig men vilket än du väljer.

Sen tycker jag inte att du behöver vara rädd för att k10d är ett för stort steg från ixusen. Nästan allting bygger ändå på några enkla principer om bländare och tid och jag kan inte se att fotograferande i P-läget skulle vara något krångligare än att ha extra scene-modes som i k100d/k200d. Däremot är fotande i P-läge lättare i k10d då du har två hjul för inmatning.
 
Jag har en Nikon FM och den är riktigt underbart högljudd i spegeln :) Tillsammans med den totala avsaknaden av plast i kamerahuset så ger det en riktig skön känsla av att använda en slags kamerornas motsvarighet till pansarvagn...

Sån här saker som slutar och spegelljud är enbart tycke och smak :)
 
Som någon skrev någon annanstans, de dyrare och större kamerorna är gjorda för att det ska vara lättare att fota, inte svårare.

Så välj k10an, om du vill lära dig fota alltså. Vill du bara knäppa utan att bry dig så välj k200an.
 
Tack för alla svar! Var in och kollade lite på K10D och K100D Super, de hade inte K200D inne, och kan glatt meddela att slutarljudet inte var störande på någon av dem ;)
För mig skulle inte det vara avgörande ändå då bildkvalitet och brus ligger lite högre i kurs.

Jag har riktigt svårt att bestämma mig mellan K10an och K200an men K200an ligger lite före just nu, just pga automatlägena. Men det som tillslut får avgöra är nog vad jag får för pris på pjäserna, tror inte jag blir besviken på någon av dem.

Canon 450D är inte nått att ha antar jag? =)
 
Torparfarsan skrev:
Att bedöma en kamera på hur högt slutaren låter är ju verkligen seriöst så det förslår!

Då skulle ju till exempelvis Hasselbladskamerorna klassas som skrot med tanke på smällen från spegeln. Och även resten av mellanformatskamerorna med spegeluppfällning.

En lite mer nyanserad och detaljerad motivering vore nog på sin plats. Varför inte ställa ljudnivån i relation till det som kameran skall användas till? Att bara onyanserat slänga ur sig att den låter för mycket säger inte ett dugg. Det är få som är tankeläsare trots allt.
men gud vad less jag blev på dig nu... här kommer man med en för en gångs skulle annan infallsvinkel är pixelpeeping uti kanterna och annat blähä och så blir man stämplad som oseriös...
gå gräv ner dig i ditt pixelpeeping träsk du...


alltså: slutarljudet säger inget om kvaliteen på kamerorna men det kan vara störande och det är värt att ha i åtanke när man väljer kamera/system...

K10d har för övrigt ett mycket behagligare slutarljud tycker jag...
 
Beklagar din inställning.

1. Pixelpeeping träsk? Förklaring önskas! Jag har inte använt detta barnsligt löjliga uttryck utan det får hamna helt på ditt konto!

2. Gå och gräva ner mig? På din anmodan? Så fanken heller! Jag tar inga order från dig om du tror det.

3. Du har din åsikt och jag har min. Och jag misstänker att jag har lika stor rätt att framföra min åsikt som du oavsett om den överensstämmer med din eller inte.

4. Om du hade gjort dig mödan att läsa vad jag skrev så hade du sett att jag skrev "Varför inte ställa ljudnivån i relation till det som kameran skall användas till?".

5. Med tiden kanske du växer upp och inser att det finns andra åsikter än dina.
 
Torparfarsan skrev:
Beklagar din inställning.

1. Pixelpeeping träsk? Förklaring önskas! Jag har inte använt detta barnsligt löjliga uttryck utan det får hamna helt på ditt konto!

2. Gå och gräva ner mig? På din anmodan? Så fanken heller! Jag tar inga order från dig om du tror det.

3. Du har din åsikt och jag har min. Och jag misstänker att jag har lika stor rätt att framföra min åsikt som du oavsett om den överensstämmer med din eller inte.

4. Om du hade gjort dig mödan att läsa vad jag skrev så hade du sett att jag skrev "Varför inte ställa ljudnivån i relation till det som kameran skall användas till?".

5. Med tiden kanske du växer upp och inser att det finns andra åsikter än dina.
beklagar att jag tog i lite där men jag tyckte ditt första inlägg var onödigt... jag ville bara påpeka en i mina ögon brist med K100d så att TS skulle vara medveten om denna så att TS kunde skapa sin egen uppfattning... att jag bedömmer en kamera utefter flera kriterier varav en är ljudnivå är väl ok? eller?
 
En K200d beställd, blev 6869 med studentrabatt på Dusin Home.
Den ska komma imorgon så om intresse finns kan jag lägga upp några bilder här, dock en hel del i skolan nu så ni får nog hålla till godo tills på onsdag :)
 
Petro skrev:
Är inte en K10D ett bättre köp än K200D? .......
Det finns olika åsikter om det, tex programval, där använder jag tidsautomatik till ca 95% med min K100D. På min K10D använder jag istället "P"( hyperprogram) till ca 95% och använder nog bländarauto oftare....
Vissa fotografer använder inte så mycket inställningar/knappar.

Om man väljer mellan K200D och K10D så kan man fråga sig om man vill köpa till en kamera senare eller byta, om man då köper K20D(eller K30D?) så sitter knapparna på samma ställen som på K10D som du har kvar.
 
Livar upp en gammal diskussion...
Just nu har jag en DL som jag tycker är en bra kamera. Men jag saknar bla antiskak och raw-knappen.

Jag undrar hur det funkar med spotmätning i K200. Måste man fortfarande gräva sig in i menysystemet? Eller kan man välja fokuspunkt i sökaren?
 
just vart du vill focuspunkten styr du via korsknapparna finns 11st punkter.men du måsta in i meny för att välja detta om du inte bara vill köra på centrum.
även om du vill ha ljusmätning i multi,spot eller centrum-vägt måste man i menyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.